Vedmaskiner, flishuggar

Kellfri KW-340 Vedkombi

13 inlägg 18387 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfri KW-340 Vedkombi

Vedeldaren  
#40433 Nån som erfarenhet av denna maskin?
Fördelar Nackdelar?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Kellfri KW-340 Vedkombi

Vedoman  
#40837 Jag har haft en sån men sålde den, tack och lov, köp den inte.

Avatar Fallback

Re: Kellfri KW-340 Vedkombi

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40903
Vedoman skrev:Jag har haft en sån men sålde den, tack och lov, köp den inte.


kanske inte så "målande" beskrivning av vad som var fel....
jag hittade en länk dock...

http://www.byggahus.se/forum/biobraensl ... askin.html

ett litet citat från tråden
"
Hej
Mina grannar har ved klyvar den ena en liten billig klyv från Sylvan som han byggt om så han trampar på en pedal och har händerna fria den andra har en Kellfri Vedkombi KW 340 å det är den sämsta skit ja sett långsam dåligt genomtänk å fylld med problem .
Du kan lika gärna montera din motorsåg på en pendel och ställa klyven under så får du med en Kjellfel Vedkomb betydligt biligare .
Gissa vem som klyver mest per timme han som köpt klyv för 1500 eller han för 40000.
"

Användarvisningsbild
totte  
#40948 Allmänt sett så verkar kvaliteten på Kellfris gejer vara låg och ojämn. Här var nån diskussion för nåt år sen eller så om en vedklyv från Kellfri som gick för långsamt. Det slutade med att dom tog isär tanken och där hittade nån kvarglömd trasa tror jag det var sen tillverkningen. Bara ett exempel på hur det kan gå med billiga grejor.

Avatar Fallback
Uffe D  
#41235 Jag har jobbat på Kellfri, och det enda rådet jag kan ge är: Köp aldrig någonsin något därifrån. Deras grejer är skräp.

Historien med trasan i tanken kan jag bekräfta, det var jag som plockade den ur tanken.

Ca 50% av det dom skickar iväg kommer tillbaka som reklamationer, med andra ord, man får vad man betalar för.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41236 Far köpte en pallgaffel till frontlastaren från Kellfri, jag hämtade den från
bussgods idag och monterade den, ikväll lyfte jag en motor upp på ett släp
åt grannen och en vedsäck på pickisen, samt fyllde tre vedsäckar med pallgaffeln som hållare.
Hittills verkar den över förväntan bra.

Avatar Fallback
Uffe D  
#41238
Slurfi skrev:Far köpte en pallgaffel till frontlastaren från Kellfri, jag hämtade den från
bussgods idag och monterade den, ikväll lyfte jag en motor upp på ett släp
åt grannen och en vedsäck på pickisen, samt fyllde tre vedsäckar med pallgaffeln som hållare.
Hittills verkar den över förväntan bra.


Grattis.
Står det UA på CE-skylten så är dom tillverkade i Ukraina, med stål med så mycket porer i så jag har aldrig sett något liknande.
Men som jag skrev innan, 50% kommer ju tillbaka, så har du tur har du fått ett par gafflar som håller.

Avatar Fallback
fredar  
#41338 Jag köpte mig nyligen en PELTEC. Har dock inte kört mer än någon
kubik genom den än men tycker det verkar vara en vettig maskin.
Kostar lite mer än Kellfris men jag lyckades aldrig hitta mer är nån
enstaka person som tyckte att Kellfrin var ok.

Nu har jag iofs inte hört nåt utlåtande om PELTEC:en alls men fick
både titta och provköra den hos säljaren (http://www.vedmaskiner.se)
jag var i kontakt med.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41344 Jag letade efter en vettig billig maskin men missade Peltec totalt. Jag köpte ju sen ett hemmabygge som jag modifierar lite. Det som retar mig är att jag bor bara en mil från Moholm där dom håller till!!!! Jag hade inte en aning om att dom fanns där då. Du får gärna rapportera lite om hur den går.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Kellfri KW-340 Vedkombi

Magnus olsson  
#780926 Hej! Jag kör 40 kubik om året
Med kellfri vedkombi 340 mycket nöjd
Vedtransportör på 5 meter funkar mycket bra 💪👍

Avatar Fallback

Re: Kellfri KW-340 Vedkombi

Edblad  
#796937 Hej!

Man får det man betalar för de flesta dagar i veckan, men för småskaligt inom jord och skog så duger kellfri/bonnet.

Sedan 2013-2014 har familjen kört med Kellfris vedkombi och 7m transportband drygt 15-20m3 stjälpt mått så för husbehov, något år lite mer då det varit utlånad till bekanta.

Enda som är bytt är hydraulolja samt en elsåg.

Bifogade bilder är en tillfällig uppriggning på min numera egna gård och av logistikskäl så fick jag nyttjaa en höjdskillnad för att kunna klyva i säck. En hal plåt och ved som trycker på sig själv och ibland med hjälp av en stör gör jobbet relativt lättsamt.

Prisskillnaden ifrån denna "halvautomatiska" och en helhydraulisk just nu gör att handpåläggingen får duga tillsvidare. Men tanken på något värre finns i framtiden.

1679481073_20221030_200942.jpg


1679481074_20221114_142749.jpg


1679481074_20221113_114424.jpg


1679481073_20221113_142509.jpg


Mvh

Avatar Fallback

Re: Kellfri KW-340 Vedkombi

Piraboin  
#797041 vi har samma maskin på jobbet och den går bra har bytt ventilbordet, 3 motorsågar och är inne på andra motorskyddet sedan 2008 vi har kört typ 5000 -10 000 kubik löskubik genom den och den går bra

Användarvisningsbild

Re: Kellfri KW-340 Vedkombi

Magnus olsson  
#797149 Jag kör också kellfri vedkombi funkar riktigt bra 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).