Bilar

Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

16 inlägg 22889 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

Fredrik Reuter  
#410063 Jag har helt missat att Volvo lanserat V90 Cross Country. Trodde nog den skulle komma lite senare, skyller på Gallringsdagarna.
Och ja, jag erkänner, jag är personligen svag för Volvo och det är delvis därför jag drar igång denna tråd.
Men eftersom XC70 inte tillverkas längre och är en ganska populär bil i skogen och på landsbygden så tänkte jag det kunde passa bra med en tråd om efterträdaren V90 Cross Country.

För det är väl så att vi får se denna modell som efterträdare till Hej då V70 och XC70!, eller vad säger ni?

Något som annars verkar vara nytt är att Volvo i samband med släppet av V90 CC även släpper in Android Auto i de nya bilarna. Det känns bra då det de enbart haft Apple Car innan.

Bild


Nya D4:an på 190 hk med åttastegade lådan från Aisin(?) torde bli en storsäljare i Norden?

Känns lite smågalet annars att 18" fälgar numer ser ut som 13" och att man måste upp till 21" fälgar för att det ska se ut som 18" (typ).







   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410065 Får hoppas att håller uppe kvalitén så dom inte stressat fram för många nya modeller på kort tid, de stod om återkallande av typ 6000 nya i Sverige bara, som läckte in vatten via ACn och de stod endel om karosspassningen i senaste teknikens värld på xc90

Avatar Fallback

Re: Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

jannee  
#410067 Du/ni vet väl hurudana kinesprylar brukar vara 😡
M.a.o. ha inte för höga förväntningar :!:
Tacka vet jag tysk kvalitet = top of the line :grin:

Avatar Fallback

Re: Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

tallen100  
#410068 Tyckte Volvo förlorade sin charm när 850:in kom, vet inte riktigt varför men efter det känns den som vilken bil som helst :surp:

Användarvisningsbild

Re: Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410082 Var o provade lite härom dan. V90 är lite lägre i taket än V70, så lite bökigare att kliva i o ur.
Vi valde en xc60 istället, riktigt bra kampanjer på dom nu samt en väl inkörd modell som förhoppningsvis inte ska krångla.
Sen såg jag att D3 som vi ville ha bara finns med en enklare 6stegad automat i V90. Även motorn skiljer då den har 320Nm i V90 mot 350Nm i xc60.
Tror den första har enkelturbo o den andra dubbelturbo.
Kan ju vara annorlunda i CC förståss.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

rockfax  
#410482 Volvo är ju alltid Volvo, och även med nya modeller tror jag de kommer vara försäljningsledare även i fortsättningen i Sverige. Båda som privatbil och förmånsbil.

MEN med nya V90 har de minskat bagageutrymmet gentemot V70 även om bilen är längre i sig, är det något som folk kommer uppmärksamma eller köper man en bara för att det står Volvo i fronten?

Som familjebil blir Volvo bara sämre och sämre eftersom de ska konkurrera med de sportiga tyskarna...

Vill man ha en rymlig familjebil som inte kostar en förmögenhet tror jag Skoda, Toyota, Kia mfl är det rätta.

Användarvisningsbild

Re: Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

Fredrik Reuter  
#433111 V90 CC verkar bli omåttligt populär. Citat från DI.SE:

Volvo i Sverige började ta order på efterföljaren till XC70 samma dag som bilen visades, den 15 september i fjol. Trots att kunderna ännu inte har kunnat se eller provköra V90 Cross Country är första årsmodellen slutsåld och handlarna har redan börjat sälja 2018 års modell.

Först i slutet av april startar produktionen av den nya årsmodellen och om intresset fortsätter att vara – som en Volvohandlare uttryckt saken – ”skyhögt”, så kan den som beställer en bil nu få vänta till efter sommaren på leverans.

PRISERNA PÅ NYA V90 CROSS COUNTRY

Plus-paket med automatlåda. (Pro-paketet kostar 40.000 kronor extra.)

Modell Kronor

T5 424.900

T6 484.900

D4 422.900

D5 452.900

Källa: Volvo Cars Sverige







V90 Cross Country blir ett oerhört viktigt vapen för Volvo i kampen om Sveriges mest sålda bil, en position som Volvo i fjol försmädligt nog tappade för första gången sedan 1962. Istället blev Volkswagen Golf svenskarnas favorit.

