Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 265213 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

molnia  
#406900 Går det att få winchen i kranpallen på vreten?
Idag hade jag gärna valt där på mohedan med ett öppningsbart brytblock ute på kranen de få gånger man verkligen måste rikta om dragriktningen med kranen. Jag upplever det som att det sliter på vridhus och kran med vinchen på kranen. Wiren kan lätt ligga mot kranen och "såga"sig in i slang eller hydraulrör. Finns även risk att man vid en slänt lägger ner kranen för att nå och då trycker winchen motcen stötta. Det har vi lyckats med. Täckplåten är inte stark nog...

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#406905 Hej molnia !
IMG_20160531_111613.jpg
Här har du en Vreten vagn med vinsch mellan kran och grind är det så du menar ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

molnia  
#406945 Precis det är så jag menar.
Hade den suttit där på vår kanske vi hade kunnat räta upp den när den välte. Nu vågade vi inte dra den med winchen när dem satt på kranen.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#409678 Skulle villa höra hur nöjda ni er ni som kör med Kesla.
Då spesielt drivningen(robsodrift 4wd), vilket styrstem har ni på kranen, och kvalite`n i allment.
Er dom värda sitt höga pris tycker ni???
Årsak til frågan er att jag forhandler om en 102hd (10t vagn med 12t vagnens stakesett, 3,2m2 lastyta), och 304t kranen(8,5m), med egen LS hydraulik och pump på 150l/min.
Nån som kan forklara hur drivningen fungerer?? er det efter on/off prinsippet, eller??
Som sagt så er dom dyra Kesla, men inte mycket dyrare enn t.eks Farma, enligt erbjudande jag fått.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#409764 Jag kan bara uttala mig om fakta på den vagn jag har. 12t HD med 204t kran, walvoil EHC med joystick. Jag är mycket nöjd. Driften är on/off med hydraulventil (på traktorn). Skulle jag önska något är det minispakar men då blir det riktigt dyrt. Driften hade varit kul att ha på el on/off men det är inte så dyrt o bygga. Vad vill du veta?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#409784 Tja, vad jag vel veta. Alt egentlig som har med driften och styrspaker att göra. :wink:
En ventil på traktoren säger du?? Det er det inte på denna tror jag, då det er eget hydrauliksystem på vagnen. :???:
Finns det en brytare til driften för fram/back som man slår til när man kört igång(kommit upp i fart), eller kan man slå til denna innan man kör igång??
Kopplar driften aut. ut vid en viss hastighet??
Finns inget vred altså, för att justera farten??
Ca 25tkr+mva för att uppgradera til parker minispaker enligt mitt erbjudandet.
Men det kommer jag inte prioritera, utan vil ha dom billigaste el, spaker som går att få, att montera på armlener i stolen.
Tror det er samma ventil och spaker i mitt erbjudandet som du har. El. spaker med prop. rullknapp til grip/utskyt.
Har du ochså vinchen på eget uttag på traktoren, eller??
Som jag har nu så er vinchen sammenkopplat med kranventilen, men det går vel inte med dessa stora flöden.
Kesla erbjuder egentlig endast 1400kg vinchen, men ÅF erkännte att det er Weimer vinchar dom kör med, så kommer kreva 2200kg modellen.

Användarvisningsbild

Re: Sv: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#409790 Jag har inte rulle till gripen, hade gärna haft. Jag har el on/off till grip och utskjut. Du har säkerligen ett parker eller danfors ventilpaket vilket i sig är mycket dyrare än walvoil. Eftersom du har både större kran och egen pump har man nog specat upp hydrauliken på den vagn du tittat på. Jag har ingen vinsch.....än. Den vagn jag köpte var en visningsvagn och saknade vinsch. Men det går o koppla i serie på mitt ventilpaket från walvoil.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#409791 Hur uppleves kraften i rulldriften?? er den tillräcklig??


