Före och efter jobbet

Vad hade ni gjort?

16 inlägg 5392 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad hade ni gjort?

masterchief  
#41065 Man blir beklämd av att läsa det här 😡
Hur vill ni bli bemötta om ni hamnar i liknande situation?
Nu gick det som väl är bra i det här fallet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3786043.ab



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
totte  
#41071 Fan anamma, vart är vi på väg i det här landet :shock: ? Skulle väl aldrig köra förbi på det viset om jag ser att nån verkar att vara skadad och behöver nån hjälp. Kan man inte göra nåt annat så kan man åtminstone hjälpa till att ringa. Jag tror att tilliten till folk har sjunkit så lågt nu att folk tror att dom skall bli rånade eller mördade om dom stannar, eller också så vill dom inte få blod på sin nyinköpta modejacka eller så kommer dom försent till gympasset. Det kostar inget att stanna till, man kan ju faktiskt stanna kvar i bilen tills man sett att det inte är nån luring om man nu skulle va rädd för det.

Och i det här fallet med en älg på tvärs över bilen, det är ju inget att snacka om!

Grrrr! Jag gillar inte vad som händer i vårt samhälle 😡 😡

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41078 Fördjävligt!
Ingen kan ju ha missat att det var en riktig olycka och inte nåt banditgäng som tänkte råna de som stannar...Undra vad de tänkte i sina bilar när de rundade älgen, vad var viktigare än att ringa efter hjälp?
Jag har också stått vid vägen med en trasig bil och alla körde förbi 😡
En annan gång frös kylaren och jag blev tvungen att stanna, det var i norra Finland och -30C, nära midnatt.
De få bilar som kom stannade och frågade om de kunde hjälpa! Det var ifs 10år sen, mobiltelefonerna var inte vanliga så man var ju nästan beroende av att nån stannade och erbjöd skjuts till närmsta hus/by och ingen hade hört talas om vägpirater :?

Avatar Fallback
matz  
#41080 De få bilar som kom stannade och frågade om de kunde hjälpa!

..för ett par år sedan när jag hade grävt ned ett s.k. LPS tryckavloppsystem i vägdiket så låg jag på magen diket och band ihop PEM-slangarna med buntband...plötsligt stannade en ambulans och sa att dom skulle hämta mig..folk som passerat i bil hade ringt och sagt att det låg en man i diket...Ingen hade stannat !?

Avatar Fallback
freddy213  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41085 det är ju skandal att ingen stannade!!! 😡

får man se en skadad man och en bil med lysen på som står stilla så är det självklart att man stannar!!
man blir så förbannad!! 😡

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41086 Det är väl så idag kan jag tänka...

Resultat av online röstning i aftonbladet:
Ja (96.3 %)
Nej (3.7 %)

Det visar ju att det finns goda avsikter i alla fall.

Konstigt att ingen stannade. Skamligt är väl ett passande ord!

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41159 Vet inte vad jag hade gjort.
Lätt att säga att man hade stannat, ringt efter hjälp och försökt att hälpa kllen i väntan på Ambulans.

Men när det verkligen händer, det är mörkt man är själv i bilen, man blir kanske rädd, vad kmmer jag att möta för syner om jag stannar och tittar?
Sitter det kvar folk i bilen helt blodiga och sönderslagna.....

Men även om man inte hade stant hade man nog ringt i alla fall!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41176 Han i bilen var nog varit räddare än någon som stannar...
Det är inget kul o uppleva, kvittar hur tuff eller förberedd man är.

Klart man ska stanna!

Det kunde lika gärna varit du!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#41181 Självklart stannar man! - men ibland kan det gå såhär "tokigt",,,,, :roll:

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... Id=1450549

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41194 Så fort det händer en olycka och när det dyker upp räddningsfordon med blåljus tänt då är folk jävligt kåt på att stanna (och titta) och frossa i andras olycka. Men som tur är så finns det ju dom som verkligen vill väl också.

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41241 Väldigt lätt att säga nu att man kommer att stanna om man kommer fram till en olycka...
Men när det väl händer vet man inte hur man kommer att reagera...

Föhoppningsvis stannar man och tar hand om de drabbade på bästa möjliga sätt!

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41247 Har varit först på en olycksplats.
Självklart så stannade jag.
Satte bilen lite på sniskan å riktade lyset mot olyckan.
På med varnings blinkis.
Sen började kolla upp vad som hänt.
4 pers inblandade.
3st var på benen och en fast klämmd.
Dom två som såg mest chockade ut skickade jag upp till vägen till min bil å stå brevid den.
Sen var jag å den killen som var minst skadad nere å höll den fast klämmde sällskap.
Vi förvarnade han om att om det skulle ta eld i bilen så kommer vi att slita upp dörren så du vet det å det kommer att göra jävligt ont. (bilen låg upp o ner) Vi hade kunnat öppna dörren men killen låg på dörren så det skar in i amren en del.

Allt löste sig i alla fall.
Alla klarade sig.
Dock stor kritik till brandmännen. Som verkade nästan ha tummen mitt i hand.
Tog jävligt lång tid på sig å få ut killen.
Saknade packning till luft bälgen mm mm.

Avatar Fallback
Tobias  
#41249 vet itne omständigheterna i detta fall men. Kan meddela att är det inte livsfarligt läge finns det ingen anledning att stressa med att få ut en person, viktigare att ta det lugnt så man inte skadar nacken tex. väldigt vanligt med nackskador när bilen har voltat. varför jag säger detta är för att jag jobbar som deltidare själv, sen äre inte brandmännen som styr exakt hur fort det ska gå osv. utan amulanspersonalen.. jag tror dessa gjorde så gott de kunde finns ingen brandman som slöar på jobbet.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41252 Nae iofs behövde dom inte stressa med å få ut han i detta fallet. men det var många små grejjer.
Hade det varit akut läge å få ut han så hade det dröjt pga brandmännen.
Tex då dom skulle lyfta bilen med luft bälgen så läckte det luft mellan tuben å klockan.
Den ena av dom skriker det är ju ingen packning här...
Å sen fick flera av bradnmännen börja leta i bilen efter packningen...
Tog flera minuter extra pga det. Så får det enl mig inte gå till.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41253
Henrik K skrev:Nae iofs behövde dom inte stressa med å få ut han i detta fallet. men det var många små grejjer.
Hade det varit akut läge å få ut han så hade det dröjt pga brandmännen.
Tex då dom skulle lyfta bilen med luft bälgen så läckte det luft mellan tuben å klockan.
Den ena av dom skriker det är ju ingen packning här...
Å sen fick flera av bradnmännen börja leta i bilen efter packningen...
Tog flera minuter extra pga det. Så får det enl mig inte gå till.


man tycker ju att dessa borde ha gott om tid att se över utrustning och gå igenom rutinerna :roll: men en incident kan väl även hända inom räddningstjänsten kanske

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).