Skogsmiljö och Trädlära

Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt dito

69 inlägg 19695 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

ananders  
#408046
Hema skrev:Min tanke var att man plöjde ned gödseln i marken så att den "fastnade" där, men som sagt jag har långt ifrån all kunskap i ämnet.

Kanske borde man separera gödseln än mer, så att man får en rätt torr grundgödsel som inte är så flyktig som man kan plöja ned i fälten och sedan använda urinkoncentratet som dosering vid bevattning av fälten sommartid. Bevattningen borde då utföras nattetid för att minimera avdustningen. Skulle det kunna funka måntro?


Idag finns det system där man kan separera gödseln och få ut tre fraktioner. Den första delen är ett pelleterat gödselmedel som kan spridas med gödningspridare, den andra delen är också en torr fraktion som är ren och hygienisk så att den kan änvändas som strö i produktionen igen, och till sist vattendelen som är så pass ren att den kan släppas direkt ut i naturen.
Tänk om detta kunde slå igenom ordentligt så hade man sparat in en mycket strukturförstörande körning på våra åkrar med gödseltunnor som idag finns upp till 36 kubikmeter.

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408068 Ser inget fel i genmodifierade grödor. Nu har man visst fått fram en potatissort som är resistent mot bladmögel och brunröta. En fantastisk nyhet om nu den resistensen håller över tiden. Tänk om den sorten hade funnits på Irland under 1845-1853...

Sedan är ju tveksamt om det är så lyckat att betala ut en massa bidrag för att bönderna ska få halv skörd. Särskilt om man ser det i ett globalt perspektiv. Mat måste vi ha, annars blir det revolutioner.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Hema  
#408073
Niking skrev:Ser inget fel i genmodifierade grödor. Nu har man visst fått fram en potatissort som är resistent mot bladmögel och brunröta. En fantastisk nyhet om nu den resistensen håller över tiden. Tänk om den sorten hade funnits på Irland under 1845-1853...

Problemet kvarstår om man fortsätter att odla monokulturer (bara några få enstaka grödor), samt att den Irländske kungen lyssnade inte på varningsklockorna. Dagens sädesslagssorter skiljer sig från gårdagens genom att de innehåller mer/sämre gluten än vad de äldre sorterna gör, vilket skulle kunna förklara den ökade mängden människor som får problem med gluten. Väldigt krasst skulle man kunna jämföra dagens industriella jordbruk som en person som går på anabola steroider. Till en början funkar det rätt bra, men allt efter som, kommer nackdelarna bli större och större. Genom att odla en större variation av sorter och på mindre fält minskar vi riskerna och problemen med olika typer av angrepp.
Sedan är ju tveksamt om det är så lyckat att betala ut en massa bidrag för att bönderna ska få halv skörd. Särskilt om man ser det i ett globalt perspektiv. Mat måste vi ha, annars blir det revolutioner.
/Niklas

Ptja det är ju ett sätt att se på det, men det får/kan väl inte ske till vilket pris som helst? Men om vi inte bedriver ett hållbart jordbruk har vi snart förstört den odlingsbara jord vi har och/eller förstört det vattnet som vi skall dricka och bevattna våra grödor. Ska vi sedan se på jordbruket ur ett globalt kapitalistiskt perskektiv så har vi snart inget matjordbruk norr om Skåne och knappt det. Om jag minns siffrorna rätt så la vi på 70-talet ca 35-40% av vår lön på mat, medans vi nu ligger strax under 20%. Så nog har vi tagit dagens låga matpriser för givet, nästan som dagens låga räntor (även om de nog kommer hålla sig låga en tid framöver). Att ge bidrag för ett hållbart jordbruk låter iaf rätt förnufftigt, det taskiga är väl att så många väljer att köpa skräpprodukter att bidragen krävs..

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408074 Frågan är ju bara om ekologiskt jordbruk är så hållbart. Jag tror inte det, utan att det ekologiska jordbruket är och förblir beroende utav konventionellt jordbruk.

Sedan anser inte jag att jordbruket i Sverige har förstört vatten och mark. Det är väl snarare fabriker och städer som gör det.

Irlands konung? Irland tillhörde Storbritannien på den tiden och då var det ju snarare drottningen som regerade...
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 18 sep 2016, 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Hema  
#408077
Niking skrev:Frågan är ju bara om ekologiskt jordbruk är så hållbart. Jag tror inte det, utan att det ekologiska jordbruket är och förblir beroende utav konventionellt jordbruk.

Sedan anser inte jag att jordbruket o Sverige har förstört vatten och mark. Det är väl snarare fabriker och städer som gör det.

Irlands konung? Irland tillhörde Storbritannien på den tiden och då var det ju snarare drottningen som regerade...
/Niklas

Jag var otydlig, jag menade att det skulle i allt större grad leda till vattenförstörning (klart att det finns andra källor som påverkar, men jag pratade om ett hållbart jordbrukssystem).

