Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ny fyrhjuling...

16 inlägg 9319 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ny fyrhjuling...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41088 Nu är det dags för en ny fyrhjuling och i dagsläget står det mellan yamaha grizzly 700 eller den nya polaris 850.... köper den helst iår för att kunna börja göra lite avskrivningar...

Har valt bort honda mest pga av färg samt att priset var en aning för dyrt jämfört med yamahan...


Båda två har servostyrning vilket har varit ett krav.. Den nya polarisen hade en del nya önskvärda funktioner, dock vet jag inte vad priset kommer att bli på den eftersom dom inte satt något pris för 09:ans modeller än :/

Har en grizzly 660 nu som jag är riktigt nöjd med, det ända som saknas är servostyrningen...

Är det någon här som har polaris och kan rekommendera en sådan? man har dock en del utrustning som dock ej kommer att passa från 660:n till polarisen :/



   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41091 Finns 850'n i lång modell skulle jag valt en sån, alltså en x2'a. Otroligt bra med ett litet flak att bara ställa grejer i istället för desa rörramar som alla andra fabrikanter envisas med.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41095 http://www.atvnerd.se/e107_plugins/auto ... %20700.wmv
Kolla filmen så blir det en Polaris!
Jag fick dubbelklicka filmrutan för fullscreen mode.
Check it out!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41096 Presented by Polaris...

Har inte riktigt fattat poängen med dessa tunga ,starka ATV.
Är de nöjesmaskiner eller arbetsredskap?
Använder min mest för att flytta mig o sågen och har aldrig behövt alla 20-25hk som min lilla Kawa har.

/Nisse

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41101 hk är för att det är kul men vikten är för att få vettig dragkraft. Därför är en Polaris 450 nästan 70 kilo tyngre än en Yamaha 450.

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41108 gåt ju annars att göra egna flak har sånna t ex för att köra ut plantor med mera....

men i början av december skulle jag få reda på vad de nya polarisarna skulle kosta... om det skiljer mer än 10 000 så lär det bli yamahan... det mest positiva med polarisen är nog den dära grejen med motorbromsen osv i brant terräng...

   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41109 Polaris 850 är väl deras värsting med 70hk osv, klart den ska vara tyngst
och med största hjulen mm, Top of the Line.
Härliga bilder på http://www.polarisindustries.com
Bild

Användarvisningsbild

Ta en Yamma 550!

nommeryd  
#41453 Spara 10.00 kronor och få en lätthanterad Yamaha Grizzly 550!

Användarvisningsbild
Robin  
#41485 Polaris är ju som det mesta från amerika. Rappligt, plastigt och tungt.
Nä, satsa på kvalitetsmaskiner från japan. Honda, suzuki el. yamaha.
Stog själv i kvalet, var och provade en polaris, hade provat en honda innan och det gick liksom inte att jämföra.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41522 När du ska jämföra maskiner så försök iaf att hålla dem inom samma storlek.
Du kan inte jämföra en 500 mot en 850 av annat märke, bestäm storlek först
sedan jämför du märkena mot varandra.
Ett litet tips, Polaris är världens mest sålda atv.

Avatar Fallback
Rickard Eklund  
#41526 Jag kör med en polaris 6-hjuling och framkomlighet där det är smalt och trång är inte den bästa plus att den skulle jättegärna få ha servostyrning. Men är helt oslagbar på att dra tunga saker.

Användarvisningsbild
Robin  
#41547
Slurfi skrev:När du ska jämföra maskiner så försök iaf att hålla dem inom samma storlek.
Du kan inte jämföra en 500 mot en 850 av annat märke, bestäm storlek först
sedan jämför du märkena mot varandra.
Ett litet tips, Polaris är världens mest sålda atv.

Polarisen som jag testade var en 500 kubikare, likaså Hondan. Så den jämförselsen var helt "regelrätt".
Att polaris säljer mest har ingen som helst inverkan på om den skulle vara bättre än andra märken. Jag anser att Polaris och andra amerikanska prylar är rappel och det är min åsikt. När det gäller kvalité anser jag att Honda/Yamaha spelar i en annan liga.

Avatar Fallback
dag-man  
#41604 Kolla på en Canam 800, den går styggt 😈

Avatar Fallback

Re: ny fyrhjuling...

amcore  
#42031 jag har idag en outlander 800xt -08 köpte den enbart för ja trodde inte en 500 skulle orka i skogen och för att ha massa skoj då förståss... skulle jag köpt en atv idag så har jag alla gånger köpt en honda 500 med hydrostat drift. outlander 800an i skogen är totalt värdelös, för mycket motorkraft så den spinner ner sej minsta lilla och det går defenetift inte att smygköra, mer än en lek maskin är det inte

Avatar Fallback

Re:

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42138
Rickard Eklund skrev:Jag kör med en polaris 6-hjuling och framkomlighet där det är smalt och trång är inte den bästa plus att den skulle jättegärna få ha servostyrning. Men är helt oslagbar på att dra tunga saker.


Håller med på allt du säger.
Många pratar här om 700cc hit och v-twin dit, men ska man ha ett arbetsfordon behöver man aldrig mer än 500cc. Det räcker för att släppa loss på alla 6 hjulen. Sen har man ju ett permanent flak med plats för en massa grejor. Hugger jag lite i skogen har jag med mig: 2sågar, 1 röjsåg, en eller två dunkar bensin/olja, 2 hjälmar, lite kläder och handskar, filar/verktyg, matsäck. Försök få på det på en pakethållare på en vanlig fyrhjuling.

Sen var det nån som pratade om kvalité. Jag har aldrig varit imponerad av amerikanska grejor och tex plasten på polarisen har en passform som lämnar en del övrigt att önska, men inget har gått sönder på den och den har gått jäkligt hårt och mååånga timmar. Enda vi har bytt är drivkedjan men det var vårat eget fel och drivremmen en gång, också vårat eget fel. Allt detta på ca 650timmar drift. Drivkedjan gick av förresten när vi drog 2,8 ton ved efter den i skogen och ena kärrboggien fastnade mot en stubbe och istället för att titta efter varför så gasade vi. Dumt.
2,8 ton flyttar man inte ens med de flesta fyrhjulingar på plan mark.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).