Föryngring

Föryngringsförslag

33 inlägg 17593 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Föryngringsförslag

sundelius  
#408293 Idag kom skördaren för att avverka 0,9 hektar 55-årig granskog.
Har de senaste åren plockat ut minst 20 st döda träd per säsong så nu är det dags att ge upp detta bestånd och börja om på nytt. Min teori är att granen inte mår bra då marken är mager med sand,grus och sten. Som följd blir den mottaglig för röta, barkborre mm.
Marken är i skogsbruksplanen klassad till G26

Så till anledningen till denna tråd: Vad tycker ni man ska föryngra med?

Mina egna funderingar just nu har resulterat i tre alternativ:

1: Granplantering barrot i normala förband och hoppas att förädlat material gör granarna mer motståndskraftiga

2: Granplantering barrot enligt "jannees princip" ca fyra meters förband, lägga mer krut på röjning och skapa ett blandbestånd

3. Plantera behandlad tall och sedan enligt "Sebs princip" spruta varje höst. Har en stor vinterstam av älg så att få upp tallar utan behandling är kört (kanske omöjligt även vid behandling med trico eller dyl). Viltstängsel vill jag inte ha i min skog!

Bifogar bilder på beståndet innan avverkning och en video av skördaren in action.
1474313169_027.jpg
1474313169_022.jpg
1474313147_021.jpg


Edit: Får inte till det med video :roll:



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Föryngringsförslag

T Landström  
#408299 Plantera både gran och tall?

Användarvisningsbild

Re: Föryngringsförslag

Fredrik Reuter  
#408315 Tjena,
Är det inte klockren granmark, bonitetsmässigt? Känns som att tall kan få för mycket av det goda?

Användarvisningsbild

Re: Föryngringsförslag

Torbjörn Johnsen  
#408323 Håller med Fredrik om att det liknar bra granmark med såpass mycket gräs på backen. Tror inte att tall är ett bra alternativ och jag skulle inte vara förvånad om SI är för lågt satt i skogsbruksplan med tanke på så mycket gräs & örter man ser på bilderna. Ny gran i kombination med självsådd björk borde ju vara en bra lösning. Kanske driva upp granen under björkskärm som successivt avvecklas? Lite pyssel med sån skötsel men det brukar bli friska och växtliga granar.

Vet du om det är mycket röta i granen eller har den bara stannat av?

Användarvisningsbild

Re: Föryngringsförslag

sundelius  
#408327
T Landström skrev:Plantera både gran och tall?

Motivera och utveckla gärna @T Landström

   TS
Användarvisningsbild

Re: Föryngringsförslag

sundelius  
#408329
Torbjörn Johnsen skrev:Håller med Fredrik om att det liknar bra granmark med såpass mycket gräs på backen. Tror inte att tall är ett bra alternativ och jag skulle inte vara förvånad om SI är för lågt satt i skogsbruksplan med tanke på så mycket gräs & örter man ser på bilderna. Ny gran i kombination med självsådd björk borde ju vara en bra lösning. Kanske driva upp granen under björkskärm som successivt avvecklas? Lite pyssel med sån skötsel men det brukar bli friska och växtliga granar.

Vet du om det är mycket röta i granen eller har den bara stannat av?

Driva upp gran under björkskärm har vi gjort med gott resultat och jobbet med den varianten är trevlig så det är inget som avskräcker.
Anledningen till min tvekan är att jag upplever att granen inte mår bra.
När jag tittade till skördaren i eftermiddag och kollade in stockarna så har inte tillväxten avstannat helt men av någon anledning dör de en efter en.
Röta var vanligt förekommande men ändå inte så mycket som jag förväntat. Säg att kanske 10-15% av träden var påverkad av röta.
Att det är så mycket gräs och örter beror till stor del på att jag tagit mycket torrträd senaste åren varvid ljus nått ner till marken.
Tilläggas kan att jag beställde stubbehandling av allt barr i denna avverkning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Föryngringsförslag

T Landström  
#408335
sundelius skrev:
T Landström skrev:Plantera både gran och tall?

Motivera och utveckla gärna @T Landström


Vet inte hur jag tänkte... Men en tanke va att granen kanske bromsar tallen lite och att det är kvalitetsdanande för bägge trädslagen att blanda...
Sedan tycker jag personligen att det är trevligare med ett blandbestånd...
Men sedan är det kanske inte så kul att plantera älgmat...

