Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hästen i skogen.

98 inlägg 35930 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

herjman  
#169441 Trevlig tråd!
Kul att allt inte behöver vara stora tunga maskiner som gör mindre åar som avtryck i markerna!

Youtubefilm med hästkörning, kul kombination med gammalt och nytt, modern griplastare och två ardenner.


Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260049 Jag har beställt filmen "Hjul i Skogen", som är en reklam/instruktionsfilm för fössingen från 1951. Inte för att jag har någon häst, men det är kul med manuella metoder. Kanske kan vara något för er andra? Skogshistoriska sällskapet beställer man den genom.

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

Seb macahan  
#260176 Jag har kört och kör hästar i skogen
Nordsvensk. Men det är svårt att få tiden o räcka i skogen med maskiner och sela av och på samt övrig skötsel gör det inte bättre. Men som hobby är det fantastiskt vad ett djur kan lära sig och bli en arbetskompis. Jag körde på entreprenad ett tag men både jag o hästarna tröttnade på det. Rätt slitigt..

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

rikard_e  
#260180 Farsan körde skog med hingsten i Borås runt 2000-2001.

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

Seb macahan  
#260201 För er som ska köra i skogen vill jag varmt rekommendera en Åtta-hjuling, "orm", SJM-vagn. Den är lite dyr men sparar både hästar selar skog och tålamod. Skulle inte vilja köra utan om jag skulle satsa lite mer på denna typ av skogsjobb.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Skogstinsen  
#260330 https://www.youtube.com/results?search_ ... na%20&sm=3

Här är från förra våren. Hemma hos mig. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

totte  
#260411 Trivsamt!

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Skogstinsen  
#260533 Ja man slipper ha grepen i händerna, och man blir inte sliten i ryggen. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405859 Årets trädbild visar skogsarbete med häst http://www.skogsaktuellt.se/artikel/515 ... -hast.html
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408803 Avverkar skog med riktiga hästkrafter http://mitti.se/rojer-skog-med-riktiga-hastkrafter/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408834 Fanns det inte en lång tråd om det ämnet? Har för mig att det stod en del matnyttigt i den.

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

totte  
#408876
axwell skrev:Nu lär jag väl stöta mig med massor av hästvänner men jag kan inte se hästens skodda hovar som skonsam mot trädens rötter.
Har senaste åren fått alltfler besök av ridande damer på sina fullblod, fantastiskt vackra hästar.

Även såna hästar lämnar stora högar efter sig där även vanligt fotfolk vill kunna gå.
Frågade en av de elegant klädda damerna om dom inte kunde se till att hästskiten kom åt sidan från gångstråket. Fick till svar att hundskit är äckligare och där ställer inte samhället några krav på att man skall ha med hink och spade i skogen. Det här går att leva med även om jag oroas över att sätta pannan i vindrutan i samband med snöröjning, en 20 cm hög tjälad hästskit kan bli svår att forcera.

Nu nöjer sig inte damerna med skogsstigen + ett skoterspår utan vill variera turerna inne bland träden så fort jag gjort det framkomligt för mig och därmed även för häst med ryttare.

Naturvårdsverket tolkar allemansrätten som att det inte ens är tillåtet att sätta upp skyltar mot ridande, utan att ha tillstånd.

Hur skall man få stopp på hästtrafiken utanför skogsstigen eller skoterspåret?

Ägarna till hästarna bedriver kommersiell verksamhet inom hästsport, dvs säljer hästprylar i butik.
Om dom har ridskola vet jag inte, däremot många hästar på gården några kilometer från min skogsfastighet.


NOT: Axwells inlägg är på begäran flyttat till tråden Ridning i skogen. axwell - Ridning i Skogen

Må vara att en och annan rot kan bli skadad av en hästsko, men om du jämför markskador mer generellt så lär nog hästen klara sig rätt bra. Rotskador från hästtransport av virke hänför sig huvudsakligen till släpskador när man lunnar virke. Med rätt vagntyg bakom bör skadorna bli minimala.

Att ridhästar på gångstråk och småvägar lägger en och annan hög är ett problem som jag själv ser, eftersom här rids förbi nästan dagligen. Det är en helt annan diskussion och kan väl knappast ha nån relevans för hästens duglighet i skogsbruket.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

axwell  
#408908
totte skrev:av totte » Idag, 19:46
Må vara att en och annan rot kan bli skadad av en hästsko, men om du jämför markskador mer generellt så lär nog hästen klara sig rätt bra. Rotskador från hästtransport av virke hänför sig huvudsakligen till släpskador när man lunnar virke. Med rätt vagntyg bakom bör skadorna bli minimala.

Att ridhästar på gångstråk och småvägar lägger en och annan hög är ett problem som jag själv ser, eftersom här rids förbi nästan dagligen. Det är en helt annan diskussion och kan väl knappast ha nån relevans för hästens duglighet i skogsbruket.


Håller inte med dig om att skadorna är minimala. Nu är inte det andra alternativet en överlastad skotare, för i den jämförelsen skulle skadorna vara försumbara.

@totte , kan du flytta mitt förra inlägg till där mina meningsfränder har skrivit, dvs. "Ridning i skogen".

Där har bla. @Uvskogen flera briljanta inlägg.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Skogstinsen  
#408911 Så här kan det se ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

isteskog  
#408912 I en rätt utförd huggning för hästkörning med slanor som skyddar stammarna och inte för smala hästkörningsstråk så är det inte mycket som slår hästen i skogen! Om nu något ..... :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).