Skogsekonomi

Mejerisuccén i Värmland

5 inlägg 2361 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mejerisuccén i Värmland

Fredrik Reuter  
#411194 Wermlands Mejeri som ligger i Värmlands Nysäter i Säffle kommun har på ca ett års tid gått från 0 till 60% marknadsandel i Konsum Värmlands butiker när det gäller mjölkprodukter. Detta trots att produkterna från Wermlands mejeri är några kronor dyrare än motsvarande från Arla.

Detta är en spännande fenomen.

Frågan som ploppade upp hos mig var; Har detta att göra med sympatier för lokala mjölkbönders ekonomiska situation enkom? Eller finns det en kraft hos oss Svenskar att handla lokalproducerat? I så fall, gäller det endast saker vi stoppar i munnen?

Skulle det gå att applicera på skogsbruket?
Tänkte då kanske främst på sågade trävaror. Finns det en kraft hos oss konsumenter att köpa ex regelvirke som kommer från lokala skogar? Och skulle man i så fall vara beredd att betala mer för det?

Vad tror du?

http://nwt.se/saffle/2016/10/05/varmlandsmjolkens



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Mejerisuccén i Värmland

Göt  
#411198 Borde vara så, boendes i ett landskap där det dels finns människor som handlar på byggmax, dels skogsbönder som använder eget virke och människor som bygger och bor i väldigt exklusiva hus med specialsnickerier från små lokala tillverkare så borde ju nischen med lokalproducerat virke kunna betyda något där. Fast Nischer får man komma ihåg att det är nischer det är inte alla som kan leva på det

Avatar Fallback

Re: Mejerisuccén i Värmland

erm  
#411202 Hej Fredrik,

kan bara prata för mig men jag värderar kvalitet framför pris. Jag ar absolut beredd att betala mer för mat jag vet var den har sitt ursprung.

Finns det ett lokalt sågverk som levererar virke av bra kvalitet men som är lite dyrare skulle jag absolut handla där.

Tror det finns krafter som absolut förespråkar lokalproducerat som en följd av miljö debatt etc.

Utmaningen är alla de som bara tittar på pris. Vilka jag tror tyvärr är den stora massan. Där kommer det lokalproducerade få svårt.

Mvh Erik

Användarvisningsbild

Re: Mejerisuccén i Värmland

T Landström  
#411216 Deras mjölk är godare oxå...

Avatar Fallback

Re: Mejerisuccén i Värmland

80-90  
#411275 Glava strax utanför Arvika har dragit igång ett mejeri dom med .. E visst 5gårdar som levererar sin mjölk dit .. Det blir spännande å följa det med :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).