Motorsåg och handhållet

Partner R12 renovering

152 inlägg 56319 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#117735 Grattis till framgången!

L till vänster, H till höger. Tomgångsskruven sitter på översidan sticker ut lite snett åt vänstger.

här finns bilder och skisser: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Låsbulten, menar du sprinten som man petar in för att hålla hylsan på plats. Om den inte vill sitta så saknar du troligen en fjäder och/eller en liten plastkula som skall sitta under den och hålla den på plats. Har du sprängskissen, annars kan jag skicka den om du PM:ar mailadress.

Håller med om att det är en mycket fin såg att jobba med, allting är så stadigt och rejält och skiljer sig rätt mycket från dagens sågar i hur det hänger ihop.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

shaman  
#117748 tack för länken, men hur mycket ska man skruva i utgångsläge? 1 varv på båda?

nej, inte låsbulten i starthuset, låsbulten på vevaxeln, som håller fast den plattan med taggar som starthuset biter fast i när man drar i snöret.. såg förövrigt att din platta såg annorlunda ut än min, du hade endast 3 taggar, jag har många flera...jaja, löser det nog.

till fråga:
vad är inställningarna på ljuddämparen? när ska det vara I och när II?

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#117775 Ta 1 1/4 varv på båda tror jag borde räcka för start. Fast om den redan går så börja justera utifrån där du är nu. Justera L tills den går jämnt och bra på tomgång och varvet med T. Sen drar du på fullgas, då skall den axa upp utan att tveka och sen fyrtakta märkbart. Annars skruva ut tills en fyrtaktar ordentligt på toppvarv och sen in tills den nästan slutar med det och så ut igen lite grann så den säkert inte går för magert.

Bult? Menar du då inte muttern som håller den och svänghjulet? Den måste du dra ordentligt annars kommer svänghjulet att fara löst och då blir det inte nåt bra.

Ljuddämparn, minns inte nu vilket som var I o II men i det ena läget så öppnar den lite mer, tror i II. Det hörs om du ställer om den och syns om du kikar in i utloppet. Obs att du kan behöva justera om om du ändrar, skall ha lite mer soppa när den är mer öppen eftersom den andas bättre, får mer luft. Du får lite mer effekt med den öppen, och den går lite svalare också, kan vara fördelaktigt om man skall kapa hårt och länge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

sjoberg81  
#408415 Hej...
kul att hitta din renovering, håller på med exakt detsamma, en R12:a.
Får jag fråga hur man ställer tändningen, brytaravståndet och förtändingen.
//Mattias

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#408426 Börja med det här inlägget, där står det litegrann. Återkom med frågor om du behöver mer info. totte - Partner R12 renovering

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

sjoberg81  
#408953 Hej. Vilken funktion har skumgummit bakom plåten på svänghjulet? Tål ett liggunderlag värmen?

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#408970 Täta mot damm är min förmodan. Liggunderlag funkar fint, svänghjulet blir aldrig särskilt varmt eftersom fläktströmmen omger det hela tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

röjar kalle  
#409006 Partner sågar blir tårögd när man hör en gammal partner.Förr hörde man på sågarna vilket märke det var som surrade borta i skogen saknar den tiden. :sad:

Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

tallen100  
#409010
röjar kalle skrev:Partner sågar blir tårögd när man hör en gammal partner.Förr hörde man på sågarna vilket märke det var som surrade borta i skogen saknar den tiden. :sad:

Och där det var en Maculloc lät det, färr färr tuff... färr färr.. fö#bannade sågdjä.. färr färr tuf................ :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

röjar kalle  
#409011 =))
tallen100 skrev:
röjar kalle skrev:Partner sågar blir tårögd när man hör en gammal partner.Förr hörde man på sågarna vilket märke det var som surrade borta i skogen saknar den tiden. :sad:

Och där det var en Maculloc lät det, färr färr tuff... färr färr.. fö#bannade sågdjä.. färr färr tuf................ :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

röjar kalle  
#409012 Men endå var homelite och Mc gullock stora på femtio och sextiotalet hade slått ut vilken dildo som helst när det gällde vibrationer.Förstår hade varit kvinnlig skogshuggare på den tiden det hade varit en höjdare. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

tallen100  
#409013
röjar kalle skrev:Men endå var homelite och Mc gullock stora på femtio och sextiotalet hade slått ut vilken dildo som helst när det gällde vibrationer.

:lol: :lol: :lol: :lol:

Jag har en gammal Mc stående minns inte vad den heter men är nog på ca 80 cc, har använt den i vedhögen någon gång när den behagade att starta och det var som du säger, en del vibrationer. Handskar krävs :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

röjar kalle  
#409017 Har inget minne av någon MC bara hörsägen däremot homelite fanns en modell som var röd med manuell smörjning av kedjan fanns tydligen i färgen blå också varför är jag inte man att svara för.

Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

tallen100  
#409021 Manuell smörjning sitter det på Mc jag har, har även en mindre Mc med startapparaten på höger sida och bensin primer... har dock aldrig haft gång på den mer än några sekunder :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#409075
röjar kalle skrev:Har inget minne av någon MC bara hörsägen däremot homelite fanns en modell som var röd med manuell smörjning av kedjan fanns tydligen i färgen blå också varför är jag inte man att svara för.


Vad gäller färgsättning av Homelite så finns det helt enkelt ingen logik, det går inte att svara på. Samma modell kan finnas i både blå och röd. En del äldre var röda och gröna och sen kunde samma också finnas i blått. Men en Homelite i hyggligt skick den bara går och följer någorlunda fysikens lagar. Det gör inte McCulloch, dom existerar i nån slags parallellt universum med andra egenskaper.

Homelite har jag tre, alla går som spjut. Saknar alla moderna bekvämligheter, vibrerar som bergborrar och utklassar det mesta vid kapning. Man kör dom inte så länge i stöten och bara under väl kontrollerade former. Säkerhetsanordningar finns inte, jo ett eftermonterat handskydd på minin, men förstås ingen broms. Alla har endast manuell oljepump. "Homelite-tumme" är ett namn på försliten högertumme.
1474746361_150305_2.jpg

1474746397_090930_01.jpg

1474746420_100827_02.jpg


Har en McC 2-10, givit upp att få den att gå vettigt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).