Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Stubbfräs Brenard från RC holm

6 inlägg 4575 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stubbfräs Brenard från RC holm

Cossus cossus  
#409213 Hej!

Undrar om det är någon som har erfarenhet av Bernards stubbfräs som kan användas minilastare? Har en Avant 220 underbar om det kan vara något man skulle använda för mindre jobb?
Vänliga hälsningar Jens



   TS
Avatar Fallback

Re: Stubbfräs Brenard från RC holm

Tosca  
#412058 @Daggi, @Rasken, @aliasbumpa kanske kan hjälpa?

Avatar Fallback

Re: Stubbfräs Brenard från RC holm

Daggi  
#412061 Hei, vt ikke hvilken stubbefreser du mener, men jeg har en Avant 420 med 31 L/min og etter det jeg har sjekket opp så blir det for lite for å drive en fres på effektivt. Men 220 har vel mer flow på hydraulikken tror jeg.

Avatar Fallback

Re: Stubbfräs Brenard från RC holm

Daggi  
#412062 Googlet nå, ser det er en modell som har hydraulisk drift som en monterer på minilasteren, problemet er at det ikke er sving på dne slik jeg ser på bildet, så da er den veldig lite effektiv og tungvindt å bruke...

Er det denne du kikke på:
http://www.rcholmshop.se/minigravare/stubbfras-for-gravare-eller-minilastare.html

Användarvisningsbild

Re: Stubbfräs Brenard från RC holm

Rasken  
#412101 Skulle tro att det fungerar. Det är ju ett stort spann på hydralflöde 25 - 70 liter/ min. Jag tror att vid lågt flöde snurrar den saktare men är antagligen lika stark. Har använt min jordborr på olika maskiner, och den reagerar så, att den går olika snabbt men är lika stark.

Tror att man kan få endel jobb med ett sådant tillbehör. Har varit lite sugen själv men de jag har sett har varit betydligt dyrare. I dag hade jag haft användning för den. Jag grävde hål för grindstolpar med Avant 218 grävarm. Och det var väldigt mycket rötter och en halv stubbe. Jag offrade en motorsågskedja till detta.

Rasken.

Användarvisningsbild

Re: Stubbfräs Brenard från RC holm

Cossus cossus  
#412159 Avant 220 har ett flöde på 29 eller 30 l/min på hydraliken. Sving får man genom midjestryningen och det räcker mer än väl. Vill inte att den ska vara för svag så att den bara studsar på stubben för då kan man lika gärna använda såg och spett. Jag är lite intresserad av den men det skulle vara kul att se den i arbete på någon liknade maskin./Jens

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar