Skördare

Är valmet 901 en bra maskin?

16 inlägg 8749 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är valmet 901 en bra maskin?

buster67  
#40676 Är valmet 901 en bra maskin? :roll:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Är valmet 901 en bra maskin?

Knegarn  
#40702
buster67 skrev:Är valmet 901 en bra maskin? :roll:
Jag tycker det ja! Jag har inte så stor erfarenhet av andra märken, en logset skördare har jag haft samt kört ponsse, av dom 3 är 901an helt oslagbar. jd och ecolog skulle va intressant att prova.

Användarvisningsbild

Re: Är valmet 901 en bra maskin?

buster67  
#40798
Knegarn skrev:
buster67 skrev:Är valmet 901 en bra maskin? :roll:
Jag tycker det ja! Jag har inte så stor erfarenhet av andra märken, en logset skördare har jag haft samt kört ponsse, av dom 3 är 901an helt oslagbar. jd och ecolog skulle va intressant att prova.


Ok ,jag funderar på kjöpa en gammal skördare, har tenkt på valmet 901. Är det nogot spesielt som en bör kontrollera noga.

Och om den er i godt skick hva är et bra pris på en sådan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är valmet 901 en bra maskin?

Knegarn  
#40801
buster67 skrev:
Knegarn skrev:
buster67 skrev:Är valmet 901 en bra maskin? :roll:
Jag tycker det ja! Jag har inte så stor erfarenhet av andra märken, en logset skördare har jag haft samt kört ponsse, av dom 3 är 901an helt oslagbar. jd och ecolog skulle va intressant att prova.


Ok ,jag funderar på kjöpa en gammal skördare, har tenkt på valmet 901. Är det nogot spesielt som en bör kontrollera noga.

Och om den er i godt skick hva är et bra pris på en sådan?
Tja, allmänna skicket först, sen kan du försöka kolla glappet i svängkransen o kran.
Ta en titt under mätarpanelen oxå, om dom blå kablarna (jordkablar, finns överallt där) ser ut som om dom hade gått varma (smält plasten lite) då kan du få problem med nästan all elektonik. Dom blir så om jordningen mellan hytt o basmaskin har varit dålig.

Priset...hmm. hur pass gammal maskin funderar du på?

Användarvisningsbild
buster67  
#40803 Funderar på en maskin fårn 80 talet .Eller så gammal och bilig som möjligt :)
Har inte så mycke pengar än.

   TS
Användarvisningsbild
Knegarn  
#40823
buster67 skrev:Funderar på en maskin fårn 80 talet .Eller så gammal och bilig som möjligt :)
Har inte så mycke pengar än.
dom finns ju mellan 2 o 3 hundra. vissa ras o vissa pärlor, försök få med nån kunnig om du ska titta på nån :)

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40857 Hej!

En 80-tals 901:a är en ren gallringsmaskin enligt min mening. Det är en smidig och lättkörd maskin som är effektiv i gallring, men ska du köra slutavverkning ska du kolla efter en större maskin. Varken pumpar, kran eller motor på första generationen 901 är tillräckligt kraftiga för slutavverkning.

Om du ska kolla på en maskin, försök att välja en dag när det är torrt ute (om maskinen står utomhus).
Du kan då ganska snabbt få en uppfattning om hydraulikens skick genom att varmköra maskinen och kolla dropp från hasplåten under motorn och från aggregatet. Droppar det mer än nån droppe per minut så har du en del jobb framför dig. (kom ihåg att kolla detta innan du testar kapen på aggregatet)

Valmet 901 var från början utrustad med 935-aggregat, men många (alla?) har bytt till nyare aggregat. Vissa har betydligt större tyngre aggregat monterade. Har maskinen det bör du kolla extra noga efter sprickor i kran och ram. När du ska gallra är det en stor fördel om maskinen orkar lyfta aggregatet längst ute, kolla därför om orkar lyfta aggregatet som sitter monterat.

Maskinen hade VMM 1000-datorn från början. Många maskiner har bytt till nyare datorer, typ DASA 380 eller MAXI. Ju nyare dator desto bättre.

Köper du en 20 år gammal maskin så måste du vara beredd att mecka en hel del. Om du ogillar att mecka så ska du fundera noga innan du köper en skördare.

Tidiga Valmet 901 brukar dyka upp på blocket för runt 120000-180000kr med jämna mellanrum, men de brukar säljas ganska snabbt, så du får vara snabb med att ringa. Så mycket mer än så trycker jag inte att du ska betala, det är trots allt en gammal maskin och för 300000kr kan du får en som bara är 10 år gammal.

Användarvisningsbild
buster67  
#40888
Anders Olsson skrev:Hej!

En 80-tals 901:a är en ren gallringsmaskin enligt min mening. Det är en smidig och lättkörd maskin som är effektiv i gallring, men ska du köra slutavverkning ska du kolla efter en större maskin. Varken pumpar, kran eller motor på första generationen 901 är tillräckligt kraftiga för slutavverkning.

Om du ska kolla på en maskin, försök att välja en dag när det är torrt ute (om maskinen står utomhus).
Du kan då ganska snabbt få en uppfattning om hydraulikens skick genom att varmköra maskinen och kolla dropp från hasplåten under motorn och från aggregatet. Droppar det mer än nån droppe per minut så har du en del jobb framför dig. (kom ihåg att kolla detta innan du testar kapen på aggregatet)

Valmet 901 var från början utrustad med 935-aggregat, men många (alla?) har bytt till nyare aggregat. Vissa har betydligt större tyngre aggregat monterade. Har maskinen det bör du kolla extra noga efter sprickor i kran och ram. När du ska gallra är det en stor fördel om maskinen orkar lyfta aggregatet längst ute, kolla därför om orkar lyfta aggregatet som sitter monterat.

Maskinen hade VMM 1000-datorn från början. Många maskiner har bytt till nyare datorer, typ DASA 380 eller MAXI. Ju nyare dator desto bättre.

Köper du en 20 år gammal maskin så måste du vara beredd att mecka en hel del. Om du ogillar att mecka så ska du fundera noga innan du köper en skördare.

Tidiga Valmet 901 brukar dyka upp på blocket för runt 120000-180000kr med jämna mellanrum, men de brukar säljas ganska snabbt, så du får vara snabb med att ringa. Så mycket mer än så trycker jag inte att du ska betala, det är trots allt en gammal maskin och för 300000kr kan du får en som bara är 10 år gammal.




Takk för alla tips :)

   TS
Användarvisningsbild
buster67  
#40890
Knegarn skrev:
buster67 skrev:Funderar på en maskin fårn 80 talet .Eller så gammal och bilig som möjligt :)
Har inte så mycke pengar än.
dom finns ju mellan 2 o 3 hundra. vissa ras o vissa pärlor, försök få med nån kunnig om du ska titta på nån :)



Ja har inte så mycke ärfarenhet än är bara 16 år men takk för alla tips :D
Senast redigerad av buster67 lör 15 nov 2008, 19:46, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild
Lill Junior  
#40892 http://www.blocket.se/vi/18868792.htm?ca=6_s

Lägg ett bud på den här....

Användarvisningsbild
buster67  
#40897
Lill Junior skrev:http://www.blocket.se/vi/18868792.htm?ca=6_s

Lägg ett bud på den här....


Ja sett den men jag vil helst ha en gallrings maskin 4wd

Hva tror du de skulle kosta då?

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#40900
buster67 skrev:
Lill Junior skrev:http://www.blocket.se/vi/18868792.htm?ca=6_s

Lägg ett bud på den här....


Ja sett den men jag vil helst ha en gallrings maskin 4wd

Hva tror du de skulle kosta då?

Den borde bli billig :roll: med tanke på att jag tror lill junior kört skiten ur den :lol:

Användarvisningsbild
buster67  
#40905
Thunborg skrev:
buster67 skrev:
Lill Junior skrev:http://www.blocket.se/vi/18868792.htm?ca=6_s

Lägg ett bud på den här....


Ja sett den men jag vil helst ha en gallrings maskin 4wd

Hva tror du de skulle kosta då?

Den borde bli billig :roll: med tanke på att jag tror lill junior kört skiten ur den :lol:


Haha :D

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40910 är ju trots allt en skolmaskin den... så är ju väl servad osv :)

Användarvisningsbild
buster67  
#40919
970D skrev:är ju trots allt en skolmaskin den... så är ju väl servad osv :)


Ja

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).