Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195206 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#385168 1m-ved är enklare att stapla och det går fortare, sedan när den är torr kan man lätt kapa upp den i 25, 33 eller 50cm-länger allt beroende på eldstad. Dock är klyvningshanteringen klart tyngre.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Niklas persson  
#385184 Men visst torkar väl veden fortare genom ändträet??

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#385208
Niklas persson skrev:Men visst torkar väl veden fortare genom ändträet??


Ja visst är det så. Det ser man t.ex. På byggnadsvirke bredden på ändträet är mindre än en meter in på brädan.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#385588 Finns 2 st Posch vedmaskiner till salu på Blocket. En 350 och en 540 med diverse andra saker. Har inte hört något från vedhandlaren här på forumet på väldigt länge. Men det kan inte vara någon annan än han och Lundaveds maskiner. Det ser ut som han lagt av men är det någon som vet mer?

Ser ett antal som slutat senaste 2-3 åren och det bidrar väl till att det varit så stor efterfrågan på ved senaste året försäljningsmässigt.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Älgfoderodlare  
#390193 Jag brukar ju alltid kapa och klyva björkveden när jag hugger den i Febr. Dels för att det går mycket lättare att klyva lite fuktig björk än torrare. Jag stamkvistar ju björken i högskärmar med gran under. Dels växer båda sorterna fortare. Risken att grova björkkvistar slår sönder mindre granar, minskar. Och de är attans så mycket behändigare att hantera utan en massa kvist. För ett apr år sedan höll min fru o jag på att fundera på att sälja björkved. Det ser fortfarande ut att finnas en marknad. Men går det att få lönsamhet med tanke på arbetsinsatsen. Det blev ju inte att vi tog ner mer björk än till husbehov. Så jag har några skärmar som skulle kunna avvecklas. Jag bor ju i ett fritidsstuge tätt område. Jag antar att det borde vara lättast med småsäcks försäljning ? Vet någon om det finns grossister för ved till ex. våra bensin macks kedjor ?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#402316 Hur går det Vedproducent, kör du på för fullt fortfarandet du med????

Det er mange vedprodusenter rundt mig som lagt av senaste året/åren, men själv har jag aldrig haft så mycket ved til salu som i år.
Har varit lite spännande senaste tiden om en ny evt. storkund, och nu i veckan fick jag melding om att han tar et trailerlass (altså bil och släp) med björkved, så det var ju riktig bra. :)
Det er ju trevligt och bli av med så mycket ved på en gång.
Undrar bara hur mange 1m3 paller det går på bil och släp(släpen här i Norge er inte lika store/lange som hos er i Sverige.), någon vet, eller vil gissa??
Antar att man kan lasta 2 höjder??
Hoppas på minst 50-60 stk, men har ingen aning.

Annars er jag bra igång med utkörning av ved.
Har fått ut ca 100 paller til kund redan.
Veden er så törr och fin nu, så vil helst bli av med så mycket som möjligt för det blir höst på riktig.
Har begränsat med plats innomhus som det er nu, vilket jag måste forsöka göra nåt med innför nästa sesong.
Får bygga någon enkel hall av något slag.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

halvproffs  
#402322 Luft-luftväxlare och dylika ting tar nog mye av försäljningen av ved. Även bergsvärme ökar stadigt här och det är oftast vedeldare som byter från vedeldning till sådan värme.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#402352
stegmaster skrev:Hur går det Vedproducent, kör du på för fullt fortfarandet du med????

Det er mange vedprodusenter rundt mig som lagt av senaste året/åren, men själv har jag aldrig haft så mycket ved til salu som i år.
Har varit lite spännande senaste tiden om en ny evt. storkund, och nu i veckan fick jag melding om att han tar et trailerlass (altså bil och släp) med björkved, så det var ju riktig bra. :)
Det er ju trevligt och bli av med så mycket ved på en gång.
Undrar bara hur mange 1m3 paller det går på bil och släp(släpen här i Norge er inte lika store/lange som hos er i Sverige.), någon vet, eller vil gissa??
Antar att man kan lasta 2 höjder??
Hoppas på minst 50-60 stk, men har ingen aning.

Annars er jag bra igång med utkörning av ved.
Har fått ut ca 100 paller til kund redan.
Veden er så törr och fin nu, så vil helst bli av med så mycket som möjligt för det blir höst på riktig.
Har begränsat med plats innomhus som det er nu, vilket jag måste forsöka göra nåt med innför nästa sesong.
Får bygga någon enkel hall av något slag.

