Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 507962 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#410579 Nej, det är inte Vallens Gård som arrenderar min mark, utan en kvinna från Änga,Järvsö. Hon har ca 60 kor+rekrytering och sköter det mest själv. Hennes sambo och döttrarna hjälper också till när dom kan. Dom har ekologisk produktion vilket jag föredrar. Så jag är nöjd med samarbetet oss emellan .... :smile:

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410580 Går det möjligtvis lika bra att dressera kor som hästar? http://www.ja.se/?p=45265&m=3433&pt=105 :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#410588 Man får nog nöt(a) på då ..... :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#410712 Gjorde klart 2 små områden idag :smile:
Här var det en göl när jag var liten. Farsan täckdikade åkern bredvid 74-75 och sen dess har den torkat ut mer och mer. Men denna torrsommar är det första gången det har gått att röja där utan att bli blöt.
Gammalt bete som fått växa igen. Röjt 2 ggr före underröjningen som nu gjorts.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410716 Ja det är väl nåt positivt med den torra sommaren. Att blöthålen torkar upp o piggnar till. :smile:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

jannee  
#410721 På den gamla "goda" tiden hade småfolket oxar att köra med och de som inga oxar hade fick köra med en kossa.
M.a.o. går det nog att få en kossa också till att lyda - nu tänker jag inte på fruntimmer :oops: för där är det tji :grin:
Tror jag att det kan bli svårt att få en ko att springa så snabbt upp i vagnen, dock brukar det räcka med att skramla lite med ett spann så kommer djuren, eller låta dem få se hunden :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#411023 Tänkvärt om det "tärande" Norrland ..... 😡 http://land.se/kronika/kronika-kommunmi ... -140485925

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#411257 Då var det dags för skördaren att börja. Lite "finare" än området i vintras!! :grin:
Bild från avverkningen.
Jon P kör nästan nya Komatsun. 911. någonting .... ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#412083 Idag har man haft djungelröjning ..... :shock:
Eller ungskogen som Gud glömde. :wink:
Avverkat 2011. Grov gran med röta. Ingen markberedning. Ligger alldeles mot två fastigheter, så jag ville inte ha gran igen. Stod björkar runt om hygget (0.5Ha) så jag trodde på självsådd. Och det blev det!!! Rönn, sälg, viden, lite asp och björk och någon enstaka gran+ f-n och hans mormor :shock: . Har planterat in lite lärk, lind och ekollon. Lärken har gått bra där det var glesare med sly. Linden stampar, och ekollonen som jag spettade ner har nog inte kommit upp.
Seeensam röjning var det ..... :lol:
På väg in ......
Klart!
Blev lite naturvård sparat. Är rädd om sälgarna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#412093
isteskog skrev:...... Linden stampar, och ekollonen som jag spettade ner har nog inte kommit upp.
Seeensam röjning var det ..... :lol:

Om du spettade ner dom, så blir det snabbt för djupt. Ekollon mår bäst om
de ligger på sidan halvt nergrävna i jord och ruttnade löv, enlig vad jag erfart. :wink:

Jobbigt ser det nog ut, @isteskog , men bra blir det :-BD

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412095
isteskog skrev:Idag har man haft djungelröjning ..... :shock:
Eller ungskogen som Gud glömde. :wink:
Avverkat 2011. Grov gran med röta. Ingen markberedning. Ligger alldeles mot två fastigheter, så jag ville inte ha gran igen. Stod björkar runt om hygget (0.5Ha) så jag trodde på självsådd. Och det blev det!!! Rönn, sälg, viden, lite asp och björk och någon enstaka gran+ f-n och hans mormor :shock: . Har planterat in lite lärk, lind och ekollon. Lärken har gått bra där det var glesare med sly. Linden stampar, och ekollonen som jag spettade ner har nog inte kommit upp.
Seeensam röjning var det ..... :lol:


Det ser ut som lite klurig röjning. Inga självklara val. :???:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#412096 Stämmer det, Jens! Det blev nog för djupt för ekollonen. Får pröva som du skrev nästa gång. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412098 Isteskog! Där skulle nog en HVA 535 FBx med klinga funka ypperligt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#412099 Det blev att se ut några huvudstammar och sen meja ner resten. men ibland följde även någon huvudstam med, då fick man ta någon hyfsad bredvid. Skulle tro att rönnen bildar det nya beståndet till 75%. Har ca 1-1,5m mellan stammarna, så det står inte på förrän det är dags att röja igen .... :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#412100 Ja, Niking! Saknade något att dra ner de avröjda stammarna med. Man fick kapa mycket som stod på lut sen de var avkapade.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).