Skördare

kockum 880 skördare

88 inlägg 66564 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kockum 880 skördare

Peterssonrally  
#404748 Ja Fredrik ska försöka haka på Gopro kameran och filma lite :)

Ja de sitter 4 stora bromsok på framaxeln dock har rören slitits av och alla luftkomponenter plockats bort av tidigare ägare. funderar på om de går bygga om de till hydrauliska bromsar? :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: kockum 880 skördare

Vardon  
#404773 Ja har du inte resten av grejerna kvar kanske det är en lösning. Annars har jag lärt mig när jag renoverat gamla luftbromsar att man ska ha läderpackning. Gummipackningen formar sig inte tillräckligt bra efter slitningarna i cylindern.

Finns en firma i Ängelholm, Protite har jag för mig som har då tillverkat läderpackningar. Bland annat åt NASA :).

Avatar Fallback

Re: kockum 880 skördare

Peterssonrally  
#404776 Ja man lär sej nått nytt var dag aldrig tänkt på att de går ha läder där :) funderar på om de går använda lastbils OK borde ju gå modda dit :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: kockum 880 skördare

Seb macahan  
#412141 Måste erkänna att man blir imponerad. Det känns som du haft många frågor men få svar i tråden, men ändå lyckats komma så pass långt. ^:)^ ^:)^ ^:)^
Finns det någon firma o ringa eller får man klura ut det mesta själv?

Avatar Fallback

Re: kockum 880 skördare

Peterssonrally  
#412142 Ja far min som varit i skogen sen 74 skrattade lite åt mej när jag drog hem järnjätten. Har frågat en del fått svar på några saker annars har ja klurat ut de mesta :-) som tur är har farsan skruvat såpass mycket skogsmaskiner genom åren att vi lyckats få ihop den både el och hydraulik. Nu ska ja bara ha dit längdmätningen som vi skrev om i andra tråden så bör allt funka :-) dom ja pratat med är mest koppommaskin om delar men de är dåligt med de till dessa[emoji14]

   TS
Avatar Fallback

Re: kockum 880 skördare

Peterssonrally  
#412146 Lite bilder som borde kommit upp tidigare men bättre sent än aldrig :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: kockum 880 skördare

Peterssonrally  
#435451 Jaha än är inte tråden död. Har torrkört maskinen lite och är inte nöjd. De första är att kranen är alldeles för tung och kort men de går leva med. De andra är att valmet aggregatet har inte ventil till matarhjulen ut och in på ventilpaketet utan de sitter på basmaskinen original så ja har kopplat ihop matarhjul och kvistknivar och de va mindre bra idé haha ;). Så bestämde mej och köpte en ny ventil och block från amab med tryckbegränsare i har bara väntat på delarna i 4 månader[emoji14]men nu har allt kommit. Så nu har ja en fråga till er kunniga kan ja ta ut olja in och ut från befintligt block? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: kockum 880 skördare

ulfgustav  
#435512 Hej
Med ett hydraulschema så skulle du få svar, då det krävs att man ser helheten samt ett schema på ventilarrangemanget från AMAB (4 månaders leveranstid verkar märkligt, de är ju snabba på att ta fram både lösning och komponenter)

Avatar Fallback

Re: kockum 880 skördare

Peterssonrally  
#435522
ulfgustav skrev:Hej
Med ett hydraulschema så skulle du få svar, då det krävs att man ser helheten samt ett schema på ventilarrangemanget från AMAB (4 månaders leveranstid verkar märkligt, de är ju snabba på att ta fram både lösning och komponenter)

Ska se när ja får min dator för har hydraulscheman där på :). köpte sakerna genom mitt jobb och när ja pratade med amab sa han de va endel restade saker och sen tror ja de glömdes skickas allt på en gång[emoji14]

   TS
Avatar Fallback

Re: kockum 880 skördare

Peterssonrally  
#461657 Har nu haft maskinen undanställd ett tag men känner nu att de är dags att försöka fixa de sista inför lite körning till vintern. Haft problem med att säkringar gått åt samt el som strulat hittade att generatorn laddade 32 volt var en avbränd kabel så nu verkar elen funka :) håller även på att renovera upp ett par Eme spakar som satt i farsans gamla valmet 701 som ska i maskin :)

   TS
Avatar Fallback

Re: kockum 880 skördare

Peterssonrally  
#483322 Ny kran blir de på maskin :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: kockum 880 skördare

rikard_e  
#487814 Häftigt, vad räcker du med den nya?

Har du skaffat ett nytt aggregat till den?

Avatar Fallback

Re: kockum 880 skördare

Peterssonrally  
#487899 Den nya kranen är från en rottne snok och är 10 meter den ja har nu är 6 vid fullt tilltat torn så lite längre \M/

   TS
Avatar Fallback

Re: kockum 880 skördare

rikard_e  
#487911 Mycket trevligare :-bd

Avatar Fallback

Re: kockum 880 skördare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487930 Hm var de inte den kranen som kallades hulken för den var grymt stark?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).