Användarvisningsbild

Re: Föryngringsförslag

JensSkoog  
#408341 Det svåra med att ge råd i det här är att man ansvarar för råden
om 50 till 100 år, och just det kan ju vara lite skumt :lol:

Nu är jag heller ingen expert på något, men jag undrar om jag skulle provat
något annat på en marken, eftersom det kan verka som granen inte mår bra.
En annan sak som kunne varit intressant, är ju att ta lite jordpröver
och kolla om det är saker som saknas.

sundelius skrev:I
Min teori är att granen inte mår bra då marken är mager med sand,grus och sten. Som följd blir den mottaglig för röta, barkborre mm.
Marken är i skogsbruksplanen klassad till G26


Mager mark med sand och grus är tallmark enligt mig, så jag skulle nog tagit chansen och planterad
tall. Senn får du springa som en annan "Seb" med besprutning. Tar bara några år :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Föryngringsförslag

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408342
JensSkoog skrev:Det svåra med att ge råd i det här är att man ansvarar för råden
om 50 till 100 år, och just det kan ju vara lite skumt :lol:

Nu är jag heller ingen expert på något, men jag undrar om jag skulle provat
något annat på en marken, eftersom det kan verka som granen inte mår bra.
En annan sak som kunne varit intressant, är ju att ta lite jordpröver
och kolla om det är saker som saknas.

sundelius skrev:I
Min teori är att granen inte mår bra då marken är mager med sand,grus och sten. Som följd blir den mottaglig för röta, barkborre mm.
Marken är i skogsbruksplanen klassad till G26


Mager mark med sand och grus är tallmark enligt mig, så jag skulle nog tagit chansen och planterad
tall. Senn får du springa som en annan "Seb" med besprutning. Tar bara några år :mrgreen:



Håller med Jens bördig mark eller ej, är det för torrt så är det.

Tricobehandlade mina Sibirisk lärkplantor igår och det tror jag kan vara ett mycket bra alternativ på bördiga torrare marker. De växer mycket fortare än tallplantorna jag planterade en månad tidigare och med denna tillväxten så är de ur älgbeteshöjd om 5 år.

Avatar Fallback

Re: Föryngringsförslag

jannee  
#408345 Har redan nu 15 % av stammarna rotröta så lär det inte blir mindre i nästa generation. 😡
Plantera tall är nog ändå ingen bra lösning. Visst du kan spruta tills f*n ta dig och få upp stammarna till 3 - 4 meter, men hur gör du sedan när älgkon kommer och grenslar tallen för att kalvarna skall kunna nå de aptitliga skotten.
Nää, jag förordnar markberedning och att du på nytt planterar glest med granplantor = låter det komma upp björk emellan. Därefter satsa på det som växer och trivs bäst. Visst du kan kasta dit några hundra tallplantor som älgarna har att förnöja sig med :grin: :mrgreen:
När man har näringsrik mark men vattenbrist har jag fått rådet att plantera glest och driva hårt = räkna med en omloppstid på runt 50 år och din mark verkar i alla fall ha bra med näring.
Å andra sidan fortsätter folk än idag att plantera tätt med granplantor trots att de hade rotröta vid avverkningen = det är nästa generation som får ta smällen. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Föryngringsförslag

T Landström  
#408352 Min vilda tanke är att kanske plantera lite tätare och hoppas att det så pass tätt att älgen inte ger sig in i beståndet...
Det är min erfarenhet från där jag röjer nu... Där föryngringen är gles är det inte många plantor som klarat sig undan älgen...

Avatar Fallback

Re: Föryngringsförslag

Blivande snickare  
#408354
T Landström skrev:Min vilda tanke är att kanske plantera lite tätare och hoppas att det så pass tätt att älgen inte ger sig in i beståndet...
Det är min erfarenhet från där jag röjer nu... Där föryngringen är gles är det inte många plantor som klarat sig undan älgen...

Hmm. Det var en intressant inte helt dum tanke..

Ganska lika hemma när jag tänker efter faktiskt!

Användarvisningsbild

Re: Föryngringsförslag

Seb macahan  
#408359 Jag behöver väl inte komma med några råd då jag står på kanten mellan dårskap o tokigheter, men. Ditt bestånd är väldigt likt mitt forna. Är det verkligen så att kon drar ner stammar åt kalven om det finns bra mat på marken? Plantera tätt med tall och vänta länge med o röja är nog bra. Jag har satt plantorna mellan 1,40-1,80 beroende lite på var i marken och avstånd mellan harvraderna varierar ju lite i blockig terräng.

Avatar Fallback

Re: Föryngringsförslag

jannee  
#408364 Jag vet inte hur vanligt förekommande det är att älgkon grenslar tall för att kalvarna ska nå skotten, men jag har i alla fall sett detta på nära håll (10 meter när jag passerade med lastbil). Å andra sidan har jag ibland funderat över hur en 4 - 5 meter hög tall kan vara toppad/betad :?:

Avatar Fallback

Re: Föryngringsförslag

80-90  
#408379 Kanske du kan få det markberet å sen låta det som kommer upp komma som det vill å röja evt stödplanta med gran å tall om det blir luckigt .. tror nog du finner ett sätt som funkar för dej !! Lycka till

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).