Gallring

Tråden om gallringsdagarna 2016

582 inlägg 204803 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Tråden om gallringsdagarna 2016

goodman  
#409254
Seb macahan skrev:
goodman skrev:Hej och tack alla som fixade dessa kanondagar (Fredrik, Torbjörn och alla andra)! Jag reste dit i lördags, med en tydligt förutfattad mening om små, kontra stora maskiner i en förstagallring och trodde att jag nu bara skulle få den "bekräftad". När jag åkte hem var jag inte alls lika tvärsäker längre och hade dessutom en hel del nya intryck, tankar och idéer att fundera över. Det här var definitivt till nytta för mina kommande gallringar. Intressanta seminarier och helt enkelt en toppendag!


Kan du precisera lite av vad du kommit fram till. Jag tror inte alla har dragit samma slutsatser och tycker reflektionen från var och en kan vara intressant. Jag för min del tror att vimeks imponerande prestation har en del med det oerhört stamtäta beståndet samt en väldigt smidig maskin och en relativt klen medelstam. Lägger man sen till i stort sett optimal terräng och drivningsförhållande för små maskiner så blir det lätt för dem o briljera. Ja ni läste rätt att Seb är till viss del kritisk även då det gäller små maskiner, med det är bara prestationen som jag tror hade sett helt annorlunda ut i grövre bestånd och sämre terräng. För övrigt tyckte jag nog att ytorna såg prydliga ut i stort. Så ser det inte ut i verkligheten enligt mig. Har ett antal gallringar utförda med identiska maskiner och av samma bolag i liknande skog som absolut inte såg ut som detta.


Jag har varit lite skeptisk till stora maskiner i förstagallringarna, men tyckte som du att det såg prydligt ut i de flesta ytor, även där de stora maskinerna hade gått. Det som sas på seminariet om stickvägarna, d v s att det är bättre att ta upp de breda vägarna i ett tidigt skede, om man tänker på stormskaderisken, än att göra det när träden har nått en mer riskabel höjd i en andra- eller tredjegallring, tyckte jag också var tänkvärt. Jag har inte riktigt tänkt så tidigare, utan har nog mer sett de breda vägarna som en "styggelse" i de klena förstagallringarna. Visst, det resultat som man såg i de olika ytorna, så ser det inte alltid ut i verkligheten, men man fick i alla fall se att det går att få bra slutresultat, även med stora maskiner och rätt förare. När det gäller mina framtida förstagallringar, kan jag nog numera överväga att gallra med stickvägar i vissa av mina bestånd, något som jag hade svårt att tänka mig tidigare. Däremot är det vissa bestånd som jag fortfarande kommer att försöka få gallrade med mindre och beståndsgående maskiner. Jag kan nog säga att, för min del, har gallringsdagarna "öppnat upp" för ett lite bredare tankesätt, när det gäller gallring och att dessutom få se de olika alternativens slutresultat med möjlighet att jämföra, var ju helt unikt.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Vardon  
#409255 Kunde inte hålla mig utan var tvungen att rita lite diagram för att sammanställa lite från faktafoldern.

1. Då Gremo, Sydved och John Deere inte var färdigskotade så har jag antagit att de skotar ungefär lika som Rottne, då jag som glad amatör bedömde maskinerna ungefär som likvärdiga. Huruvida de är det får tas i en annan tråd.

2. Det är inget granskat resultat, jag reserverar mig således både mot tryck- och tyck fel.

3. Allt är ju någon form av snittvärden och slår olika i individer och är ingen forskning på något vis.


Tid per ha - sammanställning av totaltid per ha
1474838840_tidperha.jpg


Grundytan - Grundytan för de olika gallrarna, samt att jag har för mig det sades att Sveaskogs riktvärde var 24. Bara Kranman som når upp till det. Kanske förklarar lång tidsåtgång, de var noga när de gallrade.
1474838841_grundyta.jpg


Tid per m3fub hur lång tid varje metod får ut en m3fub.
1474838841_tidperfub.jpg


Tid per stam - Hur många sekunder varje stam har behandlats i snitt. Lite intressant att titta på skillnaderna mellan Manuell / kranman och mot tid / fub.

