PPA skrev:Jag e uppväxt i ett samhälle som har ca 3-4000 inv i kommunen, håller man sig inom samhället så skulle det väll fungera. Dock om man som far min alltid har pendlat 4.5 mil enkel resa till jobbet så blir det problem med många av dom. Min fars föräldrahem ligger ute på landet med ca milen till närmsta samhälle så visst skulle en elbil funka om man inte behöver åka längre än till ica. Dock så fort man behöver något annat och således ska ta sig in till närmsta stad så är det 5 mil enkel resa och då börjar i mina ögon problemen.
Nu är jag väldigt dåligt insatt i detta så mycket av det jag säger kan vara allmänt fel! Men vad jag vet så är det enbart Tesla som är ett alternativ om man man vill ha elbil i dagsläget. Volvo, VAG osv har sina hybrider men även dom tycker jag verkar funka lite si och så. Min farbror hämtade en volvo hybrid nu i våras och den klarar väll de 5 milen men sen e det diesel dags så vad är då meningen?
Skulle jag som bor i södra småland vilja åka upp till syrran i hufvudstaden kommer jag ens dit på en tank eller tar en resa på ca 8h med volvo 240 nu 2 dagar istället på batterier?
Hur länge håller batterierna? Hur väl håller dessa på vintern? Jag har personbil men hemma på gården använder jag mest vår pickup vilket i sin tur gör att min bil kan ibland stå stilla en vecka går en elbil igång då
med samma eller marginelt mindre "soppa" mitt i vintern? (ska fan inte behöva stå å underhålls ladda för det ser jag som fusk)
Alla vet vi att partikelfilter kan bli en dyr historia. vad borde det då inte kosta att byta batterierna när dessa är slut och hur blir det med andrahands värdet på dom när dom gått en 15-20 000 mil?
Känns som att detta mest blev ett något förvirrat inläg med en massa fråge tecken men det jag försöker få fram är att i mina ögon så är elbilen inte mogen för landsbygden ännu. En el bil är just en BIL och en bil ska fungera i ur och skur utan att man ska behöva planera annat än tankningen och för att det ska fungera för just en elbil så behöver laddningstiderna komma ner på som mest 10-15 min längre så blir man ju sönder stressad när man åker långt eller har bråttom.
Räckvidden måste öka vad ska jag med en som jag kan ta mig till jobbet med men inte hem?
Alla dessa laddstationer som poppar upp lite här och var räknas inte! Detta för att om det inte finns sådan på jobbparkeringen så tar det en sketen ende endå. Visst jag kan ställa bilen vid en sådan nere i stan men då får jag ta bussen ut till kontoret så vad blir då meningen med att ha bilen?
Jag är på intet sätt mot elbilar men för mig och mina ändamål är dom inte tillräckligt bra ännu. Så i mina ögon är elbilen nått som funkar i stan men änn sålänge så kan dom inte ta sig där ifrån.
Så det är lätt att säga satsa på el bil speciellt om man har två bilar. Men det har ju inte med saken att göra utan frågan är ju funkar en el bil i min vardag utan att jag behöver göra annat än sätta på laddning när jag kommer hem (inkl avstickare under dagen) om svaret på den frågan är ja. Kör på för fan annars hoppas på att det inte kommer nå halvkorkat förslag från politiker och vänta tills el bilen erövrat städerna så det blir vår tur som med allt annat.
När kommer det förövrigt en trevlig pick up i el? För det hade fan funkat för mig
tallen100 skrev:Batterierna kommer ju att ställa till det, när dom väl är slut så kommer det bli riktigt dyrt att byta dom.
Och därmed är andrahandsvärdet kört i botten.
Palms skrev:http://etn.se/index.php/58171
Det var visst batteriet som "satt i" karossen, inte solceller. Nåja, solcellerna kommer nog de också.
Förresten så kan man ju ha induktivladdare i korsningarna, borde funka tycker jag.
Fast det rätta för att få ner utsläppen, och som är möjligt redan idag, vore att förbjuda trafik i städerna där det finns bra alternativ. Vi i obygden har liksom inget val, annat än att flytta till stan då.
tallen100 skrev:Batterierna kommer ju att ställa till det, när dom väl är slut så kommer det bli riktigt dyrt att byta dom.
Och därmed är andrahandsvärdet kört i botten.
jannee skrev:Vi får verkligen hoppas att det INTE blir likadant med elbilarna som med de gasdrivna. Dessa bilar blev ju HELT värdelösa efter att antal år. Blev lag på att byta gastankarna och den kostnaden översteg bilens totala värde.
Vill inte vara helt pessimistisk men har kört en del eltruck och dessa batterier ska hålla i 10 000 cyklar (urladdningar). Dock märker man en tydlig försämring efter några års användning och jag tror INGET batteri fungerar efter 30 års användning = en uppladdning/dygn.
För övrigt "tror" jag övriga delar på Teslan tar slut INNAN batteriet är obrukbart 😡 = samma som en eltruck den är oftast utsliten innan batteriet lägger av.
Seb macahan skrev:Zalman vad roligt för dig, jag är lite avundsjuk på dig. Teslan ska vara grymt rolig o köra säger de som provat. Jag räknade lite på det för ett tag sen men nu har vi (privat) en hyfsat ny & snål diesel så jag kan inte räkna hem det med o byta bil, hade annars gärna gjort det.
Det stora nackdelarna med både el och hybrid på landsbygden enl. mig är först o främst: Ingen dragkrok = värdelöst fordon i min värld, ingen mer än jag som tycker detta är ett stort problem??
Sen är det 2:a handsvärdet. Jag köpte nyligen 3st nya firmabilar, jag undersökte el-altrenativet men det gick inte o få ihop det på leasing med tanke på den stora kostnaden och värdeminskningen på "batteriet". Tesla kanske löser detta på ett bättre sätt. I mitt fall skulle jag ha en bil som kostade 100k mer och restvärdet blev alldeles för högt om man inte hade en skyhög leasingavgift dvs restvärdet ska inte vara för högt utan man får antingen pynta in massor vid leasingstart eller massor varje månad. Som företagare ser jag det som ett stort bekymmer då man alltid måste ha en möjlighet att snabbt ställa om en organisation utan o förlora för mycket kapital. Enligt säljaren så valde man mest elbil som firmabil för o marknadsföra sig som pionjär inom miljöbilstänket. Hört flera säljare som säger samma sak.