Traktorer och processorer

Ford eller Zetor?

32 inlägg 22743 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40571
Slurfi skrev:Det kan man isf koppla på vagnens ventilpaket så behövs inget extra på traktorn.
Men TS diskuterar ju mkt enkla och billiga grejer så vagnsstyrning är nog
kanske mer på framtiden, efter att han skaffat 4wd osv.


Det kan man ju förstås, med lite pul.
Ja, ber om ursäkt om jag tappade tråden lite grann. För tidigt på morgonen. :)

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40582
getost91 skrev:zetor är väl ingen maskin som är känd för att hålla i evighet, ganska låg kvalitet på grejorna.


Jag påstår att kvaliten på zetor är det igen fel på så länge man håller sig från tidiga 80 talare. Jag har en -77 4718 som bara går och går. Min granne har en 5245 och den är trasig konstant. Ford skulle jag vara rädd för där är motorbyten mera regel än undantag. Vattensjuka är vanligt. Man ska montera en offer anod för att slippa det men jag har aldrig hört talas om en BM som måste ha en offer anod för att rädda motorn.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40588 Jag har hört om en Ford som det rostade hål i blocket, men den var några år
gammal och det gick på garantin på nåt mysko vis.
Att det skulle vara vanligt är nog en överdrift.
Tja, står det mellan en Zetor och en Ford så rekommenderar jag en rejäl
provkörning av båda samt ett pris som motsvarar skicket.
Zetor är en billigare traktor från början så den bör vara billigare.
Sen kan man kolla runt lite med bönder som kör proffessionellt vad de tycker.
Jag har alltid fått ett gott intryck av Ford, Zetor känns som ett lågbudgetval.

Avatar Fallback
bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40793 Skulle satsa på MF 575:an isf,större och med bra hytt.

Användarvisningsbild
buster67  
#40802 Du har inte tankt på MF 550 :roll: En liten smidig traktor :D

Avatar Fallback
jokin  
#41068
T24X4 skrev:
getost91 skrev:zetor är väl ingen maskin som är känd för att hålla i evighet, ganska låg kvalitet på grejorna.


Jag påstår att kvaliten på zetor är det igen fel på så länge man håller sig från tidiga 80 talare. Jag har en -77 4718 som bara går och går. Min granne har en 5245 och den är trasig konstant. Ford skulle jag vara rädd för där är motorbyten mera regel än undantag. Vattensjuka är vanligt. Man ska montera en offer anod för att slippa det men jag har aldrig hört talas om en BM som måste ha en offer anod för att rädda motorn.
Nej det behöver man kanske inte,men lite nya fodersatser ibland,när dom har sjunkit. :D

Användarvisningsbild

Re: Ford eller Zetor?

cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43494 Hej Finnveding .Det är alltid roligt att höra folks tankar vid ett traktorköp.Utan att veta mer än valet mellan Ford 2600 och Zetor 5011 anser jag följande: De är ganska likvärdiga i storlek, användbarhet, komfort och pris.Provkör båda noggrant och ta den som fungerar bäst.Tänk på att det är viktigt är att du har närhet till service/reservdelar.Zetors små modeller 70-80 tal var av ganska bra kvalitet.Jag tycker (nästan) att Zetorn är första valet om de båda är i samma skick.
MVH cpt.Kirk.

Avatar Fallback

Re: Ford eller Zetor?

zetor3511  
#43592 hej e det någon som har info om zetor 3511
:grin:

Avatar Fallback

Re: Ford eller Zetor?

ptorparn  
#45958 Info 3511 ?? Jag har en som jag alltid har framför ved klyven det går att få så bra oljeflöde vid stationär drift .

Avatar Fallback

Re: Ford eller Zetor?

tracktoralex  
#231385 Jag hade valt Zetorn. vi hade en 4718 innan med griplastarvagn det gick bra den tog sig överallt i skogen. vi har en ford 4000 är inte alls lika bra som zetorn. en mf 550 har våran granne, vi testade med den den var stark men den sämsta traktor vi har kört med i skogen kan jag berätta. just nu har vi en zetor 5245 4wd den tar sig överallt. En lika bra som valmet i skogen. :)

Användarvisningsbild

Re: Ford eller Zetor?

rokon  
#255002

Användarvisningsbild

Re: Ford eller Zetor?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255045 Hästen går ju mycket fortare :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Ford eller Zetor?

axwell  
#255108
th skrev:Hästen går ju mycket fortare :grin: :grin:


Ja uppenbart, får ju stå och vänta.
Det optimala skulle då vara en både snabb och stark kombination: Järnhästen :???:

Avatar Fallback

Re: Ford eller Zetor?

hala  
#255175 Välj i första hand en fyrhjulsdriven, gärna Zetor. Om Du håller fast vid tvåhjulsdrift köp en Zetor 4718 som går att få under 30 000 med få timmar. Har själv kört med en 4718 i skogen och med bra kedjor tar Du dig fram förvånadsvärt bra. Zetorn gick aldrig sönder men bromsarna är ingen hit på de tidigare modellerna dock ganska enkelt att åtgärda. Billiga reservdelar som är lätta att få tag i. Lättmekad. Har även kört med MF 265 som enligt mitt tycke är sämre att ta sig fram. Kör i dag Zetor 4340 och har inga problem.

Avatar Fallback

Re: Ford eller Zetor?

Storken  
#255226 Inte för att jag vill lägga mig i, men 2600 är allt bra liten, om du går upp till 5600 eller 6600 så får du bra mycket mer traktor med samma smidighet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).