ons 21 sep 2016, 11:09#408536
Bilbranschen bävar inför omställningen till el.
Den klassiska stoltheten att bygga en bensin/dieselmotorer och växellådor slås i spillror.
Driveunits(motor+växellåda) kommer kanske att bara byggas av Tesla, Siemens och Toyota,
för USA, EU och Japanmarknaden i mycket stora volymer till mycket låg kostnad.
En Driveunit består av en elmotor (en rörlig del) med ett drev, ett annat drev( den andra rörliga delen) finns i "växellådan" för att få rätt utväxling. Eftersom elmotorn kan snurra från 0-30.000 varv så
behövs ingen vanlig växellåda, man kör på "ettan" hela tiden.
Jämför med en vanlig motor+växellåda som har hundratals rörliga delar,
som dessutom behöver dyr service, tänk att slippa betala för oljebyten, filter, tändstift, kamrem, partikelfilter, vattenpump, ventiljustering mm.
Hos Tesla gäller garantin på Driveuniten i 8 år(utan milbegränsning) även om du inte servar den alls!
(dock kan det ju vara av intresse att åtminstone kolla bromsarna nån gång)
Skulle en Driveunit gå sönder, så kan man snabbt byta, eftersom det är en "klump" som man lätt
kommer åt underifrån.
Allt detta vet bilbranschen och bävar när 90% av personalen får sparken,
eftersom elmotorer är mycket välkänd teknik, och om man har 99% verkningsgrad, varför satsa pengar på att
utveckla nya motorer?
Så många utvecklingsingenjörer, motor+växellådarbetare och servicefolk får helt enkelt sparken.
"Brecht noted that the number of workers required to build internal-combustion engines is "roughly tenfold" the amount required for electric moto"
http://www.greencarreports.com/news/110 ... ?fbfanpageTänk dig då att när du om 3 år står i affären och ska köpa en Golf, och det finns bensin och elversion att välja på,
båda har samma pris och går 50 mil på en tank. Skillnaden är att elversionen är minst 90% billigare att tanka och serva.
Vem kommer då att köpa bensinversionen?
VW har redan lovat en elbil (Tesladödare) som ska vara i Golfstorlek, ha Passats innerutrymmen, gå minst 50 mil,
och kosta 210.000kr. Återstår att se om de klarar att få fram den till 2020.
40% av alla bilar som såldes i Norge var el eller pluginbilar under 2015.
Den som har mest korrekt information vinner.