Virkesmätning och Matrisfub

Travmätning av timmer

16 inlägg 25850 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Travmätning av timmer

Challdahl  
#410034 Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig i detta ärende.
Fick en hel del stormfälld tall före sommaren. Tog kontakt med diverse skogsuppköpare och fick prislistor. På den jag valde presenterade dom en prislista som det var klass 1-4 timmer på. Gjorde klart med denna uppköpare och började göra i ordning detta virke för leverans. Gjorde alltså själva avverkningen själv.
När jag sedan nu har fått mätbeskedet och leveranskvittor har dom travmätt mitt timmer vilket innebär att jag har fått ett m3 pris på beskedet vilket jag tyckte var väldigt lågt dessutom. Min fråga är då, får dom göra såhär?
I min värld ska detta stockmätas då dom har gett mig en prislista med 4 klasser med timmer och inte travmätas. Ingen mätmetod diskuterades under affären.
Har mailat uppköparen och frågat varför jag inte fått redovisat hur mycket jag har levererat ev respektive klass men har inte fått något svar än.
Hoppas någon kan hjälpa mig med denna fundering då jag inte hittat något om någon som har råkat ut för detta.
Mvh Christoffer (förstagångssäljare av virke)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Travmätning av timmer

Sunilorblede  
#410037 Jadu, svårt att säga utan mer info. Men timmer stockmäts som regel, ja.
Är mätbeskedet för timmer? För klentimmer förekommer travmätning och såklart för massaved. Så då är frågan kanske om det är klentimmer du fått ett inmätningsbesked för?

Avatar Fallback

Re: Travmätning av timmer

jannee  
#410040 Sålt till Södra :?:

Användarvisningsbild

Re: Travmätning av timmer

Challdahl  
#410045
Sunilorblede skrev:Jadu, svårt att säga utan mer info. Men timmer stockmäts som regel, ja.
Är mätbeskedet för timmer? För klentimmer förekommer travmätning och såklart för massaved. Så då är frågan kanske om det är klentimmer du fått ett inmätningsbesked för?


Är inget inmätningsbesked för klentimmer då det lilla klentimmer jag hade sålde jag som massa. Är inte sålt till södra. Är drygt 30 m3 timmer och 15 m3 massa.
/Christoffer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Travmätning av timmer

Sunilorblede  
#410048 Okej. Ja jag tror du kommer få bäst svar från virkesköparen.

Södra travmäter ju allt till värö men då har jag för mig att det i prislistan bara finns en klass och det står att det travmäts, eller har jag fel? Huserar ju inte själv i södra-land. Har du fått en prislista med 4 klasser borde det såklart stockmätas. Delge gärna här i tråden hur ärendet utvecklas, kan vara spännande att höra köparens förklaring.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning av timmer

Challdahl  
#410049 Detta är inte i södra sverige. Virket i sålt i norrbotten. Jag ska hålla er uppdaterade. Men visst är det ett märkligt tillvägagång ni som har sålt timmer tidigare. Har även rådfrågat farsan som tycker det är mycket märkligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Travmätning av timmer

Fredrik Reuter  
#410054 Hej,
Det är ju avtalet er emellan som styr detta.

Men travmätning av timmer verkar bli mer och mer populärt efter att Södra införde detta av rationella skäl vid Gudrun. Det blir ju fortfarande rationellt och billigare än stockmätning, men har det inte upplysts om det så är det ju fel då stockmätning är allra vanligast.

Tyvärr verkar även stockklassning fasas ut mer och mer och det har kanske till del att göra med travmätning där det ju av givna skäl inte går att genomföra.

Hur mycket diffade volymen mot vad du estimerat? Och var det mycket vrak?

Användarvisningsbild

Re: Travmätning av timmer

Challdahl  
#410056 Inte mycket vrak. Totalt 0.7 m3 av levererat 45 men vi var noga också. Jag förstår att det blir mer vanligt och av rationella skäl men då ska man ju inte ha en prislista med 4 klasser heller enligt mig. Totala volymen tycker jag borde stämma bra men går man mot prislista och m3 priset jag fått så tycker jag att jag fått dåligt per m3 om jag säger så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Travmätning av timmer

alias  
#410058 På Södras barrtimmerprislistor, som ej har enhetligt pris över längd, diameter och kvalitetsklass, står det ett avsnitt som heter "Travmätning":

"Travmätning
Enstaka partier kan komma att travmätas och betalas då med ett fast pris på 565 kr/m³fub. Innan travmätning sker kommer du att informeras och få godkänna att partiet travmäts."

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Travmätning av timmer

dagaman  
#410070
Challdahl skrev:Totala volymen tycker jag borde stämma bra men går man mot prislista och m3 priset jag fått så tycker jag att jag fått dåligt per m3 om jag säger så.


Vid stockmätning redovisas m3to, vid travmätning får du antagligen m3fub. Dvs, travmätning ger en större volym och därmed ett lägre m3-pris.
Inga dramatiska skillnader, men värt att tänka på.

Avatar Fallback

Re: Travmätning av timmer

ÅsaNisse  
#472749 Dags att skaka liv i denna tråden.
Travmätning innebär ju att man är helt i händerna på chaufförens sätt att lasta. Ofta lastar dom lite kortare virke på bilen och längre på släpet. Innebär ofta att Södras lista med travmätning < 426 ger avdrag med 50:- på biltraven medan släpets travar hamnar inom 426-485 vilket ger +/- 0. När jag kollade vältan och skördarens mätning var medelvärdet 4,45 ca. Hade det sorterats väl kunde även en trave hamnat på 486+ vilket skulle gett +25:-. Borde inte hela leveransens medelvärde gälla om det inte är stockmätning?

Användarvisningsbild

Re: Travmätning av timmer

Vedproducent  
#472754
ÅsaNisse skrev:Dags att skaka liv i denna tråden.
Travmätning innebär ju att man är helt i händerna på chaufförens sätt att lasta. Ofta lastar dom lite kortare virke på bilen och längre på släpet. Innebär ofta att Södras lista med travmätning < 426 ger avdrag med 50:- på biltraven medan släpets travar hamnar inom 426-485 vilket ger +/- 0. När jag kollade vältan och skördarens mätning var medelvärdet 4,45 ca. Hade det sorterats väl kunde även en trave hamnat på 486+ vilket skulle gett +25:-. Borde inte hela leveransens medelvärde gälla om det inte är stockmätning?

Förstår inte varför man skulle ödsla tid att sortera kortare stockar vid lastning och lägga på bilen. Finns väl ingen vits med på något sätt? Timmer kan du ju aldrig lasta full stakhöjd med ändå pga vikten. Vad skulle anledningen vara att lägga kortare stockar på bilen?

Avatar Fallback

Re: Travmätning av timmer

jannee  
#472755 Säljer man timmer till Södra har man redan sålt skinnet och gett pengarna till räven :mrgreen:
Södra är bra på att flisa sönder ved för att senare koka men såga timmer är de helt värdelösa på, därav deras dåliga priser. :grin:
Sedan förstår jag inte varför chauffören ska sitta och sortera virket vid lastning?
Blir inte stolpahögt på bilen hur han än gör. :grin:

Avatar Fallback

Re: Travmätning av timmer

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472756 Skördarmätning, sedan kan Södra göra vad fan de vill med virket!

Användarvisningsbild

Re: Travmätning av timmer

Vardon  
#472761
Röjkvist skrev:Skördarmätning, sedan kan Södra göra vad fan de vill med virket!


Ja varför krångla med att mäta på en bil när skördarn ändå mäter. Känns ju som det kommer bli lika mycket fel om inte mer på vrak / icke vrak med travmätning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).