Jakt och Fiske

Älgjakt 2016

84 inlägg 24725 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2016

Fredrik N  
#412090
1476126843_dsc_0043.jpg
Det är såååååååå jobbigt att jaga älg.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Erre  
#412122
sundelius skrev:
Erre skrev::-BD :-BD
Blir det nya tag imorgon?

Japp, två kalvar kvar men det är ju lite mission impossible utan spårsnö. Hundarna bryr sig ju inte om ifall det är kalvar med i spåret, och torkan gör att det är svårt att se spår i markerna.
Dock ser jag fram mot morgondagen då lillkillen ska med på pass :-BD , tänkte på dig och åkte till affären och inhandlade motivatorer. Pannkakor, risifrutti och choklad så nu ska det bli kalas i skogen :grin:

Snyggt!!
Blir en bra dag för dig och grabben!

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2016

Amatörhuggare 62  
#412161 Dagens första pass.
Ingen Älg !
Men njuter av en fin Tallgallring

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Erre  
#412171 Ny såt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412179 Sitter på en kulle i tallskogen. :smile:
1476184788_20161011_131630.jpg

Med inslag av lite sten. :wink:

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2016

80-90  
#412182
1476188673_img_1456.jpg
Här sitter jag nu

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Äboda  
#412209
20161011_172836.jpg
Tyst och lungt i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412216
Äboda skrev:
20161011_172836.jpg
Tyst och lungt i skogen.


Det var det för mig med. Tills det kom en ekorre infräsande på sista passet. :shock: :lol:

Var älgkontakt i första såten hos någon redan när han kom till passet. När vi hade folkadrev.

Sedan var det spekulationer om var grisar som hunden sprang efter. Senare under dagen. :???:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412229
1476206254_wp_20161011_14_49_48_pro.jpg
After work..... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412230
Äboda skrev:
20161011_172836.jpg
Tyst och lungt i skogen.


Kan man kalla skjutgata! :shock:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Erre  
#412239 Vi kammade noll.
En kviga var det en passkytt som såg.
Det var all älgkontakt vi hade under dagen idag.

Nya tag på lördag.
Då är det premiär här hemma. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412255 Ja du Erre! Här är det samma ska förutom att vi ser älgen men det är inget bly i luften även under korta stunder.
Igår fyra vuxna. En pinntjur med bra utlägg en sextaggare med bra utlägg och ett hondjur som kommer emellan dessa så pass skytten tror på att hon har kalv med sig :grin: Och när han förstår är det försent. Under efterkommande drev ytterligare ett stort djur som gick undan.

Idag en kviga på äpplena innan passskytten kom ut så efter omställning med omtag på samma såt fick vi en sextaggare med bra utlägg! Inte samma som igår. En ko med två kalvar som kom till mig med ett avstånd på 170 m :sad: Jag som var på skyttebio och allt men 9 älgar på 300 ha och inte ett skott. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412259
alias skrev:
Mycket möjligt att jag tolkat din text på helt annat sätt än vad du menade när du skrev den, inget illa menat från min sida.


MVH
Alias


Äsch då 🤗, inte lätt följa mina tankesnurror! Det jag for efter igår var den där besvikelsen som infinner sig när man inser att tjurjakten är över efter en timme. Sen följer en närmast ändlös kalvjakt som vi i laget aldrig når. Vilket gör att jag har stora skador numera. Men, vadvgör väl det, idag hade laget en kanondag! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Erre  
#412261 @sundelius
Hur mycket fika tryckte ni i er idag grabben å du? :smile:

Å viktigare.
Hade han kul?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

sundelius  
#412266
Erre skrev:sundelius
Hur mycket fika tryckte ni i er idag grabben å du? :smile:

Å viktigare.
Hade han kul?

Nja, blev väl egentligen sämsta möjliga introduktion till älgjakt. Hundarna drog åt fel håll med djuren hela tiden så det blev fem timmar i snålblåsten på samma pass. Gjorde vad jag kunde för att hålla humöret uppe med godsakerna och en liten tjuvpromenad ner till vår stockstuga (vilket han glatt berättade om vid samlingen :oops: :roll: )
Han frös så jag fick sätta mina vantar utanpå hans raggsockor.
Han var dock tapper och gnällde minimalt.
Övriga jägare var mäkta imponerade att han stod ut då stora karlar gnällde som smågrabbar :grin:
La honom i varmt bad när vi kom hem och på frågan om han ville med imorgon så var svaret -Ja.
Så blir det dock inte, har bara tagit ledigt en dag från skolan åt honom.
Helt klart är det lättare med småviltsjakten då det är så mycket friare men förhoppningsvis följer han med fler gånger

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).