Hej!
Ja jag kör för fullt med den tiden som jag har. Har mindre tillgänglig tid än för några år sen. Det är meningslöst att sälja ved i Norge just nu när det är så bra fart i Sverige. Egen försäljning i Sverige har aldrig varit så hög/bra som nu.
Jag har lastat 50 pallar på svensk flisbil och det är absolut max. Det får du inte på en trailerbil, minns inte exakt för det var några år sen men tror det var 46 st. 2 på höjden går bra. Så det är dyra transporter att köra pallarna på det sättet. Mina kunder har i regel packat sina säckar själva. Då kan jag köra 105 m3 lösved i flisbil, alltså mer än dubbla volymen. Det blir mer lönsamt att först tömma ur säckarna och sen packa på nytt om du ska köra en hyfsad bit.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#412649 I dag var det dags att levera trailerlasset til kund.
Fick med 36 paller på detta bil/släp.
Hadde vel hoppas på 40, men det känns ok med 36 med.
Om det inte vore för kranen på bilen, så hadde det gått fint med 40.
Sen vurderar kund att köpa et lass til om han blir nöjd. :grin:

1476388517_20161013_153910.jpg


1476388518_20161013_153937.jpg

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#412658 Ja nu är det bra fart på vedförsäljningen. Hinner inte med utkörningen bara. 250 m3 som väntar och sen är det bara lite kvar så är veden slut. Bästa försäljningen i Sverige under mina 7 år.
700 kr/m3 stjälpt hemkört om man beställer minst 5 m3. Många som slutat med vedhantering och allt fler braskaminer.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stektlök  
#412687 Roligt att höra att det eldas. Kaminer byggs in i varenda kåk nu så det måste finnas en marknad.
Vad tror vedproducent som har koll på omräkningstalen, nu när jag staplar noggrant i säck på pall som blir 1 m3, hur mkt är det stjälpt (vedlängd ca 27 cm) ? :)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#412688 Stegmaster hur bred är den bilen? När jag lastade pallar så ställde jag alltid en rad med långsidan och 2 på höjden. Sen en rad med kortsidan och 2 på höjden. Flisbil som jag kör med har ju norgemått och kör du på det sättet med en sån bil så får du med dig 50 pallar som är absolut max.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#412689
stektlök skrev:Roligt att höra att det eldas. Kaminer byggs in i varenda kåk nu så det måste finnas en marknad.
Vad tror vedproducent som har koll på omräkningstalen, nu när jag staplar noggrant i säck på pall som blir 1 m3, hur mkt är det stjälpt (vedlängd ca 27 cm) ? :)

Staplar du 1 m3 stjälpt vid en vägg till travat är omräkningstalet cirka 0,65 (30 cm) 27 cm är väl någon hundradel mer men så väl staplat blir det aldrig i en säck. Det ligger väl som något medelvärde mellan stjälpt volym och travad volym mot en vägg. Men har du en våg kan du ju prova och se hur väl du lyckas trava veden i säck.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#412696
Vedproducent skrev:Stegmaster hur bred är den bilen? När jag lastade pallar så ställde jag alltid en rad med långsidan och 2 på höjden. Sen en rad med kortsidan och 2 på höjden. Flisbil som jag kör med har ju norgemått och kör du på det sättet med en sån bil så får du med dig 50 pallar som är absolut max.

OK.
Bilen var vel helt standard tror jag utvändig maks 255cm och då ca 245cm invändig lastyta.
Var egentlig flere orsaker til att vi lastade som vi gjorde.
Viktigast er att ca 70% av våra paller inte er Euro paller, utan någon enklare typ som det vore blastersand på, och dom går det endast lasta från bredsidan. (syns kanske inte på bilden, men dom er täta på kortsidan)
Sen lastar vi med traktor i lite lutande terräng( och kund skulle lasta av med traktor), och det känns sådär att lyfta paller med ved från kortsidan tycker jag, even om det går.
Men det finns ju lengre bil/släp enn detta, så på ett mer "normalt" bil/släp skulle vi nog fått med 40 eller kanske 44.

Annars: Kul och höra att det går bra för dig med. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Fredrik Reuter  
#412754 Vad kul!
Då är det bara att blåsa på för er som håller på och försäljningen av vedmaskiner kanske ökar snart igen!

Är det bara 30 ved till kamineldare som går nu?

Det känns som att med varje bergvärmepump så installeras minst en kamin. Kanske lite koka-soppa-på-en-spik syndrom. Beställ 20 lösmeter ved, bara vi inte ökar elförbrukningen?!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).