Gallring

Stihl svärd MS 261

9 inlägg 4255 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl svärd MS 261

Lumberjack95  
#411564 Hej jag undrar hur mycket som försvinner av svärdet på stihl med 13" för det ska vara 32 cm och då måste man kunna ta 96 cm träd med instick i mitten ?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Stihl svärd MS 261

Göt  
#411584 Jag mätte på min ms 260 och längden blir 31 cm utan barkstöd

Användarvisningsbild

Re: Stihl svärd MS 261

Lumberjack95  
#411688 Vad är skillnaden med Husqvarna svärden då ? För dom är ju 33 ? Är det 32 då annars ? Eller slukar sågen mer på svärden på Husqvarna ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl svärd MS 261

axwell  
#411707 På min Stihl MS192 är 12" = 27 cm med originalsvärdet.
Har inte kollat om det skiljer någonting med Sugihara 12", tror inte det.

Användarvisningsbild

Re: Stihl svärd MS 261

Lumberjack95  
#411732 och för har fått för mig att Husqvarnas svärd är lite längre :) kan vara för att inte är lika breda som stihl alltså på höjden .. annars tycker jag stihl svärden är mycket bättre och mer hållbara

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl svärd MS 261

axwell  
#411750
Lumberjack95 skrev:och för har fått för mig att Husqvarnas svärd är lite längre :) kan vara för att inte är lika breda som stihl alltså på höjden .. annars tycker jag stihl svärden är mycket bättre och mer hållbara


Möjligt att Husq. har längre och absolut sämre svärd men där sitter inte den stora skillnaden.

Stihl har kedjedrevet(vevaxeln) längre in från barkstödet, tappar därför mer än 1" i effektiv längd mer mot tex Husqvarna.

Mätte just nu Sugiharasvärdet 12", ger bara 26,5 cm till yttersta tanden från barkstödet.

Avatar Fallback

Re: Stihl svärd MS 261

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412072
Lumberjack95 skrev:Hej jag undrar hur mycket som försvinner av svärdet på stihl med 13" för det ska vara 32 cm och då måste man kunna ta 96 cm träd med instick i mitten ?

Ja, så stort träd kan du ta om du gör ett fällhugg som är minst 32 cm djupt. :???:

Avatar Fallback

Re: Stihl svärd MS 261

alias  
#412077
Lumberjack95 skrev:Hej jag undrar hur mycket som försvinner av svärdet på stihl med 13" för det ska vara 32 cm och då måste man kunna ta 96 cm träd med instick i mitten ?


Om det är utstämplad skog utefter kraftledningsgator så tror jag inte att du kan lita på att 96 cm diameter är max vad du behöver kunna fälla, utan jag tror att det är en "slaskpott" för överskjutande diameterklasser i många värderingsprogram.

Ev. rotansvällning eller rotben ökar dessutom på diametern i stubbskäret ytterligare.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stihl svärd MS 261

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412078 det er ikkje hensiktsmessigt mykje lettare med ett lengre sverd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).