En bild av dom olika el.spaker.
Det er vel den til vänster som du har, och jag vil ha, medan det er den til höger du vil ha???
Er dock inte säker på vilken spak som inngår i offärten jag fått, men tror det er den til vänster.
Så här står det:
citat:Oppgradering til el.prop. ventil: Walvoil DPX 100/8 EL.prop spaker 6 prop + 2 on/off. Rulleknapp på utskyt/grip



1475103964_uten_navn.jpg

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#410231 Hittade slutigen til tråden din Seb om kesla driven vs moheda odriven eller nåt sånt.
Så fick ju svar på dom flesta frågar jag hadde, + att ÅF har svarat på en del.
Forhandlar fortfarandet, man vil ju inte snåla, eller ta för mange kompromisser när man får ut med ca 400 tkr. :???:
Fullpriset er lite mer, men oavsett känns det fel att snåla på så dyr vagn, man vil liksom ha alt til det priset.
Er stort sett bara plassering av spakerna som återstår, före man gör slag i saken, och däckstorlek.
ÅF menar jag bör plasser dom faste i hytten(på rörliga stag) bak sitsen, meden jag vil ha dom i armlenet.
Frakt och komplett montering av spaker i traktoren(så den er helt körklar) görs på plats hemma hos mig och er med i priset.
Ang. däckstorlek,er det stor skillnad på 500/55-17 (standard) och 550/45-22(tillval)????

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#410233 Hej stegmaster ! Spännande med ny vagn. När jag valde ny skogsvagn så var det självklart med 22,5 tums däck.de märkena som inte kunde erbjuda det valde jag bort.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Robertberg  
#410240 Angående spakarna kanske det är ett alternativ att ha likt vimek? Då bör man kunna ha armbågarna på armstöden.

Användarvisningsbild

Re: Sv: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#410242
Robertberg skrev:Angående spakarna kanske det är ett alternativ att ha likt vimek? Då bör man kunna ha armbågarna på armstöden.

Jo, absolut, det er inte fel att ha spakerna fasta bak. Dock såg jag en bild var han monterat upp detta i en lik traktor som min, och där verkade som man fick slå upp spakerna varje gång man skulle snurra stolen, och det funkar inte tycke jag. Sitsen måste kunne vändas utan att röra spakerna.
Att man kan slå upp dom när man inte använder vagnen er ju fint, men inte annars.




Eremiten 74 skrev: När jag valde ny skogsvagn så var det självklart med 22,5 tums däck.de märkena som inte kunde erbjuda det valde jag bort.

Ok, så det er så stor skillnad. Får se va ekstrapriset blir.
Jag har egentlig satt en fast summa på 400tkr+mva som maks, sen bygger jag vagnen efter det.
Så återstår att se hur mycket kran/vagn man får för dessa pengar.




Seb macahan skrev: Du har säkerligen ett parker eller danfors ventilpaket vilket i sig är mycket dyrare än walvoil.

Nä det walvoil, men man kan uppgrade til parker minispaker (med denna ventil) för ca 25tkr.
walvoil er standard på alla större vagner/kraner frånn Kesla, even dom riktig stora, til typ 800tkr.
Men parker eller danfors ventiler finns som tillval.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Ådii  
#410243 Åtminstone när vi köpte Farma så fick vi nog armstöd som passade till Grammer-stolen vi har i traktorn. En nackdel med 14tons Farman är att den bara har 17" däck, hade 22,5 på den förra vagnen och den var nog stabilare. Men Farma är ju väldigt kort och lika bred som din Valtra så smidigare vagn till din traktor hittar du nog inte.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Robertberg  
#410244 Tänkte jag skulle förklara men glömde, det sitter ett rör på var sida i hytten vilket gör att man kan dra till sig spakarna när man kranar och sedan skjuta ifrån dig dem när man är färdig.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#410246 Den er prikk lik denna, bortsett från stegmateren.

Bild


Bild

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).