Öppna kategorin

Bränsletank

16 inlägg 7264 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bränsletank

sundelius  
#411492 Är i invensteringstagen inför skogssäsongen 2016. Är det någon som har erfarenhet av den här tanken eller tips om en annan lätt och smidig tank?
http://www.swedol.se/carrytank-220l.html



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bränsletank

Fredrik Reuter  
#411506 I tråden ADR-S undantag för tankar under 450 lit? kan du läsa på om regler för transport av bensin och diesel, ADR och IBC.

Det ör en snårig djungel att vandra genom. Om du inte kör på entreprenad är det nog ingen fara med tanken du länkar till. Ett tips är att kolla efter en tank med korrekt UN märkning. Har den inte det så är den inte godkänd och det kan bli otrevliga förljdproblem om du, vilket vi inte hoppas givetvis, krockar eller liknande så bränslet rinner ut.

Användarvisningsbild

Re: Bränsletank

sundelius  
#411510 Tack för länken Fredrik
Jag ska bara ha tanken till min egen skog, lastar på släpkärran och lyfter av med Malwan så tanken är inte tänkt att skumpa runt på King Caben för jämnan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsletank

Fredrik Reuter  
#411513 Ok! Vill du komma undan billigt men ändå vara "säker" så kan du ta ett gammalt oljefat och köra med. Då räcker det med en slang och en ventil i enklaste form. Lyft upp fatet högre än bränsletanken på Malwan med kranen så slipper du pump.

Användarvisningsbild

Re: Bränsletank

Ängagärdet  
#411514 Tanken är inte tänkt.. Hihi! :lol:
Jag har en 200liters som jag spänt fast på en lätt halvpall, man orkar lätt slänga upp den på pickisen för hand när den är tom, och smidig att lyfta av med gafflar när den är fylld.

Avatar Fallback

Re: Bränsletank / besiktningsfria utan tidsbegränsning ?

skogmalarsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534956
Fredrik Reuter skrev:I tråden ADR-S undantag för tankar under 450 lit? kan du läsa på om regler för transport av bensin och diesel, ADR och IBC.

Det ör en snårig djungel att vandra genom. Om du inte kör på entreprenad är det nog ingen fara med tanken du länkar till. Ett tips är att kolla efter en tank med korrekt UN märkning. Har den inte det så är den inte godkänd och det kan bli otrevliga förljdproblem om du, vilket vi inte hoppas givetvis, krockar eller liknande så bränslet rinner ut.


Har någon kollat in Tanken, Bränslebehållaren i plåt som är besiktningsfri, och utan tidsbegränsning? Jag såg den på Skogmas hemsida, Rietberg hette den. Såg riktigt bra ut!

Avatar Fallback

Re: Bränsletank

Brorsan  
#534958 Nästan alla plasttankar är bara godkända i 5 år! Vad händer om man vill besiktiga den? Det är väl plasten som åldras.
Jag skulle satsa på en plåttank. Se produktbeskrivningen på Swedol.
Olla

Avatar Fallback

Re: Bränsletank

forest.  
#742793 Vem kan besikta en IBC tank på 300l och vad kan det tänkas kosta, och eller när får den användas om den är obesiktad?

Avatar Fallback

Re: Bränsletank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742809 Ragnsells utför besiktningar och har för mej att de är 5 års intervall på så små tankar.
Har inget aktuellt pris men borde ringa för att få min med besiktigad

Avatar Fallback

Re: Bränsletank

Tralsmo  
#742811 Ja besiktigade en 150liters och en 300liters i oktober.
Dom ja anlitade heter R S Safety.
Kostade 1300kr + frammkörningsavgit 150kr , per tank.
Besiktningsintervall 2,5 år. Dom håller ochså koll på när nästa besiktning skall utföras å hör av sej när det är dags.

Avatar Fallback

Re: Bränsletank

forest.  
#742864
Tralsmo skrev:Ja besiktigade en 150liters och en 300liters i oktober.
Dom ja anlitade heter R S Safety.
Kostade 1300kr + frammkörningsavgit 150kr , per tank.
Besiktningsintervall 2,5 år. Dom håller ochså koll på när nästa besiktning skall utföras å hör av sej när det är dags.


