ATV och UTV i skogen

Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

60 inlägg 31490 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Seb macahan  
#410970 Hej.
Till er som brukar eller har provat o dikesrensa med era ATV-vagnar eller liknande.
Funkar det bra? Vad kunde bli bättre, ja generellt vill jag ha så många åsikter som möjligt i ämnet.
Jag har lite funderingar, efter mitt dikande för hand, som iofs gjorde gott åt både midjan och ryggen på mig själv, men det är ohållbart i längden samt att det förutsätter extrem torka som det har varit här fram till nu.
Jag hade själv både fyrhjuling och vagn innan men provade aldrig o dika. Nu har jag lite ideér som eventuellt kan bli något bra. Men som sagt så vill jag ha in era synpunkter först.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Robertberg  
#410981 Har du sett denna film? Bison 6000 med dikesskopa.


Kranen är väl samma som på en atv-vagn iallafall..

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

frågande och vetande  
#410984 Följer med intresse din tråd Seb, men har du övervägt vad det skulle kosta att anlita en entreprenad? Det är inte så dyrt som man kan tro, ska själv börja rensa ca 1500 m och fick ett cirka pris på 6 kr m. Hur man som entreprenör kan leva på det är för mig en gåta. Men det var det som sades. I vilket fall som helst kan jag lägga ner mina egna planer med att skaffa en egen grävare för detta ändamål när andra kan gräva för denna peng.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

alias  
#410987
Seb macahan skrev:Hej.
Till er som brukar eller har provat o dikesrensa med era ATV-vagnar eller liknande.
Funkar det bra? Vad kunde bli bättre, ja generellt vill jag ha så många åsikter som möjligt i ämnet.
Jag har lite funderingar, efter mitt dikande för hand, som iofs gjorde gott åt både midjan och ryggen på mig själv, men det är ohållbart i längden samt att det förutsätter extrem torka som det har varit här fram till nu.
Jag hade själv både fyrhjuling och vagn innan men provade aldrig o dika. Nu har jag lite ideér som eventuellt kan bli något bra. Men som sagt så vill jag ha in era synpunkter först.


Har inte du mini-/midigrävare, eller minns jag fel?

Gripskopa på grävare borde vara smidigare än ATV med vagn i mina ögon.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Ferguson system  
#410988
frågande och vetande skrev:Följer med intresse din tråd Seb, men har du övervägt vad det skulle kosta att anlita en entreprenad? Det är inte så dyrt som man kan tro, ska själv börja rensa ca 1500 m och fick ett cirka pris på 6 kr m. Hur man som entreprenör kan leva på det är för mig en gåta. Men det var det som sades. I vilket fall som helst kan jag lägga ner mina egna planer med att skaffa en egen grävare för detta ändamål när andra kan gräva för denna peng.


6 Kr. metern?
Tror entreprenøren bør be om å få tilbake skolepengene sine.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

frågande och vetande  
#410989 Utveckla svar

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

tallen100  
#410992 En 6 tonnare kostar nog mellan 7-800 i timmen, ca 120 meter dikning i timman=720 kr.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

tallen100  
#410996 Jämför det timpriset med en skördare, samt nypris på skördare och grävmaskin :wink:

