Traktorer och processorer

Radiostyrd Valtra

69 inlägg 34777 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

sundelius  
#410939 Vad jag har väntat på besked hur det går :-SS
Radiostyrd Valtra och en Hypro måste ju bli en klockren kombo \M/

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

Seb macahan  
#410941 Ja särskilt på Åkes marker. Har man sett landskapet där förstår man varför Hypro säte och tillverkning ligger nästgårds från kärrabol. Roligt o se att det äntligen börjar hända något Åke. Hoppas det kommer o funka som du tänkt dig med den nya Hypron o traktor tillsammans. Jag saknade dig på gallringsdagarna. Hoppas vi får se mer film in action.

Avatar Fallback

Re: Radiostyrd Valtra

frågande och vetande  
#410993 Riktigt trevlig lösning du fått ihop :!: Precis detta koncept som jag själv suckar efter, dessvärre har jag bara en Valmet 6600 som inte klarar biffen riktigt.

Avatar Fallback

Re: Radiostyrd Valtra

tallen100  
#410994 Det där såg riktigt smidigt ut, kommer att spara många in och ut steg ur traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

Aqualize  
#411003 Jag skulle vilja se lite foton på själva inkopplingen av sakerna på traktorn. Vi ser att det sitter en del på insidan om vänster bakskärm. Var sitter ventilen för framhjulsstyrningen och hur är den kopplad?

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411020 Det är ventilen för styrningen du ser på bakskärmen, sen går det två slangar fram till orbitrolen som är inkopplade med varsin T-koppling.

   TS
Avatar Fallback

Re: Radiostyrd Valtra

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412303 Verkar ju kanonbra de där :smile: Va är det för traktor,6x50 nånting? Har lantmännen hjälpt till med montering och sålt grejerna?

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

Magnusjo  
#412510 Ser ett intresse för radiostyrning här
Jag byggde och monterade detta system på valtra, var väldigt intressant.
Jag har byggt Ronnies här om han inte har bytt. + några till runt om i landet.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412636 Jag har monterat på 6350. Magnusjo har du byggt Ronnys? Vi har samma leverantör av elektronik vad jag kan förstå. Nu väntar jag på att få lastaren att fungera också. Det blir nog lagom till skogssesongen som jag bruka börja i november

   TS
Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

Aqualize  
#413590 Trevligt, två som är byggare här.

För att bara kunna sköta styrningen på en valmet som jag har (tidig 6300) med enkortsdator, har jag tänkt rätt att jag behöver ett ventilblock med solenoider och någon lämplig elektrisk styrning från signal av datorn (typ Arduino).
Sedan ska detta T-kopplas in mellan styrcylindern och orbitrolen?

Vad är det för ventil som är lämplig? Hittar vissa som ser ut som simpla ventiler som man annars haft spak till (monoblock) samt sådana där byggbara där en kloss för för slanginkopplingar och en annan själva ventilen och solenoiderna.

Lite lek/hobbyprojekt så budgeten kan inte gå efter det allra bästa.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

Seb macahan  
#413611 Ska styrningen skötas proportionellt eller bara on/off med strypning?

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

Aqualize  
#413614 Jag ville ju ha proportional men kärrabols blev ju vanlig on/off för prisets skull så det ska väl gå. Det är fråga om låga hastigheter men jag är nyfiken på hur lite man kan släppa igenom on/off vid varje öppning - alltså vad är minsta möjliga justering av styrvinkel som kan göras (av datorn).

Avatar Fallback

Re: Radiostyrd Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413637 Jag hade en monoblock styrventil i serie med obitrolen med on/off styrning på förra traktorn.
För att fungera vettigt behövs en rejäl strypning, där jag hade borrat strypnippeln med 1,5mm men de var för stort så styrningen blev väldigt hackig

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413646 Här är min ventil som är seriekopplad med Trör på orbitrolen, och den går att justera så jag tror inte det blir något problem. Har inte kommit ut i skogen än så jag kan inte utvärdera, men här på gården verka det funka

   TS
Avatar Fallback

Re: Radiostyrd Valtra

PeterN  
#413977
Magnusjo skrev:Ser ett intresse för radiostyrning här
Jag byggde och monterade detta system på valtra, var väldigt intressant.
Jag har byggt Ronnies här om han inte har bytt. + några till runt om i landet.

Jag köpte min Hypro för 7 år sedan och tänkte komplettera med radiostyrning redan då, men tiden går fort och jag hoppar fortfarande ur & i hytten alldeles för mycket. Monterar du fortfarande?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).