Avverkning (slutavverkning)

Öppna skogskonto eller inte?

6 inlägg 5496 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Öppna skogskonto eller inte?

Björgen  
#410822 Hej,

Jag och min sambo har en jordbruksfastighet vi båda är delägare i och har nu sålt 1,3 hektar skog på rot till ett skogsbolag. Har nu fått slutregleringspapperna och vi ska få cirka 28 000 kronor var exklusive moms. Nu undrar vi hur vi ska göra med pengarna för att inte behöva skatta bort allt. Har läst något om att man slipper skatta om vinsten är lägre än 40 000 kr, men gäller detta även om man har jordbruksfastighet? Bör vi öppna ett skogslikvidkonto och skogskonto? Bör vi upprätta en betalningsplan med skogsbolaget? Vore tacksam om någon kunnig kan vägleda oss.

Vänliga hälsningar,



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Öppna skogskonto eller inte?

Huggar Herman  
#410824 Utan att veta någonting om skogen som ni sålt så känns det spontant som att ni fått lite dåligt betalt.
Du får nog räkna med att skatta på allt överskott från verksamheten, men finns det inga gamla underskott ackumulerade som ni kan utnyttja? Det brukar bli några kronor med åren.

Användarvisningsbild

Re: Öppna skogskonto eller inte?

halvproffs  
#410825 Har man underskott i verksamheten som är större än intäkten får man nog inte använda skogskonto. Däremot kan man ha en betalningsplan på flera år. Tycker som HH att det var lite pengar för 1,3 ha men det kanske var dålig skog där?

Avatar Fallback

Re: Öppna skogskonto eller inte?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410831 Sätt in 60% av pengarna på ett skogskonto så kan ni skjuta överskottet till kommande år då ni ska återplantera. För resterande 40% kan ni utnyttja eventuella ackumulerade undetskott eller ta ut som överskott som skattas.

Avatar Fallback

Re: Öppna skogskonto eller inte?

jannee  
#410884 Börja med att sätta in ALLA pengarna (även momsen) på ett skogslikvidkonto.
När du deklarerar NÄSTA år räknar du av alla utgifter emot skogslikviden, samma med momsen (utbetald moms gentemot momsintäkten från avverkningen).
Momsskillnaden får du därefter skicka in (göra en momsdeklaration)
60 % av skogslikviden kan du/ni sätta in på skogskonto, de pengar som nu eventuellt blir över borde du/ni handlat upp i år. Har du/ni INTE gjort detta tas denna del av skogslikviden upp till beskattning, har ni/du någon räntefördelning utnyttjar du/ni självklart detta annars är det att bita i det sura äpplet och se att det mesta försvinner i skatt :mrgreen:
Självklart ska den av er som tjänar MINST ta upp eventuellt överskott till beskattning.
Kan verkligen vara ide att noga kontrollera hur skattetrappan för just dig eller frugan ser ut - där finns pengar att spara.
Kanske kan vara ide att handla på sig något som har med näringen att göra (avdragsgillt) trots att behovet inte föreligger just nu :mrgreen:
Tyvärr är det så att när man har en näringsfastighet (jordbruks/skogsbruksfastighet skattar man från 1:a kronan 😡
Dock finns det stora avdragsmöjligheter, endast samvetet sätter gränsen :oops:

Användarvisningsbild

Re: Öppna skogskonto eller inte?

Björgen  
#411032 Tack till alla er som svarat! Nu har vi lite att gå på.
Jag uppskattar att ni tog er tiden att hjälpa oss :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).