Skördare

Head-Up aptering display (projektor) i skördare - Nej tack!

12 inlägg 7619 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Head-Up aptering display (projektor) i skördare - Nej tack!

Fredrik Reuter  
#380070 En sk Head-Up display, alltså en typ av projektor som ritar upp en skärm på framrutan (i siktområdet), tros ha kunnat förenkla och förbättra arbetet för skördarförare. Tanken är att flytta upp informationen om aptering som normalt finns på en "vanlig" datorskärm nedanför framrutan (Apteringsdatorn) och fördelarna skulle vara att skördarföraren inte skulle behöva titta ner på apteringsskärmen som vanligt, utan kunna ha sikten på aggregat och träd och se informationen på framrutan.

Nu visar en färsk rapport från Skogforsk att det nästan blev tvärtom. Erfarna skördarförare fick i vissa moment en sänkt produktion och den projicerade information ansågs i vissa fall vara i vägen.

Nu var det några år sedan jag körde skördare professionellt, men jag kan nog förstå resultatet. Vid full produktion så tittar man inte så mycket skärmen, man går på ljudet från apteringsdatorn och förlitar sig mycket att apt-filen gör sitt jobb och håller i stället koll på krök, aptering, högar osv. Sedan har många apteringsdatorer en funktion där delar av skärmen ändrar färg när apteringen når kapfönstret. Denna lilla remsa uppfattar man i nedre ögonvrån.

Jag har inte själv testat systemet Forest Falcon som kommer från företaget Optea. Men det ser ut som att projiceringen kräver att man spänner en genomskinlig duk över delar av framrutan. Generellt är detta ett känsligt område, det är ju där man stirrar ut nästan 2.000 timmar om året och i videorna nedan ser man att sikten blir lite annorlunda och det verkar även kunna blända/spegla lite i duken. Detta tror jag är sådant som skördarförare har svårt att förlika sig med.

Är det någon på skogsforum som testat detta så vore det riktigt intressant att få lite mer information här i tråden.

Optea presenterade sitt system på Elmia Wood 2013, och det är nu detta system som Skogforsk testat och gett utlåtande om.

http://www.skogforsk.se/kunskap/kunskap ... onsokning/

Video från Elmia Wood 2013:


Video från Optea:




   TS
Användarvisningsbild

Re: Head-Up aptering display (projektor) i skördare - Nej ta

Huggar Herman  
#380098 Jag vet inte hur Opteas system fungerar, men min bror jobbade under många år med head-up genereringen i jaktplan och enligt honom så är det stora problemet med denna typ av system att man måste ha ett "oändligt skärpedjup" för att inte föraren ska bli trött eller störd av det som presenteras i synfältet. Kan det vara det som är problemet i detta fall?

Avatar Fallback

Re: Head-Up aptering display (projektor) i skördare - Nej ta

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380103 Jag har haft en idé jag tänkt på för mig själv i hytten, men det ju inte mycket på skärmen egentligen utan sneglar ner ibland och kollar nåt, jag sorterar mycket efter pip, långa, korta och dubbelpip.
Det som är viktigast att veta lite ju egentligen vilket sortiment det är, annars ser men ju mest på stocken så den är rak och fin.
Skulle man inte kunna ha några små lampor i olika färger tex på en hyttstolpe eller nånstans där man bara uppfattar dom i ögonvrån, alltså en lampa som lyser olika färg för olika sortiment, vars väldigt svagt så det inte blir störande, tror det skulle vara bra då skulle man direkt se att det bytte färg och flytta till rätt hög.

Avatar Fallback

Re: Head-Up aptering display (projektor) i skördare - Nej ta

85-35  
#380604 Skärmen skulle skifta färg efter sortiment

Avatar Fallback

Re: Head-Up aptering display (projektor) i skördare - Nej ta

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380626 Ja det kunde vara en idé!

Användarvisningsbild

Sv: Head-Up aptering display (projektor) i skördare - Nej ta

Fredrik Reuter  
#382169 Hej,
Smarta idéer båda två tycker jag.
Dessutom enkla, det borde kunna gå att implementera mycket enkelt.

Det behövs inte mycket ljus i ögonvrån för att man ska uppfatta det!

   TS
Avatar Fallback

Re: Head-Up aptering display (projektor) i skördare - Nej ta

Chuck Norris  
#382197 Menar ni att ni kör så många sortiment så ni inte vet vad datorn apterat? I mina trakter är det inga problem alls skulle jag vilja påstå, timmer, sågkubb och massa ser man skillnad på bara genom att titta på stammen. I de flesta fall är det ju så att man vet vad datorn kommer att göra tom innan man börjat mata fram nästa bit.