1474838841_tidperstam.jpg


Om folk vet ungefär vad timkostnaderna är för maskinerna får ni gärna tala om det så ska jag lägga in det med i diagram. Även om det önskas andra varianter på sifforr så kan jag sammanställa det med.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Tråden om gallringsdagarna 2016

Vardon  
#409257
goodman skrev: Det som sas på seminariet om stickvägarna, d v s att det är bättre att ta upp de breda vägarna i ett tidigt skede, om man tänker på stormskaderisken, än att göra det när träden har nått en mer riskabel höjd i en andra- eller tredjegallring, tyckte jag också var tänkvärt.


Där verkar det ju vara lite av två läror. Där stormaskinerna håller på den åsikten, småmaskinerna håller på att de extra träd du får kvar ger dig mer pengar. Vem man ska tro vette tusan, kanske är så att båda har rätt.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Seb macahan  
#409260 Och jag har faktiskt aldrig förstått varför man MÅSTE ha en stickväg i 2:a gallringen. Men förklara gärna det för mig. Jag förstår att det är större volymer som ska ut o grövre stam, men det går väl o köra det med vissa mindre maskiner?

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409261 En högst relevant fråga, Seb. Kanske ett uppslag för Gallringsdagar 2017?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

mb-man  
#409265 Det är väl lite vilseledande om markägarna tror det går att bra att köra med en lite maskin om man inta gallrar själv. Visst blir det fint i skogen men stackars entreprenör som ska äga dom!

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409266 @seb Kanske om större volymer ska ut med mer körningar borde väl behovet av att risa körvägen för att minska risken för skador på rotsystemet
Iaf här i södra Sverige där de sällan är nån tjäle....
Går säkert att argumentera för motsatsen, jag drog för egendel slutsatsen att den maskingruppen som gallrat flera gånger hemma, 1070+1110!, inte behöver skämmas för sina gallringar på någotvis.
De gallringar som 1070 kört o jag skotat var de stundtals rätt smalt även för min traktor o vagn(235 brett)

@vardon måste nog kolla på din sammanställning på en större skärm än telefonen....

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
#409280 Hej,
Vad extremt roligt det är att läsa kommentarerna i denna tråd, nästan lika kul som att vara på Gallringsdagar... :wink:
Tack alla som hjälpte till och även besökte gallringsdagarna - vilket härligt gäng vi är! :-BD

Faktafoldern i PDF var efterfrågad ovan, jag har bifogat den här nedan och även på ISSU för er som gillar att läsa online: https://issuu.com/skogsforum/docs/fakta ... dagar-2016

Nedladdningsbar PDF:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Vardon  
#409285 Det jag fick till mig från Åke på Kranman var att han önskade tidigare stängningstid på sista dagen. Gärna ha öppnat tidigare men med med ihopplockning, hemåkning etc tyckte han det blev väldigt sent för förhållandevis få eftersläntare. Lovade att framföra det :)

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

hfab  
#409316
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Vad extremt roligt det är att läsa kommentarerna i denna tråd, nästan lika kul som att vara på Gallringsdagar... :wink:
Tack alla som hjälpte till och även besökte gallringsdagarna - vilket härligt gäng vi är! :-BD

Faktafoldern i PDF var efterfrågad ovan, jag har bifogat den här nedan och även på ISSU för er som gillar att läsa online: https://issuu.com/skogsforum/docs/fakta ... dagar-2016

Nedladdningsbar PDF:

Finns ingen länk till pdf:en!

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Hema  
#409319 Joho, leta efter följade text i Fredriks inlägg: faktafolder-gallringsdagar-2016.pdf

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

halvproffs  
#409323 Nu var ju det här otroligt fina marker men ändå ger det mycket fakta. Utfallet om det har varit på steniga marker häromkring med omgivande myrar hade nog blivit helt annorlunda.

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

hfab  
#409324
Hema skrev:Joho, leta efter följade text i Fredriks inlägg: faktafolder-gallringsdagar-2016.pdf

Söker nedladdningsbar PDF.
Hittar den inte.


@Fredrik Reuter
Kollade via datorn då fanns länken, men inte i appen på plattan. :oops:
Senast redigerad av hfab tis 27 sep 2016, 16:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
#409326 Hej,
Det var skumt, jag kopierar in länken från ovan här nedan:

download/file.php?id=35882

Funkar det inte för dig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

hfab  
#409327
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Det var skumt, jag kopierar in länken från ovan här nedan:

download/file.php?id=35882

Funkar det inte för dig?

Det blinkar till, sedan är jag tillbaka i Skogsforum appen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).