Motorsåg och handhållet

Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

65 inlägg 34176 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

LageB  
#409835 Hej alla på detta eminenta forum :-)

Medveten om att mina frågor kan ha behandlats i ett antal trådar tidigare, men, hoppas ändå på överseende svar från alla kunniga här.


Vi har en skogsplätt vid vårt sommarställe med tall, gran, ask, ek, asp bl.a ett 15-tal stortallar med 70-90cm stamdiameter som kommer bli ved, dvs jag beöver kubba up dessa tallar till ca 30cm längder. Har haft en mindre Stihl, 17 år gammal nu, kommer inte ihåg modellen, inte en proffsmodell, men som fungerat bra. Alltid startat lätt.

Tyckte ändå att jag behöver en modern större såg och efter att konsulterat en skogshuggare så blev det HQ 560XPG
som kanske är lite over-kill eftersom jag inte kommer köra så himla mycket per säsong. Härligt ändå att ha BRA stark gårdsmaskin att behålla i många år. Köpte till ett 20" svärd för "kubbningen"

Får hem maskinen imorgon :-)
Under tiden har jag googlat en massa, och nu undrar jag om man köpt fel? Det står skrivet en hel del om "lagerproblem", "startproblem", "stannar på tomgång", etc. Var det barnsjukdomar? Är nya 560 XP OK?

Vilket bränsle ska man välja - är Aspen ett måste eller är alternativa Alkylatbränslen också OK? Finns det någon Alkylatmärke som man bör akta sig för?


Mvh
Lage



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Huggar Herman  
#409837 Lite overkill???? :surp: Du funderade inte på en 3120 när du ändå handlade? :D

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409845 Eg skal og ha ny 60 kubikk sag
Har tenkt på 560 XP med 18 toms 1.3 spor og nye x cut fra HVA . Kjeme sikkert til å kjøra enten Hva eller Oregon kjede og da er det enklere med HVA sag enn Stihl 362. Har kløtsj og sånt liggende til 3/8 sån at eg kan kjøra det på 560 saga viss eg vil.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

mrvimek  
#409867 Har alltid kört på Aspen och de funkar fint men visst kan du blanda din egna men då ska du hålla dig den o inget annat !! SJ så kör 550 xpg me 18 o de orka den fint o lagom tung :)

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409868 Kjør på aspen du, saga er laga for den bensinen.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

jannee  
#409870 En del satsar på större och tyngre sågar medan andra gör tvärtom :grin:
Ni/du kommer inte att få några problem med 560, den har tillverkats så pass länge att barnsjukdomarna är läkta (bortopererade).
Var och en lever i sin tro angående bränslet, en sak är dock säker - bäst att hålla sig till samma typ av soppa hela tiden.
För övrigt så är det inga större lagringsproblem med vanlig handelsbensin, startade upp en gammal Jonsered som tankades full efter förra gångens användning vilket var för MINST 2 år sedan - inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

totte  
#409890
Vilket bränsle ska man välja - är Aspen ett måste eller är alternativa Alkylatbränslen också OK? Finns det någon Alkylatmärke som man bör akta sig för?


Om du läser trådar här på forumet om Aspen så kommer du att finna att det finns helt motsatta åsikter. Alkylat är dock vad tillverkarna av motorsågar rekommenderar numera, men det måste förstås inte vara Aspen.

Själva alkylatbensinen är i stort sett densamma för samtliga fabrikat. Det finns emellertid frågetecken kring alkylat som säljs på lågprisvaruhus, huruvida oljan som är iblandad är den bästa för motorsågar. Om man inte är hundraprocentigt säker på att oljan är rätt kvalitet så är det bättre att köpa fyrtakts alkylat och blanda själv med bra kvalitet av tvåtaktsolja, avsedd för luftkylda motorer. Aspen har rätt olja.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409894
jannee skrev:En del satsar på större och tyngre sågar medan andra gör tvärtom :grin:
Ni/du kommer inte att få några problem med 560, den har tillverkats så pass länge att barnsjukdomarna är läkta (bortopererade).
Var och en lever i sin tro angående bränslet, en sak är dock säker - bäst att hålla sig till samma typ av soppa hela tiden.
För övrigt så är det inga större lagringsproblem med vanlig handelsbensin, startade upp en gammal Jonsered som tankades full efter förra gångens användning vilket var för MINST 2 år sedan - inga problem.


Har 50 cc sag for kvisting og normal hogst, denne skal brukast til felling av litt større trer samt kapping av slip og sannsynligvis litt vedkapping også, kjeme sikkert til å bli kvista litt med den og, grovkvista gran samt større lauvtrær ein sjelden gong. Greit å ha ei litt større sag og derfor ei 60 cc sjølv om den vege litt meir.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

jannee  
#409898 Absolut inget fel med motorstarka sågar (eller tunga som de då automatiskt blir). Själv är jag på snabb marsch mot de 70, föredrar en 50 cc vid fällning och aptering men när jag klarar mig med Stihls lätta proffssåg är det den som får gälla :grin:
Innan jag inhandlade vedmaskinen kunde jag står hela dagar och bara kubba av ved med en Jonsered 2051 - inga som helst problem :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409900 ja prøve å bruka så lett sag som mulig eg og, bruker helst ei 261 2016 mod med 13 toms speedcutsverd for å få ho så lett som mulig, men av og til er det greit å ha litt meir krefter i saga og ikkje minst litt lengre sverd.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

traktorz  
#409945 60-kubik är rätt val, om du tänker bruka litet längre svärd på sågen. Vi själva kör både 15", men mest 18" på vår 60cc-såg.

Huqvarnas 560-serie har ett grymt temprament, en sann fröjd för ett motoröra, tack vare PeakPulse/RevBoost. AutoTune är riktigt bra, du behöver bara fylla på bränsle, olja, rengöra sågen, samt se till att kedjan är vass och lagom sträckt. Ge sågen nån minut bara att bli varm på, när det är neråt tio minusgrader. Bra att du även tog modellvarianten med handtagsvärme i så fall, XPG.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

LageB  
#409953 Toppen. Tack för svaren. Det tycks som jag inte gjort ett dåligt köp iallafall. Otroligt spännande att öppna paket imorgon och köra igång "djuret" under helgen. Sällan jag köper nya maskiner (blir mest begagnat för mig) så det blir en njutning detta.... :-)

Vad gäller bränslet så förstår jag att det kanske finns många "sanningar". Lite förvirrande, men, jag antar att det inte blir helt fel om man kör på aspen... (annat än priset då)

Härligt forum detta :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

JensSkoog  
#409962
LageB skrev:
Vad gäller bränslet så förstår jag att det kanske finns många "sanningar". Lite förvirrande, men, jag antar att det inte blir helt fel om man kör på aspen... (annat än priset då)

Härligt forum detta :-)

Grattis till köpet! Du har absolut inte myshandlat, men det är härligt med lite
extra drag i sågen när du ska jobba med kapning av grovt. :grin:

Aspen och annan alkylat kostar, men om du inte
sågar så mycket, så spelar det ingen roll. :wink:

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

rikard_e  
#409986 har haft mitt 560xpg sedan 2012, skettnöjd. Under dom åren så har den tjuvstoppat 10 ggr max, och tappat några
svärdsmuttrar. Det är enda krånglet jag har haft.

Har inget negativt att säga. Förutom att jag vill ha triobrake på den.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

husqvarna_med_sthil  
#409994 Jag har funderat runt det med motorsågar och kommit fram till att det räcker med ett enda ordentligt projekt för att det ska vara värt att köpa en ur segmentet proffs. Jobbet går enklare och prisskillnaden till billigare sågar är för liten.

Efter jag köpte min 550 flög allt annat ur skallen. Har en mindre äldre hva likväl men med den är det inte längre roligt :smile:

Lycka till !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).