Avverkning (slutavverkning)

Ta ner 40-talet granar.

9 inlägg 4431 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ta ner 40-talet granar.

pajper  
#412175 Vi har flyttat till en villa utanför Linköping där det finns en förvuxen granhäck med 40 granar som vi vill ta ner. Uppskattningsvis är de 15-20m höga och de flesta har en diameter på mellan 20 och 30cm, en meter ovanför marken. Är detta några volymer som skulle vara av intresse för framför allt företag som köper flis? Jag är isåfall intresserad av att sälja det som det står och att någon tar hand om det. Kan man få någon ekonomi i det?
Alla stammarna står på rad med en elledning som går rakt igenom på ett ställe. Det är inga problem att komma in med maskiner på tomten.

Tack på förhand.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Ta ner 40-talet granar.

jannee  
#412199 Prova med att via en annons ge bort träden, troligtvis lyckas inte detta alternativ utan du få betala en större summa för att bli kvitt dem.
Annars fäll dem och upparbeta stammarna, lär väl troligtvis endast duga som massaved men ändå. Samla ihop riset framåt vårkanten och elda upp detta.

Avatar Fallback

Re: Ta ner 40-talet granar.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412206 Hör med tekniska verken om de kan ställa dit en container gratis mot att de får riset gratis. Använd sedan RUT för att få någon som kan ta ned häcken och lasta den i container.
Tror likt jannee att det är svårt att gå plus/gratis. Blir nog att betala och sedan köpa tillbaka det som fjärrvärme.

Avatar Fallback

Re: Ta ner 40-talet granar.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412207 Dessa finns i linköping men jag tror detta är för litet för dem. Med det kostar inget med ett telefonsamtal:-)
http://www.skogstjanst.se/

Avatar Fallback

Re: Ta ner 40-talet granar.

skogshasse  
#412242
pajper skrev:Vi har flyttat till en villa utanför Linköping där det finns en förvuxen granhäck med 40 granar som vi vill ta ner. Uppskattningsvis är de 15-20m höga och de flesta har en diameter på mellan 20 och 30cm, en meter ovanför marken. Är detta några volymer som skulle vara av intresse för framför allt företag som köper flis? Jag är isåfall intresserad av att sälja det som det står och att någon tar hand om det. Kan man få någon ekonomi i det?
Alla stammarna står på rad med en elledning som går rakt igenom på ett ställe. Det är inga problem att komma in med maskiner på tomten.

Tack på förhand.


sätt in en annons på blocket på bortskänkes så kanske du får någon som tar ner dom mot att han får veden sen eldar du upp riset i små brasor

Avatar Fallback

Re: Ta ner 40-talet granar.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412260 Kolla med Br Svensson de flisar med flishugg monterad på bilen.
Då blir du av med ris och allt på en gång
http://www.brsvensson.com/

Användarvisningsbild

Re: Ta ner 40-talet granar.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412301 Hyr in en skogsarbetare som fixar det åt dig.

Avatar Fallback

Re: Ta ner 40-talet granar.

stektlök  
#412365
Röjkvist skrev:Kolla med Br Svensson de flisar med flishugg monterad på bilen.
Då blir du av med ris och allt på en gång
http://www.brsvensson.com/


Det här måste juh va det bästa om man hittar en flisare. Bara fälla och sedan tar flisaren hela trädet å matar igenom agregatet :)

Avatar Fallback

Re: Ta ner 40-talet granar.

ved huggaren  
#412452 Hej pajper
Skicka ett PM till mig med telefon nummer så kan jag ta kontakt med dig så får du en kostnadsfri offert av mig.
Med vänlig hälsning, ved huggaren

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).