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

frågande och vetande  
#410997 Är inne på samma linje som dig där Tallen, entreprenören jag pratade med sa att han kommer ligga strax över 100 meter per timme. Han har för övrigt en femtons grävare.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Seb macahan  
#411002 Jag vet att det är billigare o anlita, jag hade en entreprenör som rensade 1100m för 5500:- förra året. Och det blev riktigt bra.
Nu är det så att min hjärna gillar o tänka på saker hela tiden o kroppen på o jobba. På dagarna när det är ljust kan jag jobba men nätterna är hemska saker, har jag inget o fundera över så kan jag inte sova. Jag tror det är nån ADHD-Light.
Mina ideér kommer ur mina funderingar som jag hade nu när jag rensat diken manuellt. Det blir "bättre" och snyggare. Grävmaskinen drar sönder kantvegitationen på dikena samt har svårt o rensa stenkantade trånga diken. Dessutom kräver den ofta nån form av "väg" på ca 2m.
Jag har en del stensatta diken som är riktigt fina o titta på och dessutom har jag sparat en del lite "udda" träd utmed dikeskanterna som jag ogärna vill ta bort.
Min tanke var att skrota ner en driven ATV-vagn. Behålla driv-delen och kranen. Sätta en midja på centrum bommen med en framaxel. Tänk er en 6-hjulig skotare. Kranen ska sitta framför boggin för o skapa lite tryck över den styrande framaxlen samt att driften ska kunna styrbromsa typ som på en grävmaskin. Över Boggin ska motor och hydraulpaket sitta samt ett litet flak för verktyg o diverse.
Det jag får är en liten smidig och lätt dikesrensare som kommer fram nästan överallt på vilka marker som och är lätt o frakta på bilsläp. För en ganska billig peng.
Fördelarna är att man kan planera arbetet själv o hugga/röja lite allt eftersom man kommer frammåt.
Jag kommer givetvis inte o kunna nyttja den fullt ut själv men då kan man kanske hyra ut den förhållandevis billigt till andra med samma behov. Vad tror ni om konceptet?
Detta är kanske bara en ide´som jag roar min hjärna med men får jag positiv feedback om hur det funkar med kran så kanske jag bygger en.
Det blir lite roligare o jobba med saker man kommit på själv, samt att det där med o ringa nån o be dom utföra jobbet blir sällan av för min del. Dessutom tror jag att dikena klarar sig bättre om de rensas manuellt, bottnen blir slätare och det blir mindre sten som rasar ner (endast min teori).
Så vad säger ni skogstokar, kan detta vara något ni skulle kunna tänka er att rensa era egna diken med?
Nu är det ingen affärsidee utan mer ett kul projekt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

alias  
#411005 Har nog aldrig ansett ett krav på 2 m "väg" vara ett problem. Tätare än så ska träden aldrig stå.

Hade nog hellre övervägt "Grävoxen" istället för ett ATV-baserat koncept. Tycker att ATV+vagn ser litet ut men tar mycket plats (nu fattade jag det i och för sig som att du skulle fimpa ATV:n som dragfordon och köra med vagnsdrivning + lös motor och pump och separat framaxel framför någon styr-/vridled).

Jaja, alla tänker vi olika...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

r93  
#411017
Robertberg skrev:Har du sett denna film? Bison 6000 med dikesskopa.


Kranen är väl samma som på en atv-vagn iallafall..


Varför har man ökat hastigheten på filmen??
Ger ett fruktansvärt oseriöst intryck av kranman, "fuskar" dom även med andra saker??
Det är dom och kellfri som håller på med detta, är det ett sällskap dom tycker är passande?
Det vore väldigt roligt att höra en förklaring.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Blivande snickare  
#411021 På vad baserar du att det är snabbspolat?
Jag tycker det ser lika snabbt och knyckigt ut som de flesta dylika filmerna som finns på Youtube. Dessutom låter ljudet både synkat och normalt.

Jag är inte partisk på nåt vis, bara nyfiken på vad du ser och jag missar :)

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

r93  
#411024 titta från 1:40 & framåt, tallriset beter sig väldigt konstigt, samt vattendropparna som landar i vattenspegeln, ser väldigt onaturligt ut.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

frågande och vetande  
#411026 Ja under de förutsättningar du anger Seb. Så är det nog ingen dum idé att försöka sig på något liknande. Själv skulle jag haft svårt för det pga att tiden inte finns. Har haft funderingar om att köpa till en dikesskopa till huggarvagnen för att hålla nere kostnader samtidigt som man får lite mer styrka i kranen. De största nackdelarna som jag ser är tillgängligheten måste vara vara en gata bredvid diket i gallringarna, el bara lägga fokus efter svv. Ekipaget bär ju inte heller så bra...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).