Volvo siktar givetvis på revansch under 2017. Inofficiella uppgifter talar också om mycket stark orderingång för nya V90 – och alldeles speciellt för Cross Country-versionen, något som borde avspeglas i registreringssiffrorna under årets första kvartal. En första indikation får vi nästa vecka, när registreringarna för januari kommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433131 V90 ser ut som en Audi. Var tog lastutrymmet vägen?
En svampkorg får nog plats så Östermalmaren kan köra ut till den orörda skogen en gång om året :sad:
Ursäkta O/T

Avatar Fallback

Re: Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

r93  
#433138 Bara att gratulera Volvo till en klockren succé med xc90 xc60 v90 och v90cc!!

Sedan kan dysterkvistarna muttla hur mycket som helst angående kineserna, men det var en jäkla tur att Volvo blev av med sänket Ford!!

VAG ger jag inte ett ruttet lingon för, två passater har vi avverkat på fyra år, växellådshaveri på den ena & den andra började inredningen gå sönder, hål i båda säterna bland annat........

Audis service och reservdelspriser låter jag tala för sig självt! Källa: arbetskamrat med Audi :grin:

Gamla golfar det var kvalité, men nu verkar dom vara mer intresserade av spruta ut bilar än att hålla på kontrollerna.

BMW och Mercedes håller nog fortfarande kvalitén tror jag!

Edit!!!! Dom två passaterna har vi haft jobbet, det är alltså inte mina... :roll:

Avatar Fallback

Re: Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

jannee  
#433147 Volvos värde varierar. En jobbarkompis köpte en ny S 80 D 5, den motorn höll 11 000 mil därefter SKROT ,kostade honom 76 000 kr några 1 000 mil senare var det turbon slut därefter styrservon. Detta är tydligen svensk kvalitet.
Han bytte därefter ut skrotet mot en BMW
Min 525 är nu inne på 37 000 mil fortfarande bara servicekostnader + bromsar och stötdämpare som bytts.

Avatar Fallback

Re: Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

r93  
#433149 Så är det jannee!
Det går alltid att hitta sina måndagsexemplar, en arbetskamrats V70 slog över 50'000 mil strax innan jul, han började fundera på att byta pratade han om :mrgreen:

Jag har alltid gillat BMW, men är man yngre än 40 så har det varit en omöjlighet innan, nu har äntligen BMW-klientelet börjat köra Audi, samt jag närmar mig 40 så det kanske blir en sådan i framtiden :mrgreen:

Vi skall vara stolta över Volvo! Jäkligt kul när det går bra för svensk tillverkningsindustri & utveckling!

Avatar Fallback

Re: Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

Bröderna byman  
#433183 Har snart kört 1000mil med min V90 och måste säga att jag är helnöjd! Med familj och lite längre pendling är den i mitt tycke riktigt bra. Bekväm, säker, snål och helt ok bagageutrymme. Ja, håller med om att det är lite mindre och lutande c-stolpe jämfört med V70 men å andra sidan är det inte så ofta jag har behövt utnyttja lastutrymmet maximalt. Kommer från an A4 avant och då är utrymmet större iaf...

Användarvisningsbild

Re: Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433231 För dom som tycker att xc90 är stor så är det en liten xc40 på gång. Kommer senare i år. Bor fem km från pressverket som pressar dom mesta plåtdelarna till Volvo som sätts samman i Sverige. Belgien och China
så man hör lite insides info ibland

Avatar Fallback

Re: Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457239 Väldigt fin o elegant nya V90CC. Kanske lite för fin för att verkligen kunna användas i skogen? För att den skall se riktigt fin ut krävs ju 20 eller 21 tummare. Och det blir ju lite stötigt där gamla XC70 gungade sig fram på 18 tummare o ändå såg tuff ut. Än så länge tycker jag också att XC70 står sig bra utseendemässigt. Men det kanske ändrar sig när man vant sig med nya designen på riktigt. Då brukar föregångaren kännas daterad.

Användarvisningsbild

Re: Volvo V90 Cross Country, ersättaren till XC70?

MartinH  
#457529
tallen100 skrev:Tyckte Volvo förlorade sin charm när 850:in kom, vet inte riktigt varför men efter det känns den som vilken bil som helst :surp:


Motorn i 850:n GLT var helt underbar, jag menar femcylindern på 170 hästar. Bra väghållning för tiden också, det var lite amerikafjädring första årsmodellen den styvades visst upp senare vilket nog var bra. Men bra väghållning i alla fall. Härlig bil att köra tyckte jag.

Här är sista racet i STCC med dem femcylindriga motorn:
, härligt ljud!

Med vänlig hälsning!

MartinH
Senast redigerad av MartinH mån 24 feb 2020, 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).