Motorsåg och handhållet

Pefc certifiering!

40 inlägg 11830 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pefc certifiering!

karlssonxpg  
#412295 He!j har en fråga till er som jobbar i skogen, behöver man vara pefc-certifierad för att få jobba hos markägare som är pefc-certifierade? Fick detta förklarat av en annan huggare, det var första gången jag hörde detta så blev lite paff... har bara hört att det är grönt kort som gäller. Är ju skönt o veta med tanke på att många Markägare är certifierade.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

Axl  
#412296 Så är det men jag tror inte att det många bönder som bryr sig om det, det blir kinkigare om du vill jobba åt något bolag.

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

karlssonxpg  
#412302 Okej tackar för svar! då är det väl bara och köra på som vanligt :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412342 Är det en speciell PEFC-certifiering för entreprenörer, eller duger min gruppcertifiering som skogsägare för att jobba åt andra?

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412386 Så enkelt är det inte Mangan. Maffian vill ha pengar.

Användarvisningsbild

Re: Pefc certifiering!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412429
Skogsola skrev:Så enkelt är det inte Mangan. Maffian vill ha pengar.

Vem är maffian?
Tycker det är intressant att Sveriges skogsägare tror att de kan leva som de vill bara det gynnar mig.
Jag tror inte alla fattar hur mycket som påverkar skogsbolagens certifiering. Jag vill inte blanda in mitt jobb för mycket på forumet men maffia är ett tufft ord.

Vi behöver inte gå in på detaljer. Det kan vi ta över pm.
Det finns inga pappers/massa företag som inte är certifierade och som inte är beroende av certifierad råvara då trycket från konsument är för stort.
Det finns inga extra pengar bara minska volym!
Skulle de mista de certifikaten pga brister på sådana här saker är ni då beredda att få brännveds pris för era klen sortiment??
Kan sågverken betala lika mycket om de inte blir av med spån och sågverksflis?
Eller kan varje entreprenör! planläggare , skogshuggare som skogsmaskins ägare dra sitt stå till stacken och ge svenskt skogsbruk en möjlighet att ge svenskt skogsbruk de möjligheter som finns, men är lätt att mista.
Jag har själv via mitt företag pefc cert via ec-skog och det ger mig inga större negativa hinder men aldrig några problem. Det ger mig ett egenkontrollprogram och en faktura varje år, men jag får fortsätta med det jag älskar att göra.
Men det ger också skogs Sverige en möjlighet att sälja sina certifierade skogsprodukter till hela värden!
Är det inte också lite värt?

Användarvisningsbild

Re: Pefc certifiering!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412434 Hur vida det är värt det eller ej, avgörs ju helt och hållet av förhållandet mellan merbetalning och merjobb/merkostnad.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412444 Den enda anledningen till att jag inte har certifierat mitt skogsbruk. I princip innebär det ett yrkesförbud för mig själv och andra deltidsentreprenörer som inte har lust att gå alla möjliga och omöjliga dyra kurser och betala en fet peng till någon obskyr certifierare. Blir lite absurt när jag inte längre är betrodd att sladda igen lastbilsspår i vägen åt skogsägarföreningen för att det måste göras av en certifierad entreprenör. Ännu ett litet steg i att ta bort arbetstillfällen på landsbygden.

Användarvisningsbild

Re: Pefc certifiering!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412447 Vilka är de dyra kurser?
Du kan rada upp dem om du vill.
Jag kan börja med de jag har. Så får de sedan fylla på

Jag tog grönt kort 98 som tog tre dagar. Kostnad då 5800 kr om jag mins rätt men då med boende och mat. På öja golfcamp.
2004 fick jag via skogsmästare skolan i Skinnsberg skolan en ny utbildning som inte höll måttet för södra sverige så jag fick Då Gå om 2006. Efter det har det kostat mig en dag med inläsning vart tredje år. Jag är ledig fler dagar för brist på inspiration under den tiden. Vad jag lägger på att vara certifierad är inte mer. Men jag är stolt att veta hur jag ska föra mig i skogen. Jag är stolt av vad jag gör och bidrar med till skogssverige.
Är du?

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412453 Ja jag är stolt! Jag är stolt över mitt ocertifierade men miljövänliga skogsbruk. Jag är också stolt över att jag kan skota en gallring med min lilla skotare med mindre markskador än de certifierade entreprenörernas jättelokomotiv.
Däremot lyckas jag inte få inlejda skördarförare att ta någon som helst naturhänsyn som jag inte har snitslat oavsett hur certifierade de är.
Om du ska vara certifierad entreprenör så är en grönt kort kurs för 6000 en bra början. Därutöver ska du ha ADR-kort, motorsågskörkort och kursen "Heta arbeten".

Användarvisningsbild

Re: Pefc certifiering!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412459
Skogsola skrev:Ja jag är stolt! Jag är stolt över mitt ocertifierade men miljövänliga skogsbruk. Jag är också stolt över att jag kan skota en gallring med min lilla skotare med mindre markskador än de certifierade entreprenörernas jättelokomotiv.
Däremot lyckas jag inte få inlejda skördarförare att ta någon som helst naturhänsyn som jag inte har snitslat oavsett hur certifierade de är.
Om du ska vara certifierad entreprenör så är en grönt kort kurs för 6000 en bra början. Därutöver ska du ha ADR-kort, motorsågskörkort och kursen "Heta arbeten".

Jag är inte så haj på att dela ett citat men de sista två meningarna har inget med certifieringen att göra! Detta har eventuell arbetsgivare som krav. Menar du att 6000 är ditt Max vad som gäller fortsatt företagande så förstår jag att du utrycker som du gör.
I annat fall är det bara tyckande. Tycker du inte att är dåligt att ni inte har bättre utbildade skogsmaskin förare när det gäller naturvård i Värmland för det har vi i Småland! Eller har du missat lite?
Det är markägaren ansvar att förevisa de som skördar och dess förare om det inte sker mellan bolag och markägare.

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

jannee  
#412465 Används sunt förnuft behövs inga certifieringar. Tyvärr har öststatssyndromet spridit sig över hela Europa.
Det ska vara certifikat/intyg/bevis på utbildningar - kalla det för vad ni vill, till snart sagt allting, ändå blir det inte bättre, å andra sidan har det skapat sysselsättning i improduktivt arbete :mrgreen: .

Ett åkeri jag körde för genomförde ISO 9001, när åkeriet väl lagt ned ca 100 tkr på detta elände var det ingen som brydde sig om denna certifiering :?: .

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412468 :grin: YKB är det senaste i åkeribranchen. Där har utbildarna haft en fet födkrok. Den mjölkkon har snart sinat så det spörs vad de ska hitta på härnäst.

Användarvisningsbild

Re: Pefc certifiering!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412476 På en marknadsplats finns det många äpplen :shock: Jag hoppas att du/ni hittar rätt mellan marknad stånden så ni hittar rätt äpple! :wink: Jag är seriös om det inte framgått! Hoppas du hittar rätt bland era mosstuvor du hoppar emellan.
Dessa oseriösa svar visar vad vi i skogsbruket har att jobba med , :-BD :-BD :-BD
Ps För att det ska vara ett dike ska det va' minst två' meter , och då menar jag inte på längden!
Tror ni han är certifierad idag?

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

jannee  
#412478 I min ungdom hanterade jag gevär/bössa utan någon dj**la licens.
Köpte dynamit och tändhattar hos järnhandlaren.
Borrade i berg och sprängde.
Körde grävmaskin/bandtraktor/hjullastare.
Allt detta utan några som helst kort - och det fungerade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).