Sågverk (mindre)

Woodmizer LT15

167 inlägg 108016 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343132 Den kanske är till för att montera någon form av automatmatning?

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

totte  
#343135 Kanske läge att fråga nån som vet nåt om sågen, tillverkare, säljare eller så, fråga först kapa sen tror jag är bättr än tvärtom. Ja du har ju frågat här i o f s.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343636
th skrev:Den kanske är till för att montera någon form av automatmatning?

Automatmatningen monteras på sågdelen.
Jag har frågat svenske ÅF men får inget svar.
Tänkte inte kapa förrän jag är övertygad.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343637
1443361921_sep2015shinglessawing.jpg


Provade göra en jigg för att såga tak/väggspån.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407966
1474135741_sep201615cmgran.jpg
1474135741_sep201615cmgranvirke.jpg


Sådär, nu fick jag prova såga en liten gran, det blev några brädor av den åxå fastän den var så böjd.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

axwell  
#407976
Slurfi skrev: 4st 4 tums brädor, nån med lite vankant


Så pass får jag inte ut med kedjesåg, för fyra brädor 22 mm behöver jag 4*22 + 3*6.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

skogshasse  
#407985
Slurfi skrev:
1474135741_sep201615cmgran.jpg
1474135741_sep201615cmgranvirke.jpg


Sådär, nu fick jag prova såga en liten gran, det blev några brädor av den åxå fastän den var så böjd.


vilken ände på stocken lägger du helst mot sågen

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408011
axwell skrev:
Slurfi skrev: 4st 4 tums brädor, nån med lite vankant

Så pass får jag inte ut med kedjesåg, för fyra brädor 22 mm behöver jag 4*22 + 3*6.

Jag har för mig att 3st var 25mm och den med vankant blev lite tunnare

skogshasse skrev:vilken ände på stocken lägger du helst mot sågen

Jag har bara provat rotänden mot sågen, men jag ska testa tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

skogshasse  
#408013 jag försöker alltid att lägga veka ändan mot sågen för då är det mycket enklare att justera in stocken så man får ut så mycket virke som möjligt

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408086 Bra idé, ska prova

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Pabene  
#408156 Jag tycker det är bäst att vända stocken så att man sågar från storänden när man sågar i en stockbandsåg. Varför? Jo då sågar man från det bredaste sågsnittet mot ett allt mindre. Det medför att den omställbara bladstyrningen kan ställas nära stocken och kan oftast bli kvar i det läget. (I finare/dyrare sågar kan bladstyrningens läge lätt justeras under pågående sågning vilket är bra.)
För att bedöma hur man får ut mest av varje stock tycker jag inte att det här arbetssättet gör någon skillnad om man har en såg med manuell stockhantering. Man mäter hur högt märgen ligger i stora änden, närmast sågen. Man går bort till lilländen som då ska höjas för att märgen ska komma upp till samma mått och bli parallell med stockbordet. Samtidigt, då man befinner sig vid lilländen, ser man på mätverktyget på vilken höjd första snittet ska komma ut. Sågen körs då till den höjden man sågar första baken.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

skogshasse  
#408168
Pabene skrev:Jag tycker det är bäst att vända stocken så att man sågar från storänden när man sågar i en stockbandsåg. Varför? Jo då sågar man från det bredaste sågsnittet mot ett allt mindre. Det medför att den omställbara bladstyrningen kan ställas nära stocken och kan oftast bli kvar i det läget. (I finare/dyrare sågar kan bladstyrningens läge lätt justeras under pågående sågning vilket är bra.)
För att bedöma hur man får ut mest av varje stock tycker jag inte att det här arbetssättet gör någon skillnad om man har en såg med manuell stockhantering. Man mäter hur högt märgen ligger i stora änden, närmast sågen. Man går bort till lilländen som då ska höjas för att märgen ska komma upp till samma mått och bli parallell med stockbordet. Samtidigt, då man befinner sig vid lilländen, ser man på mätverktyget på vilken höjd första snittet ska komma ut. Sågen körs då till den höjden man sågar första baken.


vad har du för sågverk

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Pabene  
#408249 Jag har en helt manuell METESA. (Klarar stockdiameter ca 85 cm och 8 meters längd). I den kan bladstyrningens läge ändras under sågning. Tidigare sågade jag med JÄMTSÅGEN. I den kunde inte bladstyrningens läge ändras utan att stanna vilket medförde att bladet då rev en rand i sågsnittet.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

skogshasse  
#408265 1, jag börjar med att rikta in stocken genom att rotera den så jag har den så som jag vill. 2, sen försöker jag få grovändan på en stockhylla. 3, sen mäter jag vad märgen är på för mått från stockhyllan i grovändan. 4, ställer in sågbladet på samma höjd som märgen och kör fram bladet till vekändan.
5, nu höjer jag upp stocken så den har märgen i bladets höjd så nu har man märgen i våg (om stocken är rak).
6, nu kan man räkna ut vad man kan såga ut av stocken och var man ska börja såga.
7, jag försöker alltid att räkna ut så ett snitt alltid hamnar i märgen så att den sågas bort.
8, exempel, om stocken är 550 cm och smalnar av bra så kan man ibland ta ut en 1 tum som är 3-4 meter på varje vedbake

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408275 Ungefär så gör jag åxå, men jag är nog onödigt försiktig så jag tar en tum i taget tills hela längden
blir genomsågad. På det viset kan jag få flera korta brädor från bakarna men nackdelen är att det blir
många snitt och en hel del vankant, men jag accepterar rätt så mkt vankant hellre än att slänga
för mkt till vedmaskinen.
När jag fyllt min skräphylla, det kan ta en hel dag, så slår jag igång vedmaskinen och kör alla
bakar och krafs till 30cm stickor i en säck.
Sen är det bara att mata på igen stock efter stock.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).