Skördare

Ajdå!

26 inlägg 10273 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40352 "practise makes perfekt" :wink: och man hoppas det räcker :lol: :lol:

Användarvisningsbild
totte  
#40357 Vädrade buken på en 860 dumper en gång i tiden, skulle tippa ett berglass. En särskilt stor avlång sten hade får fart neråt flaket, sen vred den sig mot slutet och tvärkilade mellan överkanten på lämmarna längst bak. Lyfte hela traktordelen sådär en meter upp i luften, sen släpte stenen och traktorn landade på sidan.

Avatar Fallback
Bengtz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40985
Lill Junior skrev:De där e Naturbruksgymnasiets i Älvdalens skördare. En KY elev från borlänge som körde....

nej det sitter teleskopkran på skolans maskin :wink: eller är det 911:an dom har lagt på sidan?

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#40987
Bengtz skrev:
Lill Junior skrev:De där e Naturbruksgymnasiets i Älvdalens skördare. En KY elev från borlänge som körde....

nej det sitter teleskopkran på skolans maskin :wink:


Ja på 901 s2 är de teleskopkran, på 911.3 är paralellkran

Avatar Fallback
Bengtz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41214
Lill Junior skrev:
Bengtz skrev:
Lill Junior skrev:De där e Naturbruksgymnasiets i Älvdalens skördare. En KY elev från borlänge som körde....

nej det sitter teleskopkran på skolans maskin :wink:


Ja på 901 s2 är de teleskopkran, på 911.3 är paralellkran

jo ja vet körde båda när ja gick där är lide förvånad att dom har lyckats tippa 911an bara för det hade ingen lyckats me när ja gick där :lol:

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#41222 Va nån från blge, en KY elev som lyckades med de. Gick du i samma klass som "uff" & Immo?

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#41224
Bengtz skrev:
Lill Junior skrev:
Bengtz skrev:
Lill Junior skrev:De där e Naturbruksgymnasiets i Älvdalens skördare. En KY elev från borlänge som körde....

nej det sitter teleskopkran på skolans maskin :wink:


Ja på 901 s2 är de teleskopkran, på 911.3 är paralellkran

jo ja vet körde båda när ja gick där är lide förvånad att dom har lyckats tippa 911an bara för det hade ingen lyckats me när ja gick där :lol:


901'n vart ju bra mycke stadigare efter att jag tvingat tomas att ta banden från 1210 å sätta på. Innan va han me om 2 lr 3 vurpor....

Avatar Fallback
Bengtz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41804
Lill Junior skrev:Va nån från blge, en KY elev som lyckades med de. Gick du i samma klass som "uff" & Immo?

nej jag gick i 04-07a.. ja dom där valmetarna är ju inte stabila om man jämför med ponsse eller timberjack :roll:

Avatar Fallback

Re: Ajdå!

kggk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41970 Hej!

Den vanligaste kommentaren när någon berättar om en incident verkar vara "det var inte jag som körde" :lol: :wink:

När jag hade Rottne blondin RD luftade jag underredet några gånger, efter som kärran inte vägde så mycket gick det oftast att dra den rätt med vinschen om man hade ett träd eller stubbe i närheten.
Med Rapidskotaren, Rapid tgs och Rottne 5000 har jag inte vält än :grin: men i gengäld badat ett antal gånger.

Användarvisningsbild

Re: Ajdå!

Lill Junior  
#41980 Har luftat en 1710D & en A25 dumper. 55 km/h när fanskapet skär ner & slår runt..... :oops:

Avatar Fallback

Re: Ajdå!

JD_1110  
#42129 Hej

Jag har aldrig lyckats lufta underredet någon gång däremot var jag nära att snurra hytten på 1110:an en gång.
Körde uppför en brant backe med ett lagom stort timmerlass :wink: på när traktordelen reste sig... Efter det lasset
så lastade jag lite mindre...

Lite plåster på såren var att min skiftkamrat gjorde likadant på samma ställe :grin:

Fick ner hytten igen genom att fösa av det översta och "dra" ner hytten mha en stubbe

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).