mån 23 jan 2017, 17:07#432609
Ser att datumen har några månaders ålder men det kan vara bra att kommentera detta med cylinder/kolv/ringar, etc. Jag blandar även in från andra trådar som gäller handlare eftersom jag sett många och långa diskussioner som sammanfaller som ämne.
Hela kit finns till vettiga priser på ebay. Allt från ett par hundra till hutlösa priser. Någon tycker/uttrycker kanske att man inte skall lita på ebay eller internet men jag finner ingen anledning att betala tusenlappar när det finns för 2-300 kronor. Tveklöst värt att "chansa", trots att det inte handlar om någon chansning.
Jag har flera exempel på "ebayprylar" men nämner endast ett av dem då det handlar om motorsågar nu. Förgasare till en Jonsered kostar 1080 kr hos handlare. Precis samma/motsvarande/samma tillverkare fanns att hitta för 156 kronor på ebay. Det tillkommer en frakt, ja men den är inte dyrare än att hålla på att åka fram och tillbaka till handlare och drälla tid på babbel och det blir definitivt ingen frakt som kostar över 900 kronor (skillnaden på priset).
Den som ordnar sina sågar och mekar hittar lika bra saker på www som hos en handlare som av olika anledningar svär över www och förbannar dem som ändå vill anlita dem till en del saker. Handlare som inte är intresserade av "internetkunder" eller "de som kan serva sågen/saken på internet" skall inte ha kunder alls. Det är bättre att de lägger ner sin skitverksamhet och blir bittra över något annat än internet och sedan ser sig som "bestaraffare av internet".
Det finns ingen som helst anledning att köpa av ockrare och det finns ingen anledning att stå med dumstruten på sig när sågen tagits som gisslan av en handlare som utövar utpressning och "försäljningstaktik" på barnslig och fördummande nivå. Den som vill, kan köpa sågen i delar på www och plocka ihop.
Den handlare som är ok och serviceinriktad tar hand om den kund som uppsöker densamme och kunden återkommer självmant om kunden vill handla en ny motorsåg för att valet blir just en ny motorsåg, inte för att handlaren utövar utpressning med överpriser på reservdelar.
All typ av utpressning när det gäller sådant här ger mig ståpäls och jag lider med dem som inte ännu skaffat sig kunskaper nog att meka eller byta delar på egen hand. Att man sedan, trots egna kunskaper, väljer en trevlig, tillmötesgående och prisvärd handlare, är inte alls konstigt. problemen börjar när handlare/leverantör/försäljare kommer och sätter dumstrut på kunden.
En lojal kund är bra för en handlare men handlare glömmer oftast att en lojal handlare är lika mycket värd för kunden. Var rädda om varandra, gynna varandras verksamhet och utnyttja varandras färdigheter på rimlig nivå som båda parter tjänar på i förlängningen. Till slut får handlaren sälja en helt ny motorsåg till en kund som blir 100% nöjd med sitt nyköp, trots att sågen kanske kostade en 500-hundring mer hos handlaren, än på www. Allt bara för att relationen som växt fram under några år blev varm och hjärtlig.