Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vinterdäck till LGF

7 inlägg 3946 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinterdäck till LGF

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41084 tjena har en liten fundering om man behöver vinterdäck tillexempelvis skogskojor? om man ska drar dom efter väg med en bil som har vinterdäck?



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#41104 Vad jag vet så behövs det inte för lgf.
Har iallfall aldrig använt det.
Och aldrg sett det heller :lol:

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41107 har kollat igenom på vägverket men där står det då inte ett dugg om det... har iofs inte heller sätt det så då är det nog ganska lugnt....

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#41110 Du kan nog utgå från att det är lugnt.
Tror inte vinterdäck på kojan gör till eller ifrån om man kör med huvudet.
De incidenter jag haft med koja är antingen att man inte orkar upp för en backe när det är halt, alternativt blir det fenomen när vikten av kojan skjuter på nerför när man bromsar.
Nu har det inte hänt något stort någon gång, men en och annan tankeställare har man fått speciellt vid bromsning.
Av yttersta vikt med en tung stabil bil med ordentliga vinterdäck.

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41127 Du kan väl göra som vi , ett sommar och ett vinter med DUBB :wink:

Avatar Fallback
Fisketorp  
#41179 Är relativt säker på att du behöver varken dubb eller lagligt mönsterdjup på LGF. (dok inget jag rekomenderar)

kollade upp detta någonstans en gång. tror det var på vv.se
men att hitta samma information igen verkar ju vara hopplöst
och mitt minne är inte så bra, så ta det med nypa salt

om ingen annan bekräftar det såklart =P

Användarvisningsbild
Torparn79  
#41188 är det en obromsad traditionell koja (20 km/h), så går den som efterfordon och då får du ha i princip vad du vill på, medar, vinterdäck eller sommardäck...

är inte däcken mera åt "balvagnstypen" huggarkojor...

om inte annat funkar, sätt på dig en kaptensmössa, häng på ett ankare och vissla lite förstrött på Sjösala-vals och gör som båtfolket, kör i vind och hoppas att det går bra idag oxå..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar