ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 421124 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Robbanhög  
#410610 Vackert [emoji4]

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

weldion  
#411093
skogshasse skrev:
weldion skrev:Var ut och tog hand om vindfällen nu i veckan med en nyinköpt vagn från Lejab. 4,5 meter i ganska så blöt och omväxlande stenig terräng.
Tur att hela ekipaget får plats på min vagn.


är du nöjd med ljusrampen fram kanske du kan ta bild i mörker med den tänd nu när det börjar bli mörkt


Ja, ljusrampen är jag nöjd med. Kört med den i 1,5 år nu. Fungerar väldigt bra på en ATV, då den lyser både nära och en bit bort.
Den börja att lysa kanske en halvmeter framför hjulingen och runt 400 meter framåt. 12x10 watt är den på.
Väldigt stabil konstruktion, känns som om man skulle kunna lyfta hjulingen i rampen.

Endast LED i original halvljus.
Bild


Endast LED i original helljus.
Bild


Ljusramp och LED i original helljus tillsammans.
Bild


Samtliga bilder tagna med exakt samma inställning i kameran.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

skogshasse  
#411140
weldion skrev:
skogshasse skrev:
weldion skrev:Var ut och tog hand om vindfällen nu i veckan med en nyinköpt vagn från Lejab. 4,5 meter i ganska så blöt och omväxlande stenig terräng.
Tur att hela ekipaget får plats på min vagn.


är du nöjd med ljusrampen fram kanske du kan ta bild i mörker med den tänd nu när det börjar bli mörkt


Ja, ljusrampen är jag nöjd med. Kört med den i 1,5 år nu. Fungerar väldigt bra på en ATV, då den lyser både nära och en bit bort.
Den börja att lysa kanske en halvmeter framför hjulingen och runt 400 meter framåt. 12x10 watt är den på.
Väldigt stabil konstruktion, känns som om man skulle kunna lyfta hjulingen i rampen.

Endast LED i original halvljus.
Bild


Endast LED i original helljus.
Bild


Ljusramp och LED i original helljus tillsammans.
Bild


Samtliga bilder tagna med exakt samma inställning i kameran.


det var riktigt bra lyse

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411145 And he said: "Led it be light!"
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

totte  
#411244
Niking skrev:And he said: "Led it be light!"
/Niklas


:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Blister  
#413435 Mitt första inlägg, för ett årsen köpte jag och min fru ett litet skogsskifte vid havet för att bygga nytt hus.
Skogen avverkades där huset skulle byggas av min far som har en liten skördare och själv så skaffa jag min första motorsåg samt röjsåg.
Jag kan ingenting om skog sen tidigare så jag köpte en hjuling/timmervagn på Yamaha center i luleå som jag fick hem igår.

Gjorde bort mej fullständigt..... glad som fan drog jag upp till skogen efter jobbet för att köra ihop ett område nedanför husbygget som ska bli en plan för diverse skrot.

jag hade huggit hur blandat som helst vad gäller längder och drog på ett fullt lass på vagnen utan att tänka på tyngden och mörkret föll snabbt....

Ett rent under att jag inte knäckte vagnen eller hjulingen då jag var tvungen att använda vinchen för att få ekipaget att ens röra sig framåt och det var med fullgasläge med diffad fyrhjulsdrift!
Tror att nästa gång jag hugger så blir det bara 3m längder då allt kommer att bli ved

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

BM Buster  
#413535 :-BD Du får lära dej att man får flytta hjulaxeln i förhållande till längden på virket så att du får lagom kultryck. Sen kan det vara ide´att köra två gånger o slippa jävlas! Men det är ju av misstagen man lär sej.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

svampbob  
#413536
BM Buster skrev::-BD Du får lära dej att man får flytta hjulaxeln i förhållande till längden på virket så att du får lagom kultryck. Sen kan det vara ide´att köra två gånger o slippa jävlas! Men det är ju av misstagen man lär sej.
Lycka till!


Jag hade en sådan vagn ett tag innan jag bytte till Avestan. Jag flyttade bakåt boggin i flera omgångar med resultat att den började gena så väldigt i svängarna.
Se till att skruva fast boggin riktigt. Jag drog av boggin från centrumröret en gång då jag hade bandsatsen på.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#413555
BM Buster skrev::-BD Du får lära dej att man får flytta hjulaxeln i förhållande till längden på virket så att du får lagom kultryck. Sen kan det vara ide´att köra två gånger o slippa jävlas! Men det är ju av misstagen man lär sej.
Lycka till!

Instämmer till fullo.

Välkommen till forumet Blister, hoppas vi kommer få se mer av dina äventyr. :)

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

skogsbonne  
#413558 En avestavagn är bra till mer än att köra ved, montera på frontlastaren igen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Blister  
#413591 Tack för kommentarerna och jag uppskattar alla tips jag kan få! Nu i höst så ligger fokusen på att bygga klart huset men efter det har jag en hel del skogs och vedarbete framför mej :)

Några frågor, bör man köra med kedjor på atv'n i skogen för bättre fäste (bortsett från senaste idiotlastningen)?
Vad är lämplig kaplängd på timret (jag gör ved av allt)?
Vill man ha kultrycket som på ett vanligt släpvagn? Eller vill man ha der lite "hårdare"?

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

axwell  
#413595
svampbob skrev:Se till att skruva fast boggin riktigt. Jag drog av boggin från centrumröret en gång då jag hade bandsatsen på.


Risken för att hela boggin skall kana av från centrumröret varierar mellan olika fabrikat.
En del har bakre banken i samma stycke som boggin, andra har delat på dom.

På min vagn är bakre banken säkrad med genomgående bult, det har jag delvis kopierat för boggins låsning.
1 hål i boggiröret för m8 skruv som passar i 3 olika lägen i centrumröret.

Med en urstark minitraktor kunde boggin tidigare glida bakåt mot bakre banken vid forcering över för höga stubbar. :mrgreen: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

JensSkoog  
#413598
Blister skrev:Vad är lämplig kaplängd på timret (jag gör ved av allt)?

Jag skulle rekommendera 3 meter. Det är en bra längd i handteringen
när man gör ved, och isär om man får dra ellr lasta manuelt. :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

tallen100  
#413600
Blister skrev:Några frågor, bör man köra med kedjor på atv'n i skogen för bättre fäste (bortsett från senaste idiotlastningen)?
Vad är lämplig kaplängd på timret (jag gör ved av allt)?
Vill man ha kultrycket som på ett vanligt släpvagn? Eller vill man ha der lite "hårdare"?

Kedjor är bra för det mesta, vedlängd så lätthanterligt som möjligt runt 3 meter är nog inte så dumt :wink: .
Kultrycket ska nog vara lagomt, inte för hårt än du kan styra. Det bästa är att du provar dej fram, så blir det nog bra.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

BM Buster  
#413689 Jag kör all ved som jag hugger manuellt i 3 meterslängder, du får bitar som går att hantera enklare för hand och ditt ekipage blir lite smidigare att köra med och lättare att balansera kultrycket på. Sen som alltid beror det på omständigheterna vad som passar bäst.
Lycka till i skogen. Ta alltid lite extra tid på dej för att planera körvägar det lönar sej i längden! \M/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).