Skogsekonomi

Bokföring, inköp av granplantor

12 inlägg 14889 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bokföring, inköp av granplantor

Jungman  
#409493 Hej,


Är det möjligt att yrka på direktavdrag för inköp av skogsplantor ? (överstiger 22 250 kronor)
Om inte, hur ska detta bokföras på lämpligt sätt?
Har tänkt att sköta planteringen själv.

Tacksam för svar.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Bokföring, inköp av granplantor

skogh  
#409494 Följer , står i samma tankar

Avatar Fallback

Re: Bokföring, inköp av granplantor

alias  
#409498
Jungman skrev:Hej,


Är det möjligt att yrka på direktavdrag för inköp av skogsplantor ? (överstiger 22 250 kronor)
Om inte, hur ska detta bokföras på lämpligt sätt?
Har tänkt att sköta planteringen själv.

Tacksam för svar.


Självklart är de direkt avdragsgilla.

½ prisbasbeloppsgränsen gäller för inventarier.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bokföring, inköp av granplantor

Jungman  
#409499 Precis vad jag ville höra! :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bokföring, inköp av granplantor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409533
Jungman skrev:Hej,


Är det möjligt att yrka på direktavdrag för inköp av skogsplantor ? (överstiger 22 250 kronor)
Om inte, hur ska detta bokföras på lämpligt sätt?
Har tänkt att sköta planteringen själv.

Tacksam för svar.


Det är väl också så att om det du köpt inte har något verkligt avskrivningsväree så kan du ju inte skriva av det, dvs direktavdrag. Plantan har ju inget "andrahandsvärde" efter plantering. Så jag gissar att även om du köpt plantor för 100 tkr så kan du dra det direkt inköpsåret.

Avatar Fallback

Re: Bokföring, inköp av granplantor

Jungman  
#409609 Jag tycker tvärtom, nämligen att plantan har ett andrahandsvärde, den växer ju med tiden och kommer tids nog bli ett stort träd (som ska avverkas). Det är just denna tanken som fått mig att fundera på huruvida jag kan ta upp det som en kostnad eller ej.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bokföring, inköp av granplantor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409610 Om allt går väl, så kommer ju plantan att få ett mycket bra andrahandsvärde. Men mycket kan dock hända på vägen dit och plantorna är tills vidare en säker utgift nu, varför de ska bokföras som en sådan.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bokföring, inköp av granplantor

jannee  
#409656 Jungman, gör Staten en tjänst, skippa att dra av plantkostnanden, sätt det i stället på nöjeskontot, eftersom du själv tänker motionera ned dem kan de räknas som träningsredskap :lol:

För övrigt tillhör plantorna en investering = en investering som på sikt "kanske" går att skriva av - eller ej :?:
Du måste hädanefter varje år kontrollera eventuell dödlighet = rätt att skriva av
Samma sak när du senare röjer och gallrar = avdrag för kostnader/avskrivning av avverkade plantor.
På detta vis får du allt fortsätta, du måste även ta inflationen i beaktande.
M.a.o. du har nu åtagit dig ett tidsödande projekt, både arbetsmässigt på fältet men inte minst bokföringsmässigt :lol:

Jag gjorde för något år sedan dubbla avdrag för inköpta plantor från Svenska Skogsplantor - som "tur" var upptäckte redovisningsbyrån mitt tilltag. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Bokföring, inköp av granplantor

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#409688
Jungman skrev:Hej, det går bra.
Hälsningar Niels Jensen
Landshypotek Bank


Är det möjligt att yrka på direktavdrag för inköp av skogsplantor ? (överstiger 22 250 kronor)
Om inte, hur ska detta bokföras på lämpligt sätt?
Har tänkt att sköta planteringen själv.

Tacksam för svar.

Avatar Fallback

Re: Bokföring, inköp av granplantor

speja  
#473880
Jungman skrev:Precis vad jag ville höra! :D


Håller med, vad har ni för kontoplan? Skall just bokföra inköp av granplantor men hittar inget bra konto i planen.

Avatar Fallback

Re: Bokföring, inköp av granplantor

zebylon  
#474247 I lantbruk bas finns 4431 (plantor och frö).

Avatar Fallback

Re: Bokföring, inköp av granplantor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474262 Satte mina på 4430 Skogsvård

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).