Traktorn i skogen

Ford 6610 skogshytt

36 inlägg 35219 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ford 6610 skogshytt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397135
Bild


https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Intressant, men hur skulle det vara om man bytte till en mindre ratt helt enkelt?
Den på bilden är 8,5" diameter och kostar $44 cirka 360:- SEK

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ford 6610 skogshytt

JohannesG  
#399319 Kollade lite på Sunne Bil & Maskin AB:s hemsida, och det verkar som att Ölmstad Smide AB står för skogsutrustningen av traktorn. I deras PDF för New Holland T4 står fällbar ratt med. Jag har skickat ett mejl till dom och hoppas på svar.

Användarvisningsbild

Re: Ford 6610 skogshytt

JohannesG  
#399320
Slurfi skrev:https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Intressant, men hur skulle det vara om man bytte till en mindre ratt helt enkelt?
Den på bilden är 8,5" diameter och kostar $44 cirka 360:- SEK

En så liten ratt är inte alltid bekväm att köra med vid andra sysslor än där den behöver vara så liten för platsens skull.

Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401217 Valmet 5-905 har fällbar ratt

Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

månskensbonden  
#401363 Finns något som heter "flip up steering wheel". Fäller upp ratten med gångjärn på nav.
Funderar själv på att inskaffa ett dyligt och prova.

Användarvisningsbild

Re: Ford 6610 skogshytt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401462 JohannesG, Jo men man kanske kunde ha nåt snabblås och byta ratt när man kopplar av vagnen?
Månskensbonden, vem säljer såna nav?

Användarvisningsbild

Re: Ford 6610 skogshytt

JohannesG  
#401463
Slurfi skrev:JohannesG, Jo men man kanske kunde ha nåt snabblås och byta ratt när man kopplar av vagnen?
Månskensbonden, vem säljer såna nav?

Det hade helt klart varit en vettig lösning på det hela. :-BD Speciellt om man vill kunna använda ratten även när man sitter bakåt, men inte har dubbelkommando på ratten. En halv ratt skulle ta i ryggen...

Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

månskensbonden  
#401491 När jag googlade runt så hittade jag det på Aliexpress från Kina, kostnad ca 45-50 dollar levererat.

Användarvisningsbild

Re: Ford 6610 skogshytt

JohannesG  
#408960 När jag var på gallringsdagarna tog jag ett gäng bilder på den vikbara ratten i en Deutz-Fahr. Har inte fått något svar från Ölmstad smide, men säljaren från Söderberg & Haak lovade att kolla upp priset. Diameter på ratten var 38cm.

Användarvisningsbild

Re: Ford 6610 skogshytt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408964 Det finns ju händiga gubbs här, är det ingen som gjort egen ratt?
En sån hopfällbar skulle ju funka oavsett arbete.

Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

Sti L  
#409119 Intressant! Jeg kjører 7710-86 mod.Skrur av seteryggen på org.stolen og setter en pute mot rattet.Dette har fungert fint på lite kjøring men nå har jeg for første gang mye kjøring og savner snurr.Blir sliten etter en tid,mangler støtte åt både hold.Mangler støtte når man kjører traktoren og,rygg og armstøttene er jo borte.Forden levere 69 l/min på hydr.og jobber fint på lave turtall.

Användarvisningsbild

Re: Ford 6610 skogshytt

JohannesG  
#409886 Nu fick jag svar från säljaren på Söderberg & Haak. Priset för ratten är 2500 kr + moms och eventuell frakt :surp: :sad:

Blir nog att tillverka själv om jag nu skulle bestämma mig för att jag vill ha en sådan ratt... Jag har ju bra bilder :wink:

Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

Markus  
#410549 På racing bilar har man snabbfäste på ratten för att lättare komma i och ur bilen. Nakdelen om man ska använda det för att byta ratt är att man måste köpa två stycken.
typ denna:http://www.ga1.se/rattar-och-rattnav/rattsnabbkoppling

Användarvisningsbild

Re: Ford 6610 skogshytt

JohannesG  
#410615 Har kollat lite på detta med snabbfäste, det finns många olika. Allt ifrån ca 300kr och upp till över 2500kr. Vad bör man välja? Vill ju inte ha något som fort blir glappigt. Vet inte om jag kommer sätta snabbfäste på min traktor, men funderar ändå lite på detta.

Tänk om det hade varit så enkelt som att man kunde ta och svetsa fast en 3/4" förlägnare i ratten och en 3/4" hylsa på rattaxeln, och sedan hade man ett snabbfäste, tyvärr funkar inte detta för ändamålet även om det skulle hålla gott och väl, men det är ett litet glapp i och det vill man inte ha. Risk finns ju även att man rycker loss ratten av misstag. Skulle däremot fungera som snabbfäste för att montera en torkarmotor som vrider rattaxeln om man vill ha en billig spak-styrning, men då räcker det med 1/2" eller mindre, får då även plats innanför rattens splines eller snabbfäste

Användarvisningsbild

Re: Ford 6610 skogshytt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410652 Ja nu får man fundera, nån som har sprängskiss på New Holland rattnav osv?
Köpte en Momo-ratt som jag tänkte kapa lite i.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).