Har du mer uppgifter om de som besiktade dina tankar? hittar inget om jag googlar,
Vad för tankar har du och såg de bra ut inga fel?

Användarvisningsbild

Re: Bränsletank

hlb  
#742868 Jag har en gammal 3 000 l villatank i glasfiberarmerad plast nedgrävd ca 1 m under markytan. Ingen kondens, besiktningsintervall 12 år. Besiktigade 2019 utan anmärkning. Kan bestämmelserna skilja mellan olika kommuner?

Avatar Fallback

Re: Bränsletank

Tralsmo  
#742877
forest. skrev:
Tralsmo skrev:Ja besiktigade en 150liters och en 300liters i oktober.
Dom ja anlitade heter R S Safety.
Kostade 1300kr + frammkörningsavgit 150kr , per tank.
Besiktningsintervall 2,5 år. Dom håller ochså koll på när nästa besiktning skall utföras å hör av sej när det är dags.


Har du mer uppgifter om de som besiktade dina tankar? hittar inget om jag googlar,
Vad för tankar har du och såg de bra ut inga fel?




Nja .
Dom heter R S Safety, allt ja vet. Sysslar me allt som har me tankar å göra.
Rätt stora Såvitt ja kan bedöma. Att besiktiga tankar åt entreprenörer är nog bara en liten del, när dom ändå far runt å gör annat så ä de nog smäckjobb å besiktiga detta ( därav priset),

Kan inte säga annat än att dom nog vet va dom pysslar me. Den vi hadde me å göra va ägaren själv.

Ja finns i värnamo trakten å dom verkar ha mycket runt i kring där.
Mina tankar besiktigades en i skillingaryd å en mot växjöhållet.

Skicka ett pm till mej så kan du få numret, om ja nu klarar å skicka pm vill säga.


Tankarna är ju mobila. Dom hadde koll på bägge tankarna å visste dom svaga punkterna.
Bägge tankarna blev godkända. Min (150l) är en tank i aluminium. Tydligen med vissa problem med avluftningsventilen men den funkade så det va inget problem.
Den andra var en vanlig 300 liters i plåt å dom ä de inga problem med alls , tydligen.

Avatar Fallback

Re: Bränsletank

forest.  
#742882
Tralsmo skrev:
forest. skrev:
Tralsmo skrev:Ja besiktigade en 150liters och en 300liters i oktober.
Dom ja anlitade heter R S Safety.
Kostade 1300kr + frammkörningsavgit 150kr , per tank.
Besiktningsintervall 2,5 år. Dom håller ochså koll på när nästa besiktning skall utföras å hör av sej när det är dags.


Har du mer uppgifter om de som besiktade dina tankar? hittar inget om jag googlar,
Vad för tankar har du och såg de bra ut inga fel?




Nja .
Dom heter R S Safety, allt ja vet. Sysslar me allt som har me tankar å göra.
Rätt stora Såvitt ja kan bedöma. Att besiktiga tankar åt entreprenörer är nog bara en liten del, när dom ändå far runt å gör annat så ä de nog smäckjobb å besiktiga detta ( därav priset),

Kan inte säga annat än att dom nog vet va dom pysslar me. Den vi hadde me å göra va ägaren själv.

Ja finns i värnamo trakten å dom verkar ha mycket runt i kring där.
Mina tankar besiktigades en i skillingaryd å en mot växjöhållet.

Skicka ett pm till mej så kan du få numret, om ja nu klarar å skicka pm vill säga.


Tankarna är ju mobila. Dom hadde koll på bägge tankarna å visste dom svaga punkterna.
Bägge tankarna blev godkända. Min (150l) är en tank i aluminium. Tydligen med vissa problem med avluftningsventilen men den funkade så det va inget problem.
Den andra var en vanlig 300 liters i plåt å dom ä de inga problem med alls , tydligen.


Är nog ? www.roossafety.se

Avatar Fallback

Re: Bränsletank

Tralsmo  
#742883
hlb skrev:Jag har en gammal 3 000 l villatank i glasfiberarmerad plast nedgrävd ca 1 m under markytan. Ingen kondens, besiktningsintervall 12 år. Besiktigade 2019 utan anmärkning. Kan bestämmelserna skilja mellan olika kommuner?



Det där är en helt annan värld. Har inget med mobila dieseltankar att göra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).