Skogsvagn (Huggarvagnar)

Styrka i kran

38 inlägg 13130 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Styrka i kran

Pete  
#407919 Sitter och är sugen på att byta skogsvagn till en med drift men började kolla lite på styrkan i kranarna hur starkt ska man satsa på?
Kollade lite på farmas 9tons med 6.3m kran och den lyfter ca 700kg på 4m,
Deras 7m lyfter ca 1100på 4m men den går inte att få på 9tons vagnen frågan blir då om man kommer ångra ihjäl sig om man köper en för klen kran då jag mest kör ved och ganska mycket grovt.

Mvh Pete



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Styrka i kran

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407927 Vad har du för traktor? 7m ser ju ut att behöva ganska bra flöde och tryck jmf med 6.3m för att leverera vad spec.en säger.
Normalgrovt 3m-längder är nog inget problem med 6.3m-kranen

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

Pete  
#407929 Har en belarus 820 framför men det kommer bli pump på kraftuttaget och tank på vagnen oavsätt om jag behåller vagnen jag har eller köper något annat.
Kan säga att jag har kollat väldigt mycket på Weimers 12tons vagn med 7,20kran

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrka i kran

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407936 Ja, den uppfyller ju dina önskemål med lägre tryck 175 vs 190.
Låter som om plånboken inte är ett bekymmer om man lägger 200-250' på en vagn för ved:-). Då brukar det vara bra att gå på magkänsla(t.ex. att man har den starka kranen). Man kör ju kranen olika, vissa kan ju tänka sig att lirka upp stockarna medan andra vill kunna lyfta rakt upp. Om det inte är bråttom så kan det ju vara ide att åka på mässa och provköra. Är det inte elmia nästa år? (Finns ju andra fabrikat om man lägger några tusenlappar extra.)

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407938 Du skriver att du vill byta vagn, jämför då med vad du har idag, köper man kortare / svagare kran än man redan har kommer man nog att bli besviken, köper man längre / starkare blir man ju nöjd förhoppningsvis...

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

Fredrik Reuter  
#407948 Hej,
På pappret tycker jag du bör klara dig med 700 kg på 4m. Det är nog att jämföra med riktigt grov rotstock på 55dm och den tar man ju alltid ensam på en skogsvagn och det går ju att lira med utskjut och markdrag om den ligger längre ifrån.

Något som jag tycker är viktigt är högsta möjliga svängkraft i svängen, speciellt om du har kuperad terräng och lastar i backar, där har iaf jag märkt begränsningar i vissa skogskranar. Lycka till och använd utskjutet mest! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

Pete  
#407996 Jo tyvärr är det ekonomiska en stor del men ska man handla ska man köpa något som funkar till det man vill och som orkar lyfta det man ska lyfta.
Har idag en källefall 8tons vagn ca 5,8m kran och den får man ju verkligen jobba med för att ta lite större stockar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

Pete  
#407997 Ny fråga blir ju då.
Fick pris på en 10tons farma med 6,3m kran
Drift
Egen hydralik
Ca190000kr
Räknar man på en Weimer så får man en 12tons med 7,2m kran
Drift
Egen hydralik
Bromsar
Och lyse för ca 230000kr utan prut
Känns som man får rätt mycket mer för dom ca 40000kr

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

Pete  
#408006 Hur mycket ska man klassa som bra i svängkraft?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

Pete  
#408007
Pete skrev:Hur mycket ska man klassa som bra i svängkraft?

Såg att Weimer har 15knm och kts 6,7mkran hade 13knm har dock ingen aning om det är bra eller dåligt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

stegmaster  
#408184
Pete skrev:Räknar man på en Weimer så får man en 12tons med 7,2m kran
Drift
Egen hydralik
Bromsar
Och lyse för ca 230000kr utan prut
Känns som man får rätt mycket mer för dom ca 40000kr

Just det, det verkar som man får mycket för pengarna hos Weimer.
Satt själv och lekte lite med siffror från deras hemsida, och ser att det går att få en riktig bra vagn precis rundt 300tkr.
Tänkte på 12tonn med 8,3m kranen(eller om den blivit 8,5m på senaste tiden?)
Drift 4wd
Egen hydraulik (med lite större pump en dom har i sina tillval)
Broms 2 hjul
2200kg vinch
Ergo digistick el. prop spaker
Lys bak på vagnen.
Verkar som detta går att få i hop för ca 300tkr, och det hadde inte vore illa.
Det var vel några stk som skulle köpa /har köpt Weimers vagner, skulle vore trevligt att höra hur det gått, och om ni er nöjda????

Avatar Fallback

Re: Styrka i kran

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408197 Kan bara instämma att weimer verkar prisvärda även jmf med Farma. Jag var länge inne på weimer när jag titta på vagn då de just var prisvärd och gick att få med drift.

Avatar Fallback

Re: Styrka i kran

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408200
Pete skrev:
Pete skrev:Hur mycket ska man klassa som bra i svängkraft?

Såg att Weimer har 15knm och kts 6,7mkran hade 13knm har dock ingen aning om det är bra eller dåligt

Om man väljer en vagn av ett känt märke så tänker jag mig att krafterna är bra avvägda. Beror ju även på hur kranen är konstruerad i övrigt hur mycket svängkraft det blir i slutändan då man står i lut. Är det mycket vikt långt ut på kranen så försämras ju kraften väldigt snabbt. Jag tror på att man måste testa själv för att få en uppfattning om vad som är bäst i dessa fall.

Såg att mowi låg på 8.5knm:-o...Men tittar man på kranen så hoppas jag att vikten är annorlund fördelad och kompenserar för detta.==> den faktiska dragkraften i lut blir samma.

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

Fredrik Reuter  
#408202 Hej,
Ja, jag håller med Ocke här, man ska nog inte stirra sig blind på siffror i specen.
Men det är mycket frustrerande att inte ha tillräcklig svängkraft för man kan inte "trixa" på samma sätt som med lyftkraft.
Mest uppenbart har jag märkt detta på en Vreten 65-40, men även där en passus, det hänger på traktorn också!
Den kranen är ju rejält byggd och väger mycket, lyfter nästan vad som helst men när man står i utför och svänger ut så blir den inte så kaxig.

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

Ängagärdet  
#408205 Jag har Weimers WE12 med driv och hydraulservo egen pump och 6,7kranen. Helnöjd än så länge, har väl kört ca 500fub. Men 7,2kranen passar nog bättre till den vagnen. :!:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).