lör 17 sep 2016, 10:04#407916
Något som spelar stor roll är hur mycket föraren älskar (gillar) sin maskin, detta oberoende om det är en skotare/skördare/grävmaskin eller lastbil.
En fin maskin = bra arbetsställning (körställning) = bra ergonomi, maskin som går tyst och inte minst UTSEENDET.
En extralack för kanske 100 tkr är en piss i havet och detta kan ägaren/entreprenören ha igen många gånger.
Förare av maskiner är ibland lite knepiga, verkar som de har en större personlig relation till maskinen än till sin familj, inte sällan entreprenören utnyttjar detta
För övrigt är alla maskiner gjorda för att endast hålla en viss tidslängd - vid normalt handhavande, därefter är det upp till föraren eller ägaren att förlänga detta.
En skotare lever egentligen ett väldigt hårt liv, en skördare är egentligen en ganska komplicerad maskin därav priset och hållfastheten jämfört med en grävmaskin som är betydligt mer slitstark.
Även för en lastbil är gränsen nådd vid ca eller styvt 10 000 timmar eller 80 till 100 000 mil. Därefter kan det komma större reparationer och har man inte tillgång till egen verkstad och reservbil kan det stå åkaren dyrt - väldigt dyrt.