Jag hade uppenbarligen fel angående någon kung. Du har rätt angående drottningen. Jag ,måste ha feltolkat en scen jag sett i något program. Antagligen var det någon undersåte till drottningen som sket blanka f*n i vad folket sa. De skulle betala skatt o därmed basta. Läste något om någon ”Trigger” Martin.
http://www.olalarsmo.com/famine.HTM

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Göt  
#408131 Fans flera orsaker till den hungersnöden

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_stora ... %A5_Irland
om nu wikipedia är en trovärdig källa

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408188
Hema skrev:
Niking skrev:Ser inget fel i genmodifierade grödor. Nu har man visst fått fram en potatissort som är resistent mot bladmögel och brunröta. En fantastisk nyhet om nu den resistensen håller över tiden. Tänk om den sorten hade funnits på Irland under 1845-1853...

Problemet kvarstår om man fortsätter att odla monokulturer (bara några få enstaka grödor), samt att den Irländske kungen lyssnade inte på varningsklockorna. Dagens sädesslagssorter skiljer sig från gårdagens genom att de innehåller mer/sämre gluten än vad de äldre sorterna gör, vilket skulle kunna förklara den ökade mängden människor som får problem med gluten. Väldigt krasst skulle man kunna jämföra dagens industriella jordbruk som en person som går på anabola steroider. Till en början funkar det rätt bra, men allt efter som, kommer nackdelarna bli större och större. Genom att odla en större variation av sorter och på mindre fält minskar vi riskerna och problemen med olika typer av angrepp..


Din jämförelse haltar betänkligt tycker jag. Det är svårt att samodla de flesta grödor idag (för att inte tänka på vilken besvär det blir att få fram en lämplig växtföljd med olika samodlingsgrödor), varför monokulturer är och förblir en realitet på åkern.

Mindre fält kräver ju i praktiken betydligt mer pengar till lantbrukaren, efter som mindre fält blir dyrare och orationellare än stora fält. Det blir också större andel av åkrarna som går bort som kantzoner etc.

Vad sedan glutenintollerans och andra allergier beträffar, så tror jag att det snarare beror på att vi lever väldigt sterilt idag, i kombination med låg spädbarnsdödlighet. Dagens stadsbarn utsätts inte för samma mikrober som barnen gjorde för 100-200 år sedan. Helt säkert fanns allergier även då, men troligtvis gick då de flesta allergiska barnen under redan när de var små.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408189
Hema skrev:
Niking skrev:Frågan är ju bara om ekologiskt jordbruk är så hållbart. Jag tror inte det, utan att det ekologiska jordbruket är och förblir beroende utav konventionellt jordbruk.

Sedan anser inte jag att jordbruket o Sverige har förstört vatten och mark. Det är väl snarare fabriker och städer som gör det.

Irlands konung? Irland tillhörde Storbritannien på den tiden och då var det ju snarare drottningen som regerade...
/Niklas

Jag var otydlig, jag menade att det skulle i allt större grad leda till vattenförstörning (klart att det finns andra källor som påverkar, men jag pratade om ett hållbart jordbrukssystem).


Varför skulle konventionell odling leda till mer vattenförstörning än ekolologisk odling? Växtnäringsläckaget är ju minst lika stort i det ekologiska jordbruket.


Å att det hittas mer bekämpningsmedelsrester nu än tidigare, beror nog mest på att analysmetoderna utvecklas och blir allt mer känsliga med tiden.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408190
Göt skrev:Fans flera orsaker till den hungersnöden

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_stora ... %A5_Irland
om nu wikipedia är en trovärdig källa


Orsaken till svälten var ju Phytophtora infestans, eftersom Irland då satsade hårt på potatisodlingar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Hema  
#408235 Hållbart jordbruk är ett bruk med naturen, inte med gifter och för att få en hållbarhet är kanske fler mindre fält svaret.

Det finns bevis på att äldre grödor är mindre skadliga ang. Gluten.

Sedan om du läste länken om Irlandssvälten, så hade du sett att det odlades en massa annan mat på ön, men den exporterades, samt att befolkningen hade inte råd att köpa den maten.

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408236 Men själva odlade de fattiga potatis för egen konsumtion. Så länge det funkade, så slapp de svälta. Det var först när potatisodlingen sket sig, som det blev massvält. Det var det jag menade med att Phytophtora infestans orsakade massvälten.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Göt  
#408305 Det är ju detsamma som bladmögel som fortfarande är väldigt vanligt, vet att det var krångligt när vi odlade potatis 60-70 tal främst King Edward. Vad jag förstår besprutar man den för att det skall funka då det är den som kunderna mest vill ha.

Giftfritt så är det nog inte lätt att odla nåt, Uppväxt på ett småbruk så använde vi ju gifter ändå som inte går ihop helt med en giftfri odling betat spannmålsutsäde och konstgödsel var en förutsättning för att få skördar.

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

tallen100  
#408308 Att helt komma ifrån gift är en fin tanke, men troligen i det närmaste omöjligt om det ska bli något att skörda.

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408312 Glöm inte att flera av bekämpningsmedlen används mot naturliga gifter som anses värre.
Toleransen för t.ex. mögelgifter är högre i ekologiska produkter för att det ska finnas något att släppa ut på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409618 Landsbygdspartiet: Vi klarar oss utmärkt utan eko-import http://www.atl.nu/debatt/vi-klarar-oss- ... ekoimport/
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).