Servicebyggnader

Obregripligt bygglovskrav på gårdsslakteri

4 inlägg 2481 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Obregripligt bygglovskrav på gårdsslakteri

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408494 http://www.atl.nu/synpunkten/obegriplig ... dsslakten/

Kan detta obegripliga krav även komma att gälla andra byggnader för gårdsförädling, som t.ex. eget sågverk, hyvleri eller en vedhall för vedtillverkning/förvaring?
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Obregripligt bygglovskrav på gårdsslakteri

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408515 Detta är ett problem när man har paragrafryttare till tjänstemän som inte förstår hur man ska använda lagtexten.
Lagen är ju till för att kunna stoppa olämpliga byggnationer inte försvåra för byggandet generellt.

Avatar Fallback

Re: Obregripligt bygglovskrav på gårdsslakteri

bgl  
#408516 Ytterst bygger detta på krav/lobbning från förädlande industrier i allmänhet, inte bara slakterier.
Småskalig vidareförädling uppfattas alltid som ett hot som måste motarbetas, i detta fall har dom lyckats.
Att det kommer att spridas till t.ex. vedhanteringslokaler som skrivits tidigare i tråden är bara att vänta på. om inte politiker ingriper.

Avatar Fallback

Re: Obregripligt bygglovskrav på gårdsslakteri

bjed0001  
#408519 Kravet gäller redan idag för sågverk och hyvlerier. Undantaget gäller för jord- och skogsbruk inte nödvändigtvis vidareförädling. Försökte kolla upp det där för några år sedan och som jag minns det är det viktiga hur du använder byggnaden.
Med andra ord bedriver du inte ett aktivt skogsbruk utan köper råvara för hyvling och säljer det du producerar behöver du bygglov för hyvleriet. Hyvlar du egen råvara främst för eget bruk är det ingen väsentligt annan näringsverksamhet och då behöver du inte bygglov. Och däremellan lite av en gråzon...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).