Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264093 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#410426 jeg prøvde å bygge om til venstre sving,men stolen tar i "vende" gear spaken,er bedre i hi tech modellene som har vende gear på rattet da er jo spaken i gulvet borte.for min del fungerer det helt greit å svinge høyre.kan heller ikke helt forstå at spaker i armlenet kan ta i hydraulikk spakene???

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Ådii  
#410445 Nu har jag bilder och det är nog så att spakarna missar hydraulspakarna. Tog bilder från båda våra traktorer så ni kan se hur det går. På den med mini-spakarna så går dom över men då har jag armstöden på max längd. Enda irriterande är att dom är ganska nära växelspakarna vilket gör att de slår i när det hoppar. Sen tog jag några bilder på vad som ställer till det när man ska vänstersnurra, jag flyttade stolen några cm till vänster för att få mera rum mot plasten till höger med det hjälpte inte och stolen är framflyttad allt det går redan så det hjälper inte.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410474 Jag flyttade bak svängpunkten men inget i sidled.
Kan tanka mej att fram/back spaken kommer väldigt nära på icke hitech modeller

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#410486 @stegmaster jag har mina spakar i Keslas armar bak i stolparna. Jag skulle endast kunna ha spak i armstödet om jag haft minispakar pga multifunktions armstöd (för mycket annat i vägen). Jag behöver inte flytta spakarna när jag vänder stolen. Ska jag ta bilder?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Jole  
#410505
Seb macahan skrev:Ska jag ta bilder?

Gissa. :wink:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#410542 Tack så mycket för bilderna, Ådii. :-BD
Har själv varit ute och kollat med en bordbit, och kom til samma konklusjon som du visar.
Växelspaken (fram/back) var faktisk den som kom närast, men det ska helt klart gå, bara man inte har armlene alt for långt eller lågt.



Ja en bild (eller flere) vore fint Seb, alla möjligheter måste utredas. :grin:
Ok, ja om du har en sånn fin multispak redan i traktoren, så fatter jag vel dit beslut.


Annars så er det såhär ÅF vil montera spakerna i hytten min. (Bilden er från en valmet 6100 som han monterat i)
Tycker det såg ut lite sådär, men om det funkar att snurra stolen utan att flytta spakerna, så kan det vurderas.
Men spakerna i stolen er absolut pri.1 efter jag kollat lite själv i dag.

1475431323_image1.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#411073 Det här ser intressant ut [emoji295]
Screenshot_2016-10-05-17-21-06.png

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#413320 Nu skulle jag ville ha lite åsikter från er andra här.
Har fått offert på nästan helt identisk utrustade vagner från weimer och kesla.
100% lika er dom ju inte, men så lika som det går.

Kesla er en 102HD (altså 10t med 4wd Robson)
Kran er 304t (8,5m), grip 0,24m2
Pump på Pto och egen tank.
El, spaker som visas på en bild ovan här. (walvoil ventil och spaker)
Skivbroms 2 hjul
Vinch we 2200
500/55-17 hjul

Weimer we12 med 8300kran (altså en 12t vagn 4wd Robson, med 8,3m kran), grip 0,20m2
Pump på pto och egen tank.
Ergo digi stick el. spaker. ( ex38 ventil)
trummelbroms 2hjul
Vinch we2200
500/55-17 hjul


Det skiljar nästan precis 100tkr på dessa, men i kesla offert inngår even innbyte av min nuvarande vagn (drar jag av innbyte av min vagn koster dom precis lika), weimer`s vagn får jag importera själv från Sverige och sälja min nuvarandet vagn själv.
Så om jag köpte weimer, så kunne jag haft kvar min nuvarande vagn för samma peng jag får ut med til kesla`n.
Dock anser jag nog att Kesla produkter er av högre kvalite en weimer, och att ÅF finns i Norge er ju ochså et +.
Va skulle ni gjordt, svårt detta tycker jag???? :???:

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Blivande snickare  
#413324 De är så lika att jag hade nog gått på keslan, skivbromsar i skogen är ju dessutom bättre än trummor. 20 cm längre kran är ju inte mycket men ibland allt som behövs ;)

Vad blir dessutom priset på transport av wiemern från sverige?
Reservdelar när de behövs (tid/ stillestånd)?
Tull?

Jämfört med värde av din gamla vagn (ursäkta men jag har glömt vad du kör med :oops: )?
Att du inte lurar dig själv menar jag. Men jag förstår dina funderingar, med en så pasdstor investering vill man ju kolla alla infallsvinklar[emoji2]

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413329 Vad blir kostnaden att ta in den till Norge ? Typ tull/moms?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Jole  
#413333 Skulle välja Kesla utan tvekan. lite bättre byggd och närheten till återförsäljare väger tyngre än två ton extra last och spakar i armstöden i mitt tycke.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Magnuc  
#413341 Kesla, utan tvekan.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#413343
Blivande snickare skrev:Vad blir dessutom priset på transport av wiemern från sverige?
Reservdelar när de behövs (tid/ stillestånd)?
Tull?



gnisten83 skrev:Vad blir kostnaden att ta in den till Norge ? Typ tull/moms?


Frakten inkl, tull (enligt weimer) hem til mig i Norge er 11,600kr, så detta er tatt med i totalsumman, då even frakt inngår i Kesla sitt pris.
Jo reservdelar känns ju tryggast med Kesla. (Urban på Weimer verkar inte kolla mailen varje dag för att säga så :wink: )
Dock kunne han (Urban hos weimer) inte garantera att jag inte fick et lite tullgebyr, men han trodde inte det, då det er dom(transportören) som står för fortullingen.

Värdet på min nuvarande vagn er ca 100tkr (Farmi 90/4067kran), och det er va Kesla vil betala förr den.

Tack för era åsikter så langt. :-BD
Ska vel erkänna att jag er mest sugen själv med på Kesla, då det verkar som en redig vagn, even som 10t, och ÅF er en mycket trevlig kille.
Men 100tkr er ju mycket pengar.
På andra sidan blir det nog sista vagnen jag kommer köpa i mitt liv, så det kanske inte gör så mycket med 100tkr til eller från. 8)

Skulle gärna slängt upp en bild på båda vagnerna, men visat sig rett svårt att hitta bild på riktig kombo med vagn/drift/kran på båda vagnerna.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#413345 Hej stegmaster ! Inlägg #121 tidigare i den här tråden finns det bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#413346
Jole skrev:.....................och spakar i armstöden i mitt tycke.

Det går att montera båda weimer och Kesla`s spaker i armstöd om man vil.
Sen er det lite konstig det här med Kesla som er en 10t vagn med centralrör 200x200x8 (Weimer 180x180x8), samt att kesla`n väger ca 500kg mer en Weimer`s 12t. :surp:
Men det er vel vikt över boggi som räknas, så det kanske er grövre axeltapper på weimer`s. :???:

Bild av Ergo dig stick i armlenet på en 6000serie.

1476805860_img_20150120_195316.jpg


Kesla`s waloil i en valtra N101.

Bild

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).