Motorsåg och handhållet

Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

65 inlägg 34170 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

jannee  
#410663 Svaret är JA :grin:
På röjsågen är det INTE halvgas men förhöjd tomgång.
"Tror" att det numera är så på alla sågar.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

husqvarna_med_sthil  
#410701 Exakt samma hände mig med 550 xpg första dagen i skogen...gjorde som det skulle göras men det visade sig att sågen surat ner sig. Efter detta låter jag bli primern och då funkar allt perfekt. Choke till tändning, ner med choke, starta sågen som går igång på halvgas.

edit: jag var ganska sur själv också "jäkla skitgrejer osv" :grin:

Hur har det gått för dig ? går sågen ?

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Skurt  
#410734 Som sagt så måste sågen köras in första gången. Låt sågen arbeta med konstant belastning i en stock 3×30 sekunder, låt den sedan stå på tomgång 5 min. Autotune kommer då ha ställt in sig optimalt.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

LageB  
#410740 Jag lämnade motorsågen ute på ön. Idag har en skogshuggare varit ute och fällt de största träden åt mig. Jag passade på och bad skogshuggarn även försöka sparka igång 560:an - samt "köra in" den när han ändå var igång.

Enligt första rapport "så gick motorsågen igång efter 2:a draget" samt "fungerar som den ska"....
Tänka sig.

Jag och choken var nog inte varit riktigt kompis med varandra..... :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410749
LageB skrev:Jag lämnade motorsågen ute på ön. Idag har en skogshuggare varit ute och fällt de största träden åt mig. Jag passade på och bad skogshuggarn även försöka sparka igång 560:an - samt "köra in" den när han ändå var igång.

Enligt första rapport "så gick motorsågen igång efter 2:a draget" samt "fungerar som den ska"....
Tänka sig.

Jag och choken var nog inte varit riktigt kompis med varandra..... :smile:


Är man inte kompis med choken så blir sågen sur. :wink:

Kan va lite tetit när det börjar tjura. Gott att det löste sig. :smile:

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

jannee  
#410750 Du LageB ska nog inte nyttja den sågen mer, :mrgreen: vi kan byta, jag har några gamla Jonseredare, som går och du får behålla svärdet och kedjan :grin:

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

LageB  
#410753
jannee skrev:Du LageB ska nog inte nyttja den sågen mer, :mrgreen: vi kan byta, jag har några gamla Jonseredare, som går och du får behålla svärdet och kedjan :grin:



:lol:
Haha, man ska aldrig säga aldrig. Jag har nämligen inte själv kunnat använda 560:an (det som räknas) så jag får väl avvakta med svaret tills jag blivit vän med startsnöret, hjärtat och choken. Nya försök nästa helg troligtvis.

Startar dina Jonsereds bra? :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

jannee  
#410757 Full choke tills de tänder till, därefter in med choken och dra en eller två gånger till. :grin:
Din 560 kommer troligtvis att gå helt perfekt nästa helg desto mer du gasar desto bättre kommer den att gå :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410762
LageB skrev:
jannee skrev:Du LageB ska nog inte nyttja den sågen mer, :mrgreen: vi kan byta, jag har några gamla Jonseredare, som går och du får behålla svärdet och kedjan :grin:



[emoji38]
Haha, man ska aldrig säga aldrig. Jag har nämligen inte själv kunnat använda 560:an (det som räknas) så jag får väl avvakta med svaret tills jag blivit vän med startsnöret, hjärtat och choken. Nya försök nästa helg troligtvis.

Startar dina Jonsereds bra? :grin:

Jannee! Du kanske har en 2260 att byta mot Lages 560 :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

traktorz  
#410776 Har varit med om att våra sågar med både M-Tronic & AutoTune/CarbControl blivit sura, av egen förskyllan.
Lossa då tändstiftet, men byt helst. Med tiden, så sitter det optimala start-handhavandet i ryggmärgen och muskelminnet.

Tycker faktiskt att dessa elektroniskt återkopplade förgasare fungerar utmärkt, sommar som vinter. Har ändå haft mest motorstörningar vintertid, vid ogynnsam beskaffenhet hos snö (vid snödrev och vid hög fuktiget).

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

LageB  
#410837
husqvarna_med_sthil skrev:Exakt samma hände mig med 550 xpg första dagen i skogen...gjorde som det skulle göras men det visade sig att sågen surat ner sig. Efter detta låter jag bli primern och då funkar allt perfekt.




Använder du aldrig primern? Funkar det?
Eller det motsatta - Går det att sura ned motorn med primern?

Har läst/sett folk som trycker primern alltifrån 5 till 20ggr varje gång vid start! Det senare måste vart fall vara overkill, speciellt om man kan se bränsle i bubblan - vad är det då för poäng med att prima ytterligare?

En fråga till. Om kall motor INTE går igång med choke efter, säg 5-6 dragningar, - ska man då dra ned choken och fortsätta att dra i (halvgas?)läge för att inte sura ned den ytterligare? Eller, är det läge att plocka ut tändstift och vädra redan då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

traktorz  
#410844 Primern ser till att det finns bensin framme i förgasaren.
Använder den när det behövs, såsom kört sågen till tom tank, eller vid stora tempvariationer, typ vintertid. Dekompressionsventilen använder jag inte, varken på våra 50cc eller på 60cc sågarna.

Nog ska sågen hosta till med choke aktiverad, vid mindre än 5-6 dragningar, om dragen inte är alltför mesiga. Kolla att tändstiftsgapet är rent och inte mer än 0.50mm.

Brukar inte råka ut för sur motor, med helt kall såg.

Är den svår att starta kall, kanske pga. hög vattenhalt i bränslet?

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

LageB  
#410848
traktorz skrev:Primern ser till att det finns bensin framme i förgasaren.


Nog ska sågen hosta till med choke aktiverad, vid mindre än 5-6 dragningar, om dragen inte är alltför mesiga. Kolla att tändstiftsgapet är rent och inte mer än 0.50mm.

Är den svår att starta kall, kanske pga. hög vattenhalt i bränslet?


Nja, det var en hypotetisk fråga (försöker få information i förhand). Ska ut till ön på helgen. Hoppas allt fungerar och det blir en himla massa sågande och väldigt lite dragande av startsnöre då :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410850 5 tryck på primern vid kallstart kör jag alltid, sen såklart choke tills den tänder och därefter bara startgasläget. Fungerar alltid.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

husqvarna_med_sthil  
#410865
LageB skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Exakt samma hände mig med 550 xpg första dagen i skogen...gjorde som det skulle göras men det visade sig att sågen surat ner sig. Efter detta låter jag bli primern och då funkar allt perfekt.




Använder du aldrig primern? Funkar det?
Eller det motsatta - Går det att sura ned motorn med primern?

Har läst/sett folk som trycker primern alltifrån 5 till 20ggr varje gång vid start! Det senare måste vart fall vara overkill, speciellt om man kan se bränsle i bubblan - vad är det då för poäng med att prima ytterligare?

En fråga till. Om kall motor INTE går igång med choke efter, säg 5-6 dragningar, - ska man då dra ned choken och fortsätta att dra i (halvgas?)läge för att inte sura ned den ytterligare? Eller, är det läge att plocka ut tändstift och vädra redan då?


Jag har bara kört med min såg sedan nu i höst så jag vet inte hur det blir i vinter men efter mitt första startförsök som slutade med en tändstiftsborttagning skippade jag både primer och decomp-ventilen och det har fungerat klanderfritt igenom två aspen-dunkar iaf. Får se om det blir annat till vintern.

Om inte motorn tänder till efter 5-6 drag kan man nog börja ana ugglor. Jag skulle ta av stiftet då och ventilera samt kontrollera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).