Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10012 inlägg 491216 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

halvproffs  
#409655
jannee skrev:Bara det nu inte går med elbilen som med bakmaskinen, upp som en sol sedan platt fall. :mrgreen:

Betänk att det var länge sedan en bil/traktor vevades igång, sedan kom startmotorn men därefter var det stopp på den utvecklingen, Citroën hade t.o.m startvev långt in på 60 talet.


Du har rätt Jannee, det blev pannkaka av det. Klart att Citroen hade vev länge för dom hade väl franska batterier :grin:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Fredrik Reuter  
#409684 Från och med idag kör Björn Ferry Tesla!
@bjärven Kolla in BjornFerrys tweet: https://twitter.com/BjornFerry/status/7 ... 42592?s=09

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Bjärven  
#409690 [url][/url]Bilen är som ett rymdskepp! Mkt imponerad. El är framtiden. Tankar i Sundsvall nu!

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

totte  
#409696
jannee skrev:Citroën hade t.o.m startvev långt in på 60 talet.


Modell GS hade det ända till slutet 1979 :D

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#409703 Köpa bil har aldrig varit någon lönsam investering och jag tror att köp av Tesla bekräftar min uppfattning. I Gbg säljs en demoTesla (1200 mil) för 1,2 mille.
Undrar vad den kan säljas för om 5 år med mätarställning 10 000 mil :?:
Vad har den kostat i underhåll/service + inköp av mastodontdäcken vilka troligtvis endast varar 1000 mil, om så länge.
Försäkring :?:

Har hört ryktesvägen att en begagnad Tesla kostar mer begagnad än den gjorde när den var ny - tillåt mig tvivla.
Samma rykte har en annan jänkare också haft och lika felaktigt det, nämligen motorcyklarnas "kung" HD

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Bjärven  
#409714 Jag tog taxi sista biten till butiken, hade turen att få en Tesla-taxi. Den hade på ett år gått drygt 18000 mil. Artontusen! Han hade varit på service en gång och då betalat 4500 kr. I jämförelse med mercan han hade innan var teslan 450000 billigare i drift första året.
Nu sitter jag i Dorotea och äter. Körningen har varit surrealistisk.
Mvh
Björn

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409725
Bjärven skrev:Jag tog taxi sista biten till butiken, hade turen att få en Tesla-taxi. Den hade på ett år gått drygt 18000 mil. Artontusen! Han hade varit på service en gång och då betalat 4500 kr. I jämförelse med mercan han hade innan var teslan 450000 billigare i drift första året.
Nu sitter jag i Dorotea och äter. Körningen har varit surrealistisk.
Mvh
Björn


Grattis Björn till din svarta Tesla X 90D.
Härligt att SC finns redan/snart i Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Östersund/Krokom.

Jag får min Tesla S60D i februari.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409730
Bjärven skrev:Jag tog taxi sista biten till butiken, hade turen att få en Tesla-taxi. Den hade på ett år gått drygt 18000 mil. Artontusen! Han hade varit på service en gång och då betalat 4500 kr. I jämförelse med mercan han hade innan var teslan 450000 billigare i drift första året.
Nu sitter jag i Dorotea och äter. Körningen har varit surrealistisk.
Mvh
Björn

Låter ju jäklig bra. Även om 18 000mil kan stämma för en taxi på 1 år så är frågan om det verkligen var mil och inte km? se https://www.tesla.com/sv_SE/support/service-plans

18 000mil/365dagar = 49mil/dygn.
Låter mycket om man ska hinna med och ladda....

Men läser man på Teslas sida så låter det som service kommer att bli billig.
Ps. borde gå att göra ganska mycket på priset för de servicepunkter som anges.Alla dessa punkter ingår ju i vanlig service på en bränslebil och den kostar ju oftast under 3000kr.

Lite skoj att man måste byta batteri i nyckel. Borde inte detta vara uppladdningsbart likt det som sitter i bilen..

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#409741 Jag tror inte Bjärven har berättat hela sanningen. Inte ett ljud om nio inspektioner a 4,7 tkr - vad är det mer som undanhålls :?:
Eller har inte Teslas serviceplan följts 😡
Hur mycket /mil har bilen minskat i värde :?:

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

tallen100  
#409743 Det lät som en glädjekalkyl, som jag har mina tvivel på :wink:

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#409746
Bjärven skrev:Jag tog taxi sista biten till butiken, hade turen att få en Tesla-taxi. Den hade på ett år gått drygt 18000 mil. Artontusen! Han hade varit på service en gång och då betalat 4500 kr. I jämförelse med mercan han hade innan var teslan 450000 billigare i drift första året.
Nu sitter jag i Dorotea och äter. Körningen har varit surrealistisk.
Mvh
Björn

Med de milen krävs väl några uppsättningar däck och brombelägg o skivor? Endast 4500:- köper jag inte tyvärr. Men som taxi funkar de säkert bra.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409752
Hema skrev:
Bjärven skrev:Jag tog taxi sista biten till butiken, hade turen att få en Tesla-taxi. Den hade på ett år gått drygt 18000 mil. Artontusen! Han hade varit på service en gång och då betalat 4500 kr. I jämförelse med mercan han hade innan var teslan 450000 billigare i drift första året.
Nu sitter jag i Dorotea och äter. Körningen har varit surrealistisk.
Mvh
Björn

Med de milen krävs väl några uppsättningar däck och brombelägg o skivor? Endast 4500:- köper jag inte tyvärr. Men som taxi funkar de säkert bra.


Ja däck borde den slita dels med tanke på vridet. Bromsbelägg och skivor finns det en förklaring till på teslas hemsida. Men 18 000 låter mycket med samma skivor.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#409756 Jag kan dock köpa att driftskostnaden (om vi räknar bort värdeminskningen) torde vara rätt mycket lägre.

Blir nästan dagligen omkörd eller möter en Tesla på R40. Så populära är de minst sagt.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409826
Hema skrev:Jag kan dock köpa att driftskostnaden (om vi räknar bort värdeminskningen) torde vara rätt mycket lägre.

Blir nästan dagligen omkörd eller möter en Tesla på R40. Så populära är de minst sagt.

Ja, köper man en ny tesla vill jag minnas att det ingår 2 års fri laddning i deras stationer. Med andra ord gratis bränsle.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Bjärven  
#409829 Alla model S och model X laddar gratis under hela bilens levnad på Teslas egna laddare. Garantin på 8 år och fritt antal mil för drivlina och batteri gäller oavsett service. Det är bara för det garanterade restvärdet (50%) efter tre år som du måste följa serviceplanen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).