tor 06 okt 2016, 20:38#411268
JohannesG skrev:Det verkar som att stålet kapas i utlandet och sedan skickas det till Sverige och svetsas och monteras ihop av kunnigt folk. Så ändringar av mått blir inte helt enkelt då inte hela tillverkningen ligger i Sverige. Jag tror dock inte att det är omöjligt, men det kommer garanterat påverka priset.
Fel av mig!!! Jag pratade med Urban härom veckan och fick veta att stålet kapas i Sverige av ett närliggande företag. Inte alls i utlandet!!! Men det gör ändå att det inte är helt lätt att ändra mått utan att det påverkar kostnaden markant. Det enda som importeras är kranarna som kommer från
Oniar.
Frågade även lite hur det hängde ihop med Estniska och Svenska Weimer. Han sa att det inte är helt lätt att förklara, men kortfattat kan man säga att de brutet samarbetade med företaget de samarbetat med i Estland sedan 90-talet bland annat för att de inte vill vidareutveckla vagnen trots större och kraftigare kranar. Varumärket är ett kapitel för sig, men Urban äger varumärket, fast det är ändå inte helt okomplicerat. Framtiden för Estniska Weimer är oviss. Ser fram emot en mer utförlig rapport gjord av Fredrik eller Torbjörn
Det jag egentligen skulle fråga var om en ändring i en offert. Jag ville ha 500/45-22,5 istället för 500/50-17. De kan absolut sätta på den dimensionen, men det blir ca 6-7000kr dyrare per hjul, 24-28000kr för fyra hjul.
Frågade även om 500/60-17, men det verkade inte finnas. Hur gick det till för dig @Ängagärdet? Du har skrivit någonstans i tråden att du har 500/60-17.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II