Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 481989 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

TrioBrake  
#405135
stefanm skrev:Hej. Det har blivit dags att låta min gamla husqvarna 42 bli reservsåg eftersom den börjar vara ordentligt sliten. Jag skulle vilja ha tips på vad som kan vara lämpligt.
Jag har en handlare i närheten som verkar vara bra att ha att göra med (jag har bara bott här en månad) och de säljer stihl och husqvarna så det är de två märkena som gäller. Sågen ska användas till gallring, vindfällor och kapa lite ved till hemmabruk. Jag har skogsbruket mer som hobby än som någon form av inkomst i dagsläget men vill ändå inte känna mig begränsad av en för dålig såg. Vad ska jag satsa på för såg?



Om jag vore du så skulle jag satsa på en Husqvarna 550 inte för stor eller för liten i min mening! :)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Göt  
#405139 Stihl ms 261 skulle jag rekommendera

Användarvisningsbild

Samma skärutrustning

traktorz  
#405140 Praktiskt om reservsågen också delar svärd, kedjor och filutrustning. I så fall enklast med en såg ur Husqvarna och Jonsered familjerna. XPG modellerna har handtagsvärme. CS2253WH heter motsvarande modell från Jonsered. Ett 15" svärd sitter för det mesta på våra egna 50cc sågar.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

JensSkoog  
#405151 Jag skulle rekommenderat Stihl MS261 som en hyfsad bra såg enligt vad jag har erfart, men Husqvarna 550XPG är ochså toppers. Skulle mena att "traktorz" har en bra poäng i det med kedjor och svärd som går om varandra på reservsåg och sågen du användar.
Men, du skulle göra visit hos ÅF'n och känna på sågarna och gärna provköra lite om det
går, så får du snabbt en känsla av att "der här är sågen för mig" :lol:

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

stefanm  
#405157
JensSkoog skrev:Jag skulle rekommenderat Stihl MS261 som en hyfsad bra såg enligt vad jag har erfart, men Husqvarna 550XPG är ochså toppers. Skulle mena att "traktorz" har en bra poäng i det med kedjor och svärd som går om varandra på reservsåg och sågen du användar.
Men, du skulle göra visit hos ÅF'n och känna på sågarna och gärna provköra lite om det
går, så får du snabbt en känsla av att "der här är sågen för mig" :lol:

Tack för alla förslag. Jag kommer självklart att titta och känna närmare på sågarna i butiken innan jag köper men nu har jag bättre koll på ungefär vad jag ska titta på.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

stefanm  
#405356 Det blev en stihl ms 261 till slut. Det var nedsatt pris på den vilket hjälpte till att fatta beslutet på plats i butiken

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

JensSkoog  
#405388
stefanm skrev:Det blev en stihl ms 261 till slut. Det var nedsatt pris på den vilket hjälpte till att fatta beslutet på plats i butiken

Grattis till köpet, ,@stefanm :grin:

Jag är viss på att du vill gilla kraften i den sågen, men vi väntar en
recension när du körd lite med den :smile:

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405405 viss du har fått den nye modellen så har du fått ei kjempesag, sikkert ikkje så verst den gammle heller, men den har eg ikkje prøvd.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

stefanm  
#405478 Det är den nya modellen jag har köpt. Jag körde en tank idag på vedbacken för att testa och vilken skillnad mot den gamla husqvarnan! Gott om kraft fanns det!

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

H-kan  
#408583 Har en hva 346 xpg som har snurrat i ett antal år till allt. Tom kapning av ruggiga ekstockar. Trägen vinner. Men nu hamnade jag i en underröjning, eller vad det heter. Det skall gallras med skördare och då skall dreten ner först. Allt under 8 cm typ.

Då blev 346an för tung. Mina gamla tennisarmbågar muttrade. Så jag skaffade den minsta riktiga stihlen, MS201. Jag har varit ute några timmar med den och den är svagare, men det är tillräckligt för denna röjning, och säkert mer. Lätt som en barbiedocka. Den går väldigt bra, men det är lite meckigare att spänna kedjan.

Jag har till slut fattat att man skall ha en så liten och lätt såg som möjligt. Inte tvärt om. Brist på hk tar man igen med välfilad kedja och stabilare arbetstempo.

Jag testade hva 443 xp men den var för tung den med. Hva har ju ingen riktigt liten XP-såg.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408937 Nei dei skulle hatt ei sag som 339 xp med .325 deling

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

traktorz  
#409007 Stihl MS201C-M är ett lätt arbetsredskap, skonsammare mot kroppen än tyngre dito. Med vass kedja, så kan man använda den för hyfsat krävande jobb.

HVA 443XP?
- Menar du kanske den lilla 439, men det är ju ingen XP-såg.
- Eller kanske 543XP(G), omdiskuterad här i forumet? Borde kanske heta just 443?
- Eller T540XP, men den modellen finns ju ännu bara som topphandsåg.

Ref:
Husqvarna 543 XP/XPG
http://www.husqvarna.com/se/produkter/motorsagar/
http://www.husqvarna.com/se/produkter/m ... 967155312/
http://www.husqvarna.com/se/produkter/m ... 966776133/
http://www.husqvarna.com/se/produkter/m ... 967287512/

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409009 Can kanske avser den gamla utgågna proffsågen HVA 339 XP?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Johan60  
#409020 Jag är ganska nybliven ägare av en fastighet med 65 ha skog. Jag prioriterar röjning (25 ha röjningsskog, har köpt röjsåg Stihl 460) och kommer inte att göra några omfattande arbeten med motorsåg. Men jag behöver ändå köpa en bra motorsåg för enstaka vindfällen, lite gallring och kanske lite ved. Eftersom jag bara ska såga lite men behöver ibland bära sågen längre sträckor så undrar jag om kanske Stihl MS201 vore ett lämpligt val? Kanske med 35 cm svärd om det mot förmodan behövs kapas något lite grövre?
Eller är Stihl 261 alternativt Husqvarna 550 såpass mycket mångsidigare att det är bättre att ta det extra kilot? Jag räknar med att klara mig med bara en motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409024 jag skulle alla dagar i veckan välja en 50cc proffsåg. Alltså 550 eller 261! mer allround blir det inte!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).