Avatar Fallback

Re: Head-Up aptering display (projektor) i skördare - Nej ta

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382200 Oftast vet man ju, vi kör oftast klentimmer 12-16 och normaltimmer 16+, men då kan klentimret ibland vara upp till 17 cm.
Inte så lätt alltid att veta om det blir normal eller klen av stockarna, och ibland ändrar sig datorn flera gånger då kan man lätt tappa bort sig mellan korta och långa pip.
Finns ju alltid gränsfall, är övertygad om att aggregatet skulle flyttas mindre mellan högarna om skärmen växlade färg eller om man hade några små lampor

Avatar Fallback

Re: Head-Up aptering display (projektor) i skördare - Nej ta

Chuck Norris  
#382201 Ok klart det kan vara klurigt ibland med klentimmer, vi kör ju sågkubb istället för klentimmer och sågkubben är ju så kort 3,05 så då är det lätt att se skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Head-Up aptering display (projektor) i skördare - Nej ta

rocky  
#382450 Funderade även om man inte kunde få datorn att säga sortimentsnamnet istället för pip? Kanske blir konstigt eller vad tror ni?

Avatar Fallback

Re: Head-Up aptering display (projektor) i skördare - Nej ta

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382494 Ja varför inte? Kanske blir lite surrigt i längden... Hade varit kul att prova

Användarvisningsbild

Re: Head-Up aptering display (projektor) i skördare - Nej ta

Optea  
#408635 Halloj!
Tack för era åsikter - vi tar med oss de vidare.

Nu är vi ju partiska i detta sammanhang.
Och dessa svar ska inte tolkas som nåt försvar - för vi tror ju självkart stenhårt på det vi jobbat med i alla dessa år. Som vad vi vet - vi är pionjärer med inom skogsindustrin.
Men när det gäller Skogforsk's rapport Arbetsrapport 869-2015 "Utvärdering av head-up display", så kunde de inte i denna (obs - denna) studie - inte påvisa någon produktivitetsökning med vår HUD. Men det har de påvisat i andra studier.

Vidare står det i rapporten " Förarna var positiva till att ha tillgång till apteringsinformation i en projektion i närheten av aggregatet. De upplevde att informationen var tydlig och lätt att tillgodogöra sig".
Detta tolkar vi som att "apparaten" vi vill leverera till er skogsmaskins-förare, är bra. Men (!) det gäller att visa relevant "content" i den. Vi brukar använda liknelsen - det är som att äga en "smartphone" - men inte ha några relevanta appar i den..
Det är detta vi anser största problemet vara. Och Optea - kan inte ta på sig att både vara bäst på att leverera "display means" (alltså HUD'en) - och apparna. Vi behöver hjälp med det.
-Kan vi visualisera information från drönare? Kan vi visualisera varningssignaler (oljetryck, oljestatus..osv) bättre? osv? "The sky is the limit" - det finns mycket tror vi som skulle kunna visualiseras på ett bra sätt i vår HUD.
Färger och sånt kommenterar jag inte - för det är lösbart.

Sen angående detta med "combinern" (filmen eller glasskivan som hud-bilden speglas på). Från Optea's perspektiv, så vore idealet för oss att ta fram en helt ny hytt. Där hyttens frontruta är "combinern". Så är det ju i bilar som många säkert sett. Det skulle ge en full integration av HUD'en i skogsmaskinen. HUD-bilden skulle Men återigen - där är vi beroende av partnerskap med hytt och skogsmaskins-tillverkarna. Anledningen till att vi hittils projicerat på separata combiners - är för vi inte haft nåt val. Och det hoppas jag är enkelt att förstå.

Slutligen, så vill vi ge en eloge till Testförarna i denna studie. De var jättebra att jobba med - och vi har goda minnen från den tiden. Och tack till de som hade kuraget att ställa upp på detta pilot-projekt med manskap och resurser. Det är ju sånt som för utvecklingen framåt.
Men, det kan ju vara så att vår HUD - kanske skulle vara till mest hjälp för oerfarna förare - och det kan man ju inte klandra dessa trevliga testförare för.

Tack ska ni ha. Och vi kämpar på för att på nästa Elmia Wood kunna visa en bättre utgåva av Forest Falcon HUD'en från Optea.

Vänliga Hälsningar, Esteban Arboix
Optea AB

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).