Motorsåg och handhållet

Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

66 inlägg 23379 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Fredrik Reuter  
#411188 Inför våra gallringsdagar 2016 så var vi tvungna att jobba med motorsåg i Sveaskogs marker. Att arbeta med motorsåg i annans skog kräver ofta motorsågskörkort så vi beslutade oss för att ta körkort A och B.

@Ekhagas trädfällning ( http://ekhagas.se/ ) fick det mödosamma uppdraget att utbilda och examinera mig och Torbjörn.
Det gick till slut bra och vi blev godkända och stolta ägare till varsitt körkort. Hur vi nådde dit är hemligstämplat...

Vi försökte filma så mycket vi kunde under utbildningen. Det gick sådär när man har fullt fokus på utbildning och prov, men videon nedan får vara någon form av sammanfattning.

Jag valde även att ta med lite tips om att arbeta säkert med motorsåg. Insåg redan innan att detta troligtvis inte är applicerbart på gemene skogsforum-medlem som oftast kan mer än detta.
Men det får bli en video som kanske ger någon mer tips om säkerhet och kanske lite underhållning.





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Mowi850  
#411193 Kan bara gratulera till världens bästa lärare. Hade själv Martin i gymnasiet och så roligt vi hade då det vet jag inte om jag har haft sen.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

frågande och vetande  
#411196 Grattis! Det hör väl till att säga :grin: . Har själv gått i tankarna att ta AB, men kostnaden gör att jag ryggar tillbaks

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411228
Fredrik Reuter skrev:Inför våra gallringsdagar 2016 så var vi tvungna att jobba med motorsåg i Sveaskogs marker. Att arbeta med motorsåg i annans skog kräver ofta motorsågskörkort så vi beslutade oss för att ta körkort A och B.

@Ekhagas trädfällning ( http://ekhagas.se/ ) fick det mödosamma uppdraget att utbilda och examinera mig och Torbjörn.
Det gick till slut bra och vi blev godkända och stolta ägare till varsitt körkort. Hur vi nådde dit är hemligstämplat...

Vi försökte filma så mycket vi kunde under utbildningen. Det gick sådär när man har fullt fokus på utbildning och prov, men videon nedan får vara någon form av sammanfattning.

Jag valde även att ta med lite tips om att arbeta säkert med motorsåg. Insåg redan innan att detta troligtvis inte är applicerbart på gemene skogsforum-medlem som oftast kan mer än detta.
Men det får bli en video som kanske ger någon mer tips om säkerhet och kanske lite underhållning.



Tror Fredrik är en liten spjuver. :wink:

Bra film. :-BD

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

jannee  
#411231 Två pulvergubbar i full aktion :grin:
Hyfsat bra nöjesvärde, allvarligt talat lärde ni er något eller vad det bara lajban hela tiden :?:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Fredrik Reuter  
#411243 Hehe, så kanske det är.
Här kommer sanningen: hade en första version på drygt 17 min med bara en massa snack om utrustning och säkerhet. Renderade ut den och tittade och blev inte nöjd, ett sömnpiller...
Så försökte vända på steken och försöka ta upp säkerheten på ett litet roligare sätt. Framtiden får utvisa om det var en bra väg... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

T Landström  
#411248 Om drygt 2 veckor ska jag ta C-kortet... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

totte  
#411251 Grattis till korten gubbar!

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411255 noken som har ein link til kva krav som stilles for å ta ett sånt kort?

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Tosca  
Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Blivande snickare  
#411264 Snygg film[emoji38]
Grattis grabbar!

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411269 takk skal du ha Tosca

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Ferguson system  
#411273 Vurderer du å skaffe bevis @can ?

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Tosca  
#411277 Han vill nog se varför det är ett sånt hallå på den här sidan gränsen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Ola63  
#411416 Är väl inte helt nöjd med att ni i filmen fäller ett träd och går därifrån med ryggen mot trädet, man har alltid blicken mot fallande träd. Dessutom tycker jag mig se vänstertummen i fel position vid kvistningen, ska alltid greppa bygel ordentligt. Bättring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).