Motorsåg och handhållet

Jonsered 435

92 inlägg 30527 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

Drkeller  
#409501 Öppnade upp och det visade sig att den defekta kopplingen i själva verket saknades, även blickan före samt bussningen, som ligger i nållagret. Gick in på Håkma.se och sökte på reservdelar ut ifrån sprängskissen på maskinen. Koppling 1300 kr, bussning 530 kr mm. Hamna på över 2000 kr för dessa prylar :shock: Dessutom stod det att det mesta utgått. Blir nog att försöka hitta en skuren reserv dels maskin, eller vad säger ni....

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 435

totte  
#409502 Det var ju trist. Ja det är väl att försöka hitta en reservdelssåg eller på annat sätt få tag på begagnat, 2 lakan låter lite väl mycket att lägga på. Skulle tro att ett flertal Jredsågar från 80-talet har koppling som passar, Mange vet nog bättre än jag där.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

Drkeller  
#409506 Mange: såg ett excell blad där du hade äldre maskiner till salu. 2 st 435-or. Något du har kvar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409510 Jag har nog nån extra + massor med grejer och nytt och begagnat.
Var i landet bor du?

Är du norr över finns säkert nån närmare.

Brukar bli bäst om man har dem på bänken, det är alltid nåt till som ska dit eller fixas till.

Är kastfunktionen intakt på din?

Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

Drkeller  
#409513 Bor i Sandviken. Är det reservdelsmaskiner du har, eller fungerande? Såg du hade en för 500 och en för 400 under säljes. Kast funktionen verkar vara OK. Har stått i 10 år och den var ganska igensatt av spån, så allt går välgigt trögt. Men som sagt så klicka den till när jag prova. Sen om den bromsar som den ska vet jag inte. Fjädern såg lite knepig ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 435

T Landström  
#409516
Mange skrev:Jag har nog nån extra + massor med grejer och nytt och begagnat.
Var i landet bor du?

Är du norr över finns säkert nån närmare.

Brukar bli bäst om man har dem på bänken, det är alltid nåt till som ska dit eller fixas till.

Är kastfunktionen intakt på din?


Har du en 435 till salu?

Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

Drkeller  
#409518 Markerat med rött är delar som saknas.

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409575
T Landström skrev:Har du en 435 till salu?

Det kan där vara. Får kolla lite i dublett högen.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409576
Drkeller skrev:Markerat med rött är delar som saknas.

Jag har nog dessa delar markerat i rött. Fjädern som är grönt markerad är inte säkert det finns.
Brukar göra egen när det saknas.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

Drkeller  
#409579 Bra! Kolla om du har dem. Fjädrarna kan jag nog få tag på. Tydligen passar en Partner fjäder. du kanske tom har ett nytt nållager…

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

Drkeller  
#409731 Hitta en fungerande 435-a på Blocket, men han vägra skicka :sad: Östersund o 500 kr 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

alias  
#409736
T Landström skrev:Va den inte större än 35cc...
Den högg farsan frötall med...


Farsgubben högg frötall med en Stihl MS200 ett år när han hade ont i en axel (eller om det var en armbåge) och inte ville släpa runt på extrakilon i skogen. Så visst går det att hugga grovt med småsågar, men det sliter nog lite väl mycket på sågarna.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

tallen100  
#409740 Sliter nog inte så farligt, mycket värre att stå i vedhögen och mosa på konstant med liten såg.
Vid frötall får den ju sina små pauser vid förflyttning m.m, bara kedjan är vass så..

Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

jannee  
#409747 Motorn på en 435 var betydligt mer slitstark än dagens. Motorvarvet var inte alls lika högt = mindre med värmeutstrålning = mindre påfrestningar.
JONSERED (Husqvarna) skaka fram en likadan proffssåg, endast vibrationsdämparna och handtagsvärmen som behöver förbättras, om i så fall är jag spekulant. :grin:

Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

tallen100  
#409761 Jo det är nog många som skulle vilja köpa en gammal hederlig såg i ny tappning, utan ilsket varv och elektronikförgasarelände 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).