Skördare

Eco-Log skördare?

14 inlägg 8634 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eco-Log skördare?

DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3796 Hej!

Tänkte fråga er som är aktiva inom skogsbranschen vad ni tycker/tror om eco-logs skördare. Finns det någon här som kör någon av modellerna?

Personligen tycker jag de verkar vara kanonmaskiner, iaf på pappret. Det här med pendelaxlar måste ju ge en enorm framkomlighet. Det är starka motorer, starka kranar och stora aggregat.

Hur kommer det sig att det är så tyst om dem? Jag hör aldrig talas om dem på internet, det snackas bara John-Deere/Valmet/Rottne hela tiden...

Någon som har nån film på nån eco-log?

Ska bli spännande att besöka öppet hus i jkpg i helgen och se maskinerna live.

Mvh DaPe



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#3797 Hej,
Kan inte mycket om eco-log, men håller med om att pendelsystemet verkar kanon, lika så kran och styrka.

Jag hoppas du får mer svar, men här finns en kort video iaf:

http://video.google.com/videoplay?docid ... &q=eco+log

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3836 Entreprenören som kör på min fastighet kör med Eco-log maskin.
Suverän när det är blöt mark, tack vare pendelaxlarna så kan
han åka på ''magen'' med skördaren.
Killarna som kör har förut kört Valmet och anser att det är det värsta
skräpet de suttit i!

Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3837
Röjkvist skrev:Entreprenören som kör på min fastighet kör med Eco-log maskin.
Suverän när det är blöt mark, tack vare pendelaxlarna så kan
han åka på ''magen'' med skördaren.
Killarna som kör har förut kört Valmet och anser att det är det värsta
skräpet de suttit i!



Vilket är det värsta skräpet, Valmet eller Eco-Log?

Tittade lite närmre på de olika maskinerna, och upptäckte då att om man gör en liten rättvisare jämförelse och jämför maskiner med samma mått/vikt så är det ingen större skillnad mellan John Deere och Eco-Log. Tidigare hade jag inte tänkt mig för och bara jämför största Eco-loggen med största John Deere:n.

   TS
Avatar Fallback
Neeo  
#4007 Nya Ecolog 590 är det få som är nöjd med, den drar 34 liter /tim
Folk som har köpt dom har börjat att sicka in fakturor på dieseln till Ecolog. 34 liter ! 300 liter per skift. 2 400 sek+moms per skift !

Avatar Fallback

visst

grevabon  
#4010 visst äe det bra med pendelaxel på en skördare men har man det på en skördare bör man ha det på skotaren med.

Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4011 Aha, okej. Då förstår jag. Vilken timförbrukning kan man vara nöjd med på en skördare?

/DaPe

   TS
Användarvisningsbild
Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4083 34 liter i timmen:shock: ?fan det är ju mer än dubbelt så mkt som min 911.1, drar den drar ungefär 14-15 l, beroende på terräng och skog...sitter det inte cats nya "miljömotor" i den där?

Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4085 Snackade med farsan innan. Han uppskattar bränsleförbrukning på "vår" skördare till 11-15L/tim. Det är en "gammal" cat-motor, vet inte årsmodell på den, men den är byggd innan 1995 iaf. Han blev också chockad när han hörde 34 L/tim, eftersom det tydligen brukar vara så att större motorer drar mindre bränsle "för samma jobb" om man säger så.

/DaPe

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4086 med 34 liter i timmen kan man hålla igång motsv 3 gamla ÖSA skotare, så det lät våldsamt mycket.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4108 Så även Cat entusiaster har gränser... :wink: Huga!

MVH

MN

Avatar Fallback
johan  
#5762 Hur blir det med eco log om man inte nivelerar till räcklit mycke tex i en barant bake blir den då instabil?? och på tal om 34l/h , det jag har hör är att alla caterpillar motorer drar mycke ju större dom blir och den morton är ju på 8,8l och maskinen är ju tung ,, men det borde gå att få ner bränsleförbrukningen , tex trima ,dra ner på varvet och kör lungnare , //Johan

Avatar Fallback
robbanenskede  
#5788 Till DaPe

Jag har en återförsäljare som har 2st Eco-log 570B. Om du kontaktar mig på 070-2002895 så kan du få hans Nummer. Det han inte vet om EcoLog är inte värt att veta... :lol:

//Robban - Enskede Hydraul AB

Användarvisningsbild

Re: Eco-Log

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5922
DaPe skrev:Hej!

Tänkte fråga er som är aktiva inom skogsbranschen vad ni tycker/tror om eco-logs skördare. Finns det någon här som kör någon av modellerna?

Personligen tycker jag de verkar vara kanonmaskiner, iaf på pappret. Det här med pendelaxlar måste ju ge en enorm framkomlighet. Det är starka motorer, starka kranar och stora aggregat.

Hur kommer det sig att det är så tyst om dem? Jag hör aldrig talas om dem på internet, det snackas bara John-Deere/Valmet/Rottne hela tiden...

Någon som har nån film på nån eco-log?

Ska bli spännande att besöka öppet hus i jkpg i helgen och se maskinerna live.

Mvh DaPe


Har kört både en 550 samt 580B,dock när de hette cat,men det är i princip samma maskiner nu som då.
Den största nyttan med nivilleringen är att man kan ha tyngdpunkten åt rätt håll,om man går i en tex. på skrå och lägger ner åt skotaren.
Att ta sig fram upplever jag inte den som nå bättre i stenig terräng mot den 1470D ja kör nu.
Visst,du kan hissa upp den högt,men det är väldigt smalt mellan pendelarmarna så de hakar i om du kör över en sten mitt under maskinen. 1470 har mycket bredare frigång med dess portalboggie.
Ett stort plus är att man ju har fri sikt framåt när kranen sitter placerad på sidan,hade dock lite problem att få den att hålla på 580n som vi körde enbart slutavverkning med.
Bränsleförbrukningen är väl som skrivet tidigare lite väl hög,det beror vad jag tror inte på cat motorn i sig utan att hydraliken går rätt tungt på maskinerna. Du har ju drift med en hydraulmotor till varje hjul samt 4 grova cylindrar för att nivillera.
Har bara erfarenhet av "skogsjan" aggregaten HH 45 samt 65. Bra produktion (har än så länge produktionsrekordet med 580n med HH65) och mätning,spricker väl lite här och där. Men i stora hela fungerade de bra,lite trångt att skruva på ventilpaketet dock.
Angående 590ns förbrukning på 34 liter/timme ställer jag mig lite frågande till de uppgifterna,dra av 10 liter så kommer du nog närmare av vad jag har hört. Hamnar du runt 24 liter så är det ungefär likvärdigt vad t.ex en valmet 941 vill ha i sig i lite grövre skog.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).