Skördare

Volvo Sågmotor

12 inlägg 5826 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Volvo Sågmotor

Tobias  
#41232 Jag tror jag har en volvo fl11 sågmotor eller vad dom nu heter, vad kräver den för oljeflöde? någon som vet?



   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41240 F11 är modellen. Säger inget om storleken.

Du borde ha en beteckning i stil med F11 10MBCHK

10 = 10cc per varv.

Avatar Fallback
Tobias  
#41242 Okej. ska gå ut och kolla :)

   TS
Avatar Fallback
Tobias  
#41243 stog samma som du sa. vad kan den tänkas behöva för flöde?

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41245
Tobias skrev:stog samma som du sa. vad kan den tänkas behöva för flöde?


Är på ett skördar aggregat den sitter å ska kapa spjälknings fritt osv eller är det något annat anvädnings område du ska ha den till?

Skulle jag gissa om den sitter på ett skördaraggregat så borde den nog ha uppåt en 120 L/min.

Avatar Fallback
Tobias  
#41246 Det är ett skördaraggregat. tack då vet jag. den kommer alltså att varva 11400 varv. kan det stämma?

Har en bra sida här där man kan beräkna olika hydraul flöden på motorer och cylindrar http://www.terling.se/

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41248
Tobias skrev:Det är ett skördaraggregat. tack då vet jag. den kommer alltså att varva 11400 varv. kan det stämma?

Har en bra sida här där man kan beräkna olika hydraul flöden på motorer och cylindrar http://www.terling.se/


Kan kolla lite exaktare i morrn men skulle gissa runt en 120 l/min i alla fall.
Det försvinner ju alltid en del på vägen av flödet genom strypningar mm.
Har inte någon info på F11 motorerna där jag är.
Hellre för stor pump än för liten.

Avatar Fallback
Tobias  
#41250 tackar det vore snällt.

   TS
Avatar Fallback
Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41259
Henrik K skrev:
Tobias skrev:Det är ett skördaraggregat. tack då vet jag. den kommer alltså att varva 11400 varv. kan det stämma?

Har en bra sida här där man kan beräkna olika hydraul flöden på motorer och cylindrar http://www.terling.se/


Kan kolla lite exaktare i morrn men skulle gissa runt en 120 l/min i alla fall.
Det försvinner ju alltid en del på vägen av flödet genom strypningar mm.
Har inte någon info på F11 motorerna där jag är.
Hellre för stor pump än för liten.
Är pumpen för stor så arbetar diselmotorn väldigt hårt. (hög bränsleförbrukning).
100 till 120 minutliter till 10cc sågmotor och 190 till 210 minutliter till 19cc.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41280
Bajlon skrev:
Henrik K skrev:
Tobias skrev:Det är ett skördaraggregat. tack då vet jag. den kommer alltså att varva 11400 varv. kan det stämma?

Har en bra sida här där man kan beräkna olika hydraul flöden på motorer och cylindrar http://www.terling.se/


Kan kolla lite exaktare i morrn men skulle gissa runt en 120 l/min i alla fall.
Det försvinner ju alltid en del på vägen av flödet genom strypningar mm.
Har inte någon info på F11 motorerna där jag är.
Hellre för stor pump än för liten.
Är pumpen för stor så arbetar diselmotorn väldigt hårt. (hög bränsleförbrukning).
100 till 120 minutliter till 10cc sågmotor och 190 till 210 minutliter till 19cc.


Så sannt så. Aldeless för stor pump är så klart onödigt.
Men sen måste det ändå finnas visst överskott av flöde.
Rottne skördaren jag själv kör har 19cc sågmotor men en pump på 265 minutliter.
Vill ju inte att sågmotorn tappar i varv så fort en annan funktion körs samtidigt.

Avatar Fallback
Tobias  
#41323 har nu köpt en pump till en komatsu hjullastare som ger ca 150 liter vid 1600-1800 varv. om jag köar den på 1000 varvs kraftutaget så borde jag få ut kring 80 liter så det bästa vore igentligen att växla upp den så att vid 1000 varv på kraftuttaget går den ca 1500 - 1600 varv då behöver jag inte tokvarva traktorn hela tiden utan borde kunna gå ner på 700-800 varv på kraftuttaget så motorn på traktorn kan ligga kring 1400 varv eller nåt sånt. borde funka va? eller nån som ser nåt problem med detta?

   TS
Avatar Fallback
orre  
#41368 Räcker bara traktorns efekt till vid det varvtalet och du bygger en bra "växel" borde det inte vara några problem. (se dock till att inte överskrida pumpens max arb.varvtal.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).