Skördare

Köpa beg. skördare för eget bruk.

64 inlägg 52253 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Fredrik Reuter  
#411395 Hej,
Uppdaterade mitt inlägg ovan.

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411399 Det tar lite tid allt småpyssel runt dem bara. Det går snart en halvdag på någon grisig glappkontakt. Den där slangen som suttít där sen maskin var ny på ett oåtkomligt ställe går äntligen sönder. Där gick där en halv dag till. Även om det inte kostar så mycket i kontanter.

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

machonisti  
#411420 Det finns så mycket som löns: en del drömmer om att sitta och meta medans en annan badar i hydraulolja. \M/

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

tallen100  
#411430 Kan inte vara lönt att meta i hydraulolja :D

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

machonisti  
#411433
tallen100 skrev:Kan inte vara lönt att meta i hydraulolja :D

Det går ut på ett :lol:

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411435 @vardon, apropå velinga, du hörde väl vad @kronan hade för tips för att se om en beg skogsmaskin hade blivit skött?

Jag stötte o blötte samma frågeställning innan jag byggde på min 6550 tillslut.
Satt väl o läste för många haveritrådar innan jag skrinlade skördarköp då, Arbron hade jag redan sen länge(bytttill nyare senare) men de har krånglat ibland den med så enklare maskiner går med sönder.
Är inte lika säker att jag skulle komma fram till samma slutsats nu som då :-BD

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Vardon  
#411471 Nej det missade jag, vad var tipsen?

Berätta mer om vad du kom fram till för saker?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Köpa beg. skördare för eget bruk.

sundelius  
#411481
Vardon skrev:
Seb macahan skrev:Vad då urartade, detta får du nog precisera lite....????


Det kan jag inte göra, det som händer i Velinga, stannar i Velinga / Inskriviet i västgötalagen 1221, bilaga 5.


:lol: :lol: :lol:
Du är för skön Vardon \M/

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411490 Mm detta var tips från när de började skymma :grin:
Hade ägaren bemödat sig att se till att slangskydden var hela så att slangarna inte skavdes sönder i onödan o rediga torkarblad så var de ett bevis på ägaren skötte smågrejer med på maskinen och inte bara de stora rasen.

Då kom jag fram till att jag inte bara kunde ha skördare o skotare utan behövde traktorn med och de blev lite för många maskiner att hålla igång i min tanke.
Skulle jag ta upp tanken igen så kan tänka mej att bara köpa skördare o skota med traktorn som klarar rätt mycket som den är.
Sen för mej som bor 7mil från Rottne är de väl rätt svårt att gå förbi märket...
Dock ligger väl en H8 utanför min budget än :D

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Axl  
#411547 Bara man inte tror att det är en lönsam investering kan man väl lika gärna köpa en skördare som en båt. Du ska ju inte leva på maskin så det är väl inte hela världen om den står någon månad för rep. Ang val av maskin handlar det nog mer om att hitta en som skötts ordentligt än vad det står på. Men jag hade varit lite orolig för pendelarmar och hjulmotorer. 1070 eller 1270 tror jag inte spelar så stor roll.

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411595 En 870 skulle jag tittat efter. Hyfsat enkel maskin som duger till det mesta Annars så finns det en fin Rottne Snok på blocket för en hundring om man orkar gå ur och fälla träden själv.

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Döna  
#411668 En liten skördare som ibland glöms bort är Sampo. Lite enklare än Rottne H8 vilket kan vara bra och man slipper pendelarmar och hjulmotorer.

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

bodaedet  
#411701 Hjulmotorer och pendelarmar hör inte till de största problemen på en skördare. Som sagts tidigare skick är viktigare än timmar. Den H8 an jag hade förut hade gått 14000 tim vill minnas att den hade en TU på 86% sista året. Den gick dock varje dag.
Titta efter märke som har en bra support, bra service och nära till reservdelar.

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411867 Du har inte funderat på en grävmaskin i 8 tons-klassen med ett litet skördaraggregat istället?
En grävmaskin är enklare uppbyggd och väldigt mycket mer användbar än en skördare.
Med din budget borde du kunna få både grävmaskin, ett skapligt begagnat aggregat med dator och en kärra att transportera maskin på.

Ska du köpa skördare skulle jag nästan rekommendera nåt billigare. Du kommer ju ändå ha gott om tid att reparera den men du slipper den värsta värdeminskningen med en billig maskin och äldre maskiner är enklare uppbyggda.

Hade jag en halv miljon själv och tvunget skulle ha en skogsmaskin så skulle jag kolla efter en ponsse dual.
Det är kanske inte den smidigaste skördaren i gallring, men du får ju två maskiner i en.

Vi har för övrigt ca 90 hektar produktiv skogsmark och min gamla Valmet 901 från 1988 står numera där.
Trots att vi har både traktor, skogsvagn och sågverk använder vi dock inte skördaren mer än sporadiskt, typ vid städning av vindfällen och sånt.
Vi lejer proffs både till gallring och slutavverkning. Det går mycket snabbare och blir oftast mycket bättre samt är så billigt att det är svårt att motivera sin egen tid även om man har en gammal skördare och skogsvagn.

Däremot måste det sägas att det är himla kul att sitta i skördaren emellanåt och att den är rysligt effektiv och säker som städmaskin jämfört med att klättra runt med motorsåg :-)

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Vardon  
#411871 Det är ungefär ett år sedan jag hade funderingar på grävmaskin med. Det är oxå ett alternativ faktiskt...

Tanken med prisklassen var väl att det verkar finnas en del som kanske inte behöver reparationer dagligen, men du har även en poäng i det du säger. Är inget som säger hur mycket en dyrare går heller. Det var väl mer för att få ett span och lite uppfattningar. Beslutar jag mig för att köpa kommer jag väl ändå försöka hitta en vettig maskin i vettigt skick.

Nån som har en uppfattning om hur stora träd man kan ta med tex en Eco Log 550 med LT 5000 aggregatet eller med Rottne H8 med vettigt aggregat. Nånstans hamnar väl i läget att maskin och kran blir för klen i förhållande till träden. Nu menar jag inte för göra hyggen utan